لیست کامل غذاهای ایرانی و پرطرفدار برای ناهار و شام + دستور پخت مجله تصویر زندگی


حالا شوید خشک، زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را به ترکیبمان اضافه می‌کنیم و همه مواد را با هم تفت می‌دهیم‌. در مرحله اول لازم است که نخود‌ها را از شب قبل خیس کرده باشید. بعد از آنکه خوب خیس خوردند آن‌ها را درون یک قابلمه ریخته و مقداری آب سرد روی آن‌ها بریزید و اجازه دهید نخود‌ها به خوبی پخته شوند. بعد از آنکه گوشت‌ها به خوبی پخته شدند، آن‌ها را از آب خارج کرده و اجازه می‌دهیم تا خنک شوند. سپس تمام گوشت را ریش ریش کرده و مجدداً درون قابلمه‌ای که هنوز مقداری آب گوشت دارد قرار می‌دهیم.

قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. برنج، پیاز، سیب ‌زمینی، انواع گوشت (شتر، بره، گوسفند، گاو، مرغ و ماهی)، رب گوجه‌فرنگی، روغن و هویج از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی سنتی با طعمی بی‌نهایت لذیذ هستند. چکدرمه تا حد بسیاری به استانبولی شباهت دارد و معمولا با مخلفات محلی مانند دوغ شتر، ماست و خیار یا ماست و بورانی سرو می‌شود. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج روی حرارت متوسط رو به زیاد برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود.

  • در لیست غذا ایرانی، «رشته پلو» تقریبا در همه شهرها تهیه می‌شود.
  • اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص شفته اراکی را درست می‌کنند.
  • اگر اهل مهمانی و دورهمی‌های رسمی باشید، می‌دانید که «زرشک پلو با مرغ» یکی از بهترین انتخاب‌های غذا با مرغ در بین انواع غذاهای ایرانی است.

از دیگر مواد تشکیل‌دهنده خورش هویج، یکی از انواع خورش تبریزی می‌توان به گوشت خورشتی، پیاز، آلو و زعفران اشاره کرد. این خورش را می‌توان با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز طبخ کرد. در ضمن، گیاه‌خواران هم می‌توانند نسخه گیاهی خورش هویج را درست کنند و از طعم آن، لذت ببرند.

قیمه سیستان و بلوچستان (دوغ پای)

البته امکان ندارد شما به اهواز بروید و بتوانید از فلافل‎های عربی نشین اهواز، غافل شوید. آش انار که در طبخ آن گوشت هم استفاده می‌شود، آش کدو که برای افراد دیابتی بهترین غذا است، آش آبغوره، آش شولی که یکی از محبوب‌ترین آش‌های این شهر است. پاچه پلو شیرازیپاچه پلو یا کله پاچه پلو، یکی دیگه از غذاهای عجیب است که از غذاهای محلی استان فارس و شهر شیراز است. خورش کنگر به دو صورت سبز یعنی با سبزی نعنا و جعفری و ترشی آبلیمو و یا به صورت قرمز یعنی با لپه و رب گوجه فرنگی پخته و همراه پلو میل می‌شود. این غذا از ترکیب شکر، برنج، خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و زعفران تهیه شده و اغلب همراه خورش قیمه سرو می‌شود. این غذا را از گیاهی به اسم ریواس که در کوهستان‌های کردستان بسیار دیده می‌شود، تهیه می‌کنند و گوشت، پیاز، نعنا و جعفری از دیگر مواد اصلی این غذای محلی خوشمزه هستند.

بهترین رستوران های سنتی جنوب تهران

توجه داشته باشید که نخودهای چرخ شده بهتر است کمی زبر باشند. شما می‌توانید مرغ را با پیاز خلالی شده بپزید تا طعم بهتری پیدا کند. برخی افراد خرما پلو را به‌جای برنج ساده با رشته پلو سرو می‌کنند. اگر احساس کردید که آش شما غلظت کافی را دارد، آرد را از طرز تهیه حذف کنید. به‌جای بلغور گندم از گندم پوست کنده یا ترکیب یک لیوان بلغور گندم و یک لیوان گندم پوست کنده هم می‌توانید استفاده کنید. در برخی طرز تهیه‌ها در قابلی پلو از هویج هم استفاده می‌شود.

غذاهای محلی هرمزگان

باقالی پلو بیشتر در اواخر بهار و تابستان که باقالی های سبز و تازه وجود دارد و برنج تازه به درست شده است طبخ می شود. در رابطه با زرشک موجود در ته‌چین هم باید بدانید که این ماده‌ی غذایی، ضد سرطان و تشنج و برطرف‌کننده‌ی کمبود ویتامین ث. با این حال بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ مصرف بیش از حد زرشک موجب افت فشار خون، خارش و حالت تهوع خواهد شد. علاوه بر این توصیه می‌شود کسانی که سابقه سنگ کلیه یا صفرا دارند هم به سراغ این ماده غذایی نروند، چراکه مشکلشان را تشدید خواهد کرد. همین مسئله باعث می‌شود اغلب به زنان باردار توصیه شود از خوردن این ماده غذایی خودداری کنند. در ترکیب این دسر لذیذ از آرد و نشاسته ذرت، شیر، وانیل، شکر و گلاب می‌ریزند.