لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور سایت آشپزی یامی شف


شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. «بیج» از مصدر «بیجیدن» در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی «سرخ کردن» است. باقلا، تخم مرغ و شوید از مواد لازم برای تهیه این خورش محسوب می‌شود و می‌توان آن را با نان و برنج میل کرد. اگر فسنجان با گوشت اردک تهیه شود، به آن آغوز مسما گفته می‌شود. اگر قصد سفر به گیلان را دارید، حتما این غذای ترش و پر از ویتامین را امتحان کنید.

کدوحلوایی، منبع غنی کلسیم، پتاسیم و فسفر، ویتامین‌های C ،E و A و همچنین ویتامین‌های گروه B است. کویی تره، یکی زا غذاهای خوشمزه و قدیمی گیلانی است که از نظر ظاهری، شبیه به میرزا قاسمی و حتی فسنجان است؛ اما در تهیه آن به‌جای بادمجان از کدوحلوایی استفاده می‌شود. انواع طرز تهیه کدو و بادمجان را که بلد باشید، خیالتان از بابت شام چی بپزم و ناهار چی بپزم در روزهای شلوغ راحت است. مثلا میزرا قاسمی گیلانی که شهر خاص و عام است و در مرحله ثبت ملی و از جمله غذاهای گیلانی در صف ثبت یونسکو. خورش عدس یا «مرجو خورش»، غذای اصیل شهرستان طالقان و گیلان به شمار می‌ رود و می‌ ‌توانید آن را در کنار خوراک عدسی در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  • در انتهای پخت گوشت مقداری نمک هم به آن اضافه کنید و سعی کنید تا آب گوشت کاملا جذب گوشت شود و یا آب خیلی کمی داشته باشد.
  • در ضمن برای پخت آن به مواد ارزان و ساده ای نیاز دارید.
  • البته غذاهای نونی شمالی بسیاری نیز هستند که می‌توانید از خوردن آن‌ها بسیار لذت ببرید.
  • نسخه گیاهی این غذا با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست می‌شود.

سبزی را بیش از حد سرخ و تیره نکنید؛ زیرا خورش شما خشک و تلخ خواهد شد. مجله کوروش محتواهای جامع و به روزی از آموزش های آشپزی، سبک زندگی، سلامت، فیلم و سریال و علم و تکنولوژی به شما ارائه می دهد. خانواده ایرانی روزانه می تواند به جدیدترین محتواها از معتبرترین منابع دنیا دسترسی داشته باشد. را رزرو کنید و در کنار این سفر لذت بخش، این غذای بی نظیر را صرف کنید.

آشنایی با غذاهای محلی کردستان و سنندج

باقلا قاتق از غذاهای ملی و محبوب شمال است که با لوبیا رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ درست می شود و معمولا با برنج کته سرو می شود. برای تهیه این غذا اول سیر با شوید تفت داده می شود و بعد باقلا و آب به آن اضافه می شود تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن باقلاها تخم مرغ ها را به غذا اضافه می کنیم. اگر غذاهای ملس دوست داشته باشید حتما خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای شماست. برای تهیه ی این غذا از مرغ، دانه‌ های انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو استفاده می شود.

بعد از پخت حبوبات کدو حلوایی را به همراه سیر ،گشنیز و جعفری خردشده و مقداری نمک و زردچوبه به بقیه مواد اضافه کنید تا بپزند. در این فاصله آرد را خمیر کنید و با وردنه پهنش کنید و با این دست و آن دست کردن ، خمیر را نازک کنید . برنج را به همراه آب روی حرارت قرار دهید، سپس کدو را به آن اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا برنج و کدو پخته و در هم حل شوند.

۱. کباب ترش

کباب دوش از پشت گردن و دوش گاو تهیه می‌شود و به‌دلیل دارا بودن رگه‌های چربی لذیذ، غذایی لذیذ و فوق‌العاده خوشمزه محسوب می‌شود. روی گرده گاو نر (ورزا)، یک برآمدگی وجود دارد که به آن دوش کول یا به اختصار دوش یا کول (موج) می‌گویند. شما می‌توانید به‌جای پیاز خام، پیاز را به‌صورت سرخ کرده به مواد داخل شکم ماهی اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. کمی نمک و دو قاشق کره آب شده روی ماهی بریزید و آن را مزه‌دار کنید.

بعد آب مرغ را اضافه کنید تا نیم ساعت با حرارت ملایم بجوشد. اگر از آلو در خورشت استفاده کردید حتما آن را خیس کنید و بعد در پیاز به همراه انار تفت دهید . یک قاشق رب افزوده و گوجه پوره شده و غوره ها، نمک فلفل و زعفران را اضافه کنید. بعد از این که لوبیا خوب پخته شد و غذا جا افتاد تخم مرغ را درون آن شکسته و هم می‌زنند. برای پختن این غذا ابتدا سیر و شوید را با هم تفت می‌دهند و سپس به آن لوبیای رشتی را اضافه کرد و روی آن آب می‌ریزند. من دوست دارم نظرات و پیشنهاد های شما را بشنوم با یامی شف در ارتباط باشید.