لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور سایت آشپزی یامی شف


گوجه سبز له شده را دوباره در آبی که در آن پخته بریزید و هم بزنید. بادمجان‌ها را پس از پوست کندن و گرفتن تلخی، روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید تا خوب مغزپخت شوند.. سپس آن‌ها را روی خورش بچینید تا کمی با حرارت خورش، بپزند.

  • گوشت تازه چند ساعت با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار غلتانده می شود تا خوب مواد در داخل گوشت بماند و سپس آن را روی زغال کباب می‌کنند.
  • در مرحله آخر کره محلی و یک قاشق غذاخوری آب نارنج اضافه کنید.
  • با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود.

گوشت تازه را با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار طعم دار می‌کنند. چند ساعت گوشت را در این ترکیب استراحت داده و در نهایت آن را روی زغال کباب می‌کنند. هاوریش کدو از جمله غذاهای خوشمزه و اصیل مازندران میباشد که بسیار پرطرفدار میباشد. ابتدا پیاز وسیر خرد شده را به همراه زردچوبه در روغن تفت می‌دهیم. سپس کدو‌های ریز خرد شده را به آن اضافه میکنیم وص بر میکنیم تا کمی طلایی شود.

۱۶. خورش مرغ ترش گیلانی و طرز تهیه آن

سبزی معطر در انواع غذاهای شمالی نباید زیاد سرخ شود زیرا باعث تلخ شدن آن میگردد. همچنین باید درصد استفاده از سبزی های مختلف را رعایت کنید مثلاً در قلیه ماهی گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد تا طعم غذا بهتر شود. نازخاتون یکی از غذاهای شمالی با بادمجان است که در بیشتر شهرهای شمالی مانند رشت، شفت، رستم‌آباد و … به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی قرار می‌دهند.

روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این حین، پیازها را در کمی روغن در یک تابه دیگر تفت دهید تا سبک شوند. سپس گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید.در ادامه گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوجه‌ها کشیده شود. قلیه ماهی، یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در مناطق نزدیک دریا در جنوب و شمال کشور طبخ می‌شود.

جنگل مازندران

خورشت ناردون از جمله بهترین غذاهای شمال ایران است که حتما باید امتحان کنید. این غذا از ترکیب گوشت مرغ، رب انار، انار ترش، پیاز، سیر، شکر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند. ترشی انار در کنار شکری که به آن اضافه می‌شود، طعمی ملس به خورشت داده و آن را خاص و منحصربفرد می‌کند. بخش شمالی ایران، سرسبزترین خطه کشورمان و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در بین ایرانیان است که جاذبه‌های طبیعی متنوع و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد.

به غیر از غذاهای اصلی، پیش غذا و دسرهای خوبی هم در آنجا سرو می‌کنند. بیشتر پیش غذاها سبزی‌های محلی دارند و جدا از آن می‌توانید بگویید دلار را با ماست، زیتون و پیش غذاهای دیگر برایتان ترکیب کنند. گمج از آن رستوران‌های گیلکی در تهران است که شیرینی‌های محلی هم به عنوان دسر دارد. این غذا شباهت زیادی به باقلاقاتوق دارد و با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند نمک، باقالی‌های سبز، زردچوبه، روغن و تخم مرغ تهیه می‌شود. تفاوت باقلا وابیج با باقلاقاتوق این است که باقلاقاتوق به صورت آب‌دار سرو می‌شود اما این غذا کاملاً بدون آب است.

به جز انار و کدو حلوایی در این غذا از لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه نیز استفاده می‌شود. یک عدد پیاز را خلالی و سرخ کرده و زردچوبه را اضافه کنید سپس 2حبه سیر را تفت داده و مرغ را اضافه کنید و کمی سرخ کرده در نهایت بادمجان و کدوها را کنار مرغ قرار دهید. مرغ ترش یک غذای لذیذ شمالی است که به دو نوع مازندرانی و گیلانی طبخ می شود. برای تهیه ی اسفناج مرجی از اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش استفاده می شود. وجود اسفناج و عدس این غذا را به غذای مناسبی برای کسانی که کمبود آهن دارند تبدیل کرده است.