لیست کامل طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی سنتی و محلی ایران کوک


پس وجود این مغز‌ها در قیمه نثار می‌تواند ارزش غذایی آن را تا حدودی برای شما روشن کند. معمولاً توصیه می‌شود اگر از افراد کم‌خون هستید، در این غذا به جای خلال بادام از خلال فندق استفاده کنید. با اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورشت قیمه نثار نیز می‌توانید به جذب آهن در این غذا کمک زیادی کنید. همان‌طور که گفته شد یکی از محتویات اصلی قیمه نثار، خلال بادام و پسته است. معمولاً توصیه می‌شود که به خاطر حفظ ارزش غذایی این مواد، آن‌ها را برای یک ساعت در آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورند.

  • «خورش مرغ افشاری» همان خورش مرغ است که در آن قیسی هم به کار می‌رود.
  • در آخر کار باید تخم‌مرغ را اضافه کنید و آن را هم نزنید.
  • در همین حین، گردوها را با سنگ گرد و مخصوص یا آسیاب پودر کنید تا گردوها به روغن بیفتند.
  • تمامی کباب ها را در انتها با لیموی تازه سرو میکنند و یا برنج و نان میل می کتتد.
  • از آنجا که کالری این غذا تا حدودی بالاست و جزو غذا‌های سنگین به شمار می‌رود، توصیه می‌شود آن را برای وعده ناهار میل کنید.

قیمه نثار را به‌جرئت می‌توان به‌عنوان یکی از زیباترین غذاهای محلی ایران معرفی کرد. برای تهیه این غذای مجلسی و خوشمزه کافی است به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید. کراهی معمولا با نان سیر یا نان روغنی، نان روتی هندی، چاپاتی، پیتا یا برنج در کنار سالاد، چاشنی هندی رایتا (متشکل از ماست، نعنا، سیر و خیار) و سبزی خوردن سرو می‌شود. طعم این غذا به‌دلیل استفاده از انواع ادویه، بسیار لذیذ و هیجان‌انگیز است. طرز تهیه کراهی مرغ در سیستان و بلوچستان و چابهار، مشابه نسخه این غذا در هند و پاکستان است. در ادامه در مجموعه غذاهای محلی کجارو با طرز تهیه کراهی بلوچی و انواع دیگر این غذا آشنا شوید.

خورش هویج

تباهگ یکی از لذیذترین و قدیمی‌ترین غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است که در خارج از این استان و کشورهای همجوار عربی خلیج فارس نیز به‌عنوان یک سوغاتی باارزش، شناخته می‌شود. تباهگ در واقع، یک روش نگهداری از گوشت است که پس از آماده شدن، از آن یک خوراک لذیذ یا پلو بلوچی درست می‌کنند. تباهگ، از گوشت گوسفند یا بز ورقه‌شده، نمک، فلفل و پودر انار درست می‌شود و طعمی فوق‌العاده دلچسب دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان سیستان و بلوچستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان زنجان می‌توان به جغور بغور، خورش آلوچه و مرغ، پیازو، آش ترش، شش انداز، کوفته برنجی، کله جوش، آش بلغور و… اشاره کرد که بین گردشگران و مسافران محبوبیت بسیاری دارند. اصلی‌ترین ویژگی غذاهای زنجان، مقوی‌بودن و کالری بالای آن‌ها است. در واقع، از آنجایی که زنجان یک منطقه سردسیر حساب می‌شود، مردم برای تقویت بدن خود در سرمای استخوان‌سوز زمستان به‌سراغ غذاهای پرکالری و طبیعی می‌روند.

با فرش چهل تکه دستباف مدرن، هنر چندین 1000 ساله ایرانی را به خانه ببرید

برگ بو را به‌همراه مقدار کافی آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد. پیاز خرد شده را با مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. سپس ادویه و رب گوجه‌فرنگی را در قابلمه بریزید و آن‌ها را به‌همراه پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. آب لوبیا سفید و گندم را خالی کنید و آن‌ها را به‌همراه گوشت خرد شده و کلم قمری خرد شده در قابلمه بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید و سپس آب جوش را در قابلمه بریزید.

آبگوشت در خانه و روی اجاق گاز پخت می شود و دیزی در رستوران های سنتی و درون تنور همین. کتلت گوشت که با نام شامی کباب هم شناخته می شود یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که مطمئنا در میان غذاهای ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار است. میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است. اگرچه پختن کوفته تبحر خاص خود را می طلبد اما باز هم افراد زیادی می خواهند توپک های این غذا را با دستان خودشان درست کنند.

شاید شما نیز با نشستن روی تخت‌های سنتی در رستوران راحت نباشید و حتی شاید میانه شما با فضای خیلی سنتی نیز خوب نباشد. در این صورت بهتر است سری به رستوران سنتی شب های سرو بزنید. رستوران سنتی شب‌های سرو، در طبقه بالای یک برج تجاری واقع شده است و ظاهری سنتی و در عین حال لوکس دارد. شاید تلفیق مدرنیته با سبک سنتی کار ساده‌ای نباشد؛ اما رستوران سنتی شب‌های سرو این کار را انجام داده است. فضای داخلی رستوران بسیار شیک طراحی شده و نورپردازی خیره‌کننده‌ای دارد. از این نام‌گذاری ساده، می‌توانید متوجه شوید که فضای داخلی این رستوران، سنتی و در عین حال بسیار خودمانی و ساده است.

باستان‌شناسان در باقی‌مانده‌های پرسپولیس، پایتخت باستانی امپراتوری ایرانیان، سنگ نوشته‌هایی مربوط به ۵۱۵ سال قبل از میلاد مسیح یافته‌اند که در آن‌ها لیستی از غذا‌های ایرانیان وجود دارد. این لیست شامل گردو، گوشت مرغ و خروس و انار وجود دارد که مواد اولیه و اصلی طبخ فسنجان هستند. به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و تاثیر بسیاری از غذاهای هندی بر غذاهای محلی این منطقه به وضوح قابل‌مشاهده است.

به‌جای رب انار از آب نارنج تازه نیز می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید حبوبات را جداگانه بپزید تا آش شما زودتر آماده شود. آب مورد استفاده برای پخت کوفته‌ها نباید بیش از حد باشد؛ زیرا در غیر اینصورت کوفته‌ها از هم باز می‌شوند و ظاهر خود را از دست می‌دهند.