لیست کامل غذاهای سنتی ایرانی + عکس مجله دوراونتاش


آش سبزی به‌دلیل داشتن ویتامین‌های A ،C ،E و منگنز، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در نتیجه از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. این آش خوشمزه به تقویت حافظه کمک می‌کند، در افزایش عضله‌سازی و قدرت بدنی تاثیر دارد و برای فعالیت سیستم عصبی مفید است. طرز تهیه هویج پلو شیرازی ساده هم بسیار ساده است؛ با این تفاوت که مرغ یا گوشت از آن حذف می‌شود. خورش بامیه اصالتا به شهرهای جنوب کشور تعلق دارد و علاوه بر طعم لذیذش، بسیار پرخاصیت است و از همین رو در اکثر شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود. در خورش بامیه اهوازی از سیب‌زمینی استفاده می‌شود که شاید مهم‌ترین تفاوت آن با سایر خورش‌های بامیه باشد. شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است.

  • کشک بادمجان و مرصع پلو و نمونه های دیگر هم از دیگر غذاهای سنتی هستند که معمولاً غذاهای سنتی به خطه های خاصی هم تعلق دارد و برخی از آنها به صورت عمومی در همه قسمت ها مصرف می شود.
  • برای تهیه شیرین پلو در ابتدا پیاز را تکه تکه کرده و در روغن سرخ کرده و سپس مرغ تکه تکه کرده را به پیاز اضافه کرده تا سرخ شود تا رنگ آن تغییر کند بعد مقداری آب به آن اضافه کرده تا پخته شود.
  • از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای متفاوت، چرب و پرکالری می‌توان به سیر، ماست، نمک و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد.

حتماً می‌پرسید چرا؟ چون انگار واقعا ترکیبی از خورشت و ماست است! سپس گوشت‌های نرم شده را با ماست چکیده و زعفران و شکر ترکیب می‌کنند. برای تزیین آن همم معمولاً از خلال بادام و پسته استفاده می‌شود.

۹. غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویر احمد

آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. تکه‌های گوشت را با ادویه‌ها و یک عدد پیاز خرد شده در یک کاسه بریزید و با دستانتان گوشت را به این مواد آغشته کنید. سپس روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه دهید تا گوشت برای چند ساعت در یخچال مزه‌دار شود. یک عدد پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت مزه‌دار شده را با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و مرغ «مخصوص و خوشمزه»

بز قرمه کرمانیکی از معروف‌ترین غذاهای کرمان بزقرمه است و چون در مواد اولیه این غذا از گوشت بزغاله استفاده می‌شود به این اسم عجیب و غریب نامگذاری شده. اگر تمایل دارید لیست کامل‌تری از غذاهای محلی و خوشمزه‌ی گیلان بخوانید حتما به مطلب غذاهای محلی گیلان سر بزنید. استان گیلان به دو چیز خیلی معروف است، اولی آب و هوای خوب و دومی هم غذاهای خوشمزه و بی‌نظیرش. در این مطلب، سری به غذاهای سنتی و محلی معروف ایران می‌زنیم. لوبیا پلو از جمله محبوب‌ترین پلوهای ایرانی است كه همواره در طول تاریخ نه تنها از محبوبیتش كم نشده كه با طرز پخت‌های متنوع، لذیذتر و محبوب‌تر هم شده است.

خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران را کجا بخوریم؟

علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که باعث محبوبیت کباب تابه‌ای شده، این است که به مدت زمان بسیار کمی برای پختن آن نیاز است. قورمه سبزی یکی از محبوب ترین و خوش مزه ترین خورشت های ایرانی است که از لوبیا, سبزی مخصوص, لیمو عمانی و گوشت بره تهیه می شود. حال با خیال راحت می‌توانید دوغ خود را به غذا اضافه کنید. البته باید بدانید که می‌توانید بسته به سلیقه خود میزان دوغ مورد استفاده در غذا را کم و آب آن را بیشتر کنید. سنت ایران فقط به جاهای دیدنی و لباس های آن نیست بلکه غذاهای سنتی بسیار لذیذ و سالم ایرانی در جهان زبانزد هستند با آنها آشنا شوید . دوپیازه که به دوپیازه آلو هم معروف است، از غذاهای ساده و خوشمزه شیرازی است.

خورش قیمه را با سیب‌زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده تزئین کنید و همراه با برنج زعفرانی به سر سفره بیاورید. فیله ماهی را با نمک، فلفل و مقداری زردچوبه، مقداری زعفران دم‌کرده و کمی آب لیمو مخلوط کنید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی طعم‌دار شود و بوی زهم آن گرفته شود. پیاز ریز خرد شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس سیر ریز خرد شده را به پیازها اضافه کنید و آن را برای چند ثانیه کمی تفت دهید. زردچوبه و سبزی‌های ریز خرد شده را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید.