معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر


پنیر برشته یا املت شمالی که در گویش محلی با نام «پنیر وروشون» شناخته می‌شود، یک غذای لذیذ شرق گیلانی است که می‌توان آن را با هر نوع پنیری درست کرد. با یک قاشق، از مایه بادمجان بردارید و در داخل شکم بادمجان‌های سرخ شده بریزید. سپس بادمجان‌ها را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا هم گرم شوند و هم طعم مواد به خورد هم برود. سیر، گردوی سابیده شده و رب انار یا رب آلوچه از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

واویشکا دل و جگر از غذاهای سنتی و بسیار قدیمی استان گیلان است که با ترکیبات و طعم های متنوعی درست می شود. خورش طلا کوله از غذاهای معطر و کمتر شناخته شده شمال کشورمان است که شاید خیلی ها با این غذای سنتی و قدیمی آشنایی نداشته باشند. در انتهای پخت گوشت مقداری نمک هم به آن اضافه کنید و سعی کنید تا آب گوشت کاملا جذب گوشت شود و یا آب خیلی کمی داشته باشد.

  • چند پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش روی حرارت ملایم گاز بپزد و آب آن کشیده شود.
  • وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است.
  • رب انار ترش، رب آلوچه و جعفری خرد شده را در تابه بریزید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید تا سرد شوند.
  • بادمجان‌های خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.

گیجاواش تره، یکی از غذاهای محلی و لذیذ گیلانی است که با سبزی محلی و خودرو درست می‌شود. نام این غذا برگرفته از سبزی گیجاواش است که نوعی سبزی معطر محلی به شمار می‌آید. گیجاواش یا گیجواش، شباهت زیادی به به گیاه رشکک دارد؛ اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. «واش» در زبان گیلکی به‌معنای «گیاه» است و گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این گیاه به گیجواش این است که افراد در حین چیدن آن، احساس سرگیجه می‌کنند. نرگسی، یک غذای خوشمزه شمالی است که پس از پخت، شبیه به گل نرگس می‌شود و به همین دلیل، آن را به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند. این غذا که بیشتر شبیه به املت اسفناج است، در برخی از مناطق کشور با نام گل در چمن نیز شناخته می‌شود.

قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد. سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند. در ادامه شما را با طرز تهیه انواع غذاهای گیلانی در خانه آشنا می‌کنیم تا با طبخ آن‌ها در منزل، حال و هوای شمال را به خانه بیاورید.

لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور

لوبیا قرمز را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید. سپس آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. یک قاشق سوپ‌خوری سماق، پودر سیر، نمک، فلفل و نیمی از زردچوبه را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه‌جات تفت بخوردند و بوی آن‌ها بلند شود.

۱۷. گمج کباب و طرز تهیه آن

اکبر جوجه یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که در اغلب رستوران‌های استان مازندران سرو می‌شود. این غذا در واقع نوعی پخت جوجه است که برای طعم‌دار کردن آن از یک سس مخصوص استفاده می‌شود. سس اکبر جوجه از ترکیب رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل تهیه می‌شود. اکبر جوجه در کنار برنج، یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است. خورشت آلو، همانند اغلب غذاهای مازندرانی طعمی ترش دارد که در ترکیب با شکر، مزه‌ای ترش و شیرین ایجاد می‌کند. سپس پیاز را در کمی روغن تفت داده، آلو، دانه‌های انار، آب نارنج و مقداری شکر و زعفران را به آن اضافه می‌کنند.

استفاده از مواد اولیه متنوع و تازه امتیاز ویژه غذاهای این منطقه است. سبزیجات کوهی و میوه‌های جنگلی عطر و طعم این غذاها را با هر جای دیگری متفاوت نموده است. ۲ لیوان آب یخ همراه یخ اضافه کرده و در گمج رو گذاشته تا با حرارت ملایم ۱ ساعت بپزد. ادویه‌ها شامل نمک، زرچوبه، فلفل سیاه افزوده و در قابلمه را گذاشته تا با حرارت کم به مدت یک ساعت و نیم بپزد. عدس و لوبیا نیم پز شده را با نیم کیلو سبزی خرد شده( که شامل گشنیز، جعفری، تره، برگ چغندر) در قابلمه ریخته و ۸ لیوان آب اضافه کنید.

سیر انار

دوپتی یکی از غذاهای ساده پز و خوشمزه مازندرانی میباشد که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ درست میشود. باقلا را شسته و آن را همراه کمی آب و نمک داخل یک قابلمه کوچک آن را بپزید. در یک قابلمه بزرگ برنج، تخم مرغ و آرد برنج را همراه کمی دوغ مخلوط کنید و بعد از اینکه جوش آمد، باقی دوغ را اضافه کنید. بیج بیج یکی از زودپز ترین غذاهای جهان است و از جمله غذاهای محلی مازندران نیز میباشد. وقتی پیاز سبک شد سیب زمینی را داخل تابه بریزید و زردچوبه را اضافه کنید.