لیست غذا های سنتی ایرانی؛ 9 غذای سنتی ایرانی لذیذ مجله اسنپ اکسپرس


این کباب، در واقع یک نوع شامی فوق‌العاده خوش‌طعم و خوش‌خوراک است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. زردک یا هویج ایرانی، یک گیاه بسیار مفید و با طعم شیرین است که با وجود فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و آهن، خواص بی‌شماری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم غذا دارد. غذاهای معروف اصفهانی طیف وسیعی از غذاهای معروف و کمتر شناخته‌شده را در بر می‌گیرند که اغلب به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ غذاهایی که پخته و کوبیده می‌شوند و غذاهای شل، آب‌دار و آش‌مانند.

  • پس برای خوردن این غذا آن هم به شکل اصیل و سنتی بهتر است به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این منطقه بروید.
  • گوزلمه یکی از غذاهای محلی ارومیه است که با سیر، تخم‌مرغ، ماست، روغن و نمک درست می‌شود.
  • دال عدس، میگو پلو و رنگینک از دیگر غذاهای خوش طعم جنوب کشورمان است.
  • در لیست غذا های ایرانی، کوکو یکی از متنوع ترین گزینه ها به شمار می رود.

اگر از طرفداران پر و پا قرص کباب هستید، کباب بناب به مزاج‌تان بسیار سازگار است. کباب بناب همانند کباب کوبیده معمولی است اما در حجم و اندازه‌ بسیار بزرگ‌تر. اگر به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کردید، حتماً از کباب‌های بناب آن جا دلی از عزا در بیاورید. آتیسا با ارائه و توسعه سیستم یکپارچه سفارش غذای شرکتی اولین کترینگ ارائه کننده غذای رژیمی و سازمانی آنلاین در این عرصه می باشد.که کیفیت غذاهای خود را تضمین می کند. کلمبا قشمیکی از غذا‌های محلی قشم کلمباست، که از گندم پرک و ماهی درست می‌شود. سغدو اگر طرفدار کله‌پاچه باشید، حتما از این غذای سنتی و البته کمی عجیب لرستانی خوشتان می‌آید.

نان چرب

اشکنه غذایی ساده، سریع و مقوی است که مناسب هر وعده غذایی است. کوکوها، کتلت ها و شامی ها جزو دسته غذاهایی هستند که تنوع بالایی دارند و در تمام وعده های غذایی می توان میل نمود. این غذاها بسیار محبوب و پرطرفدارند و برای پیش غذا، پیک نیک و جشن تولد هم گزینه های مناسبی هستند.

ماهی صبور یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی جنوب کشورمان است که به صورت تنوری و کبابی طبخ می‌شود و به دلیل عدم مصرف روغن، ارزش غذایی بالایی دارد. مرغ، پیاز، سیر، لپه، آب نارنج، سبزی معطر، حاصل ترکیب این مواد با تخم‌مرغی که در مرحله نهایی پخت و هنگام غلیظ شدن خورشت به آن اضافه می‌شود، مرغ ترش گیلانی‌ها رو می‌سازد. فرهنگ غذایی مردم در هر کجای دنیا، بخش مهمی از فرهنگ آن منطقه است. آداب و رسوم تهیه غذا، طعم غالب غذاها، موادی که بیشتر استفاده می شوند، شیوه‌ی طبخ و مصرف، غذاهایی که به مناسبت های مختلف پخته می‌شوند و …

دیدنی

دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد. از لیمو عمانی سیاه برای تهیه خورش قورمه سبزی استفاده کنید. شما می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک یا دو عدد هل را به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری به غذا بدهد. در طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیمو عمانی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش شما ظاهر بهتری پیدا کند. خورش قیمه از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش، به‌عنوان یک غذای نذری در میان ایرانیان شناخته می‌شود. شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد.

در واقع این گیاه در منطقه کوهستانی کردستان به‌وفور به چشم می‌خورد و بهترین فرصت برای تهیه خورشی ترش و لذیذ به حساب می‌آید. ریواس اثر دارویی و درمانی بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به رفع تشنگی و تب، تقویت بینایی، تسکین ناراحتی‌های عصبی و کم‌خوابی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضدسرطانی و غیره اشاره کرد. ته‌دیگ مورد نظر خود را در یک قابلمه بچینید و برنج آبکش کرده و مخلوط گوشت و زرشک را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید تا مواد تمام شوند. یک پیمانه شهد را روی برنج بریزید، درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید تا شیرین پلو دم بکشد.

لوبیا قرمز، ماش، برنج، پیاز، دارچین و فلفل سیاه مواد مشترک بین این دو قلیه هستند. نگران بوی سیر هم نباشید چون بعد از خوردن این غذا دهانتان بوی سیر نمی‌گیرد. از دیگر غذاهای پرطرفدار خطه شمال می‌توانیم میرزا قاسمی را به شما معرفی کنیم.

طرز تهیه خورش چغاله بادام خوشمزه و مجلسی

به گفته بسیاری از محلی‌ها و افرادی که این غذا را امتحان کرده‌اند، اردک شکم‌پر، لذیذترین نسخه شکم‌پر در استان‌های شمالی کشور است. در همین حین، سیب‌های خلالی خرد شده را در بقیه روغن در یک تابه تفت دهید و آن را پس از پخت گوشت، به‌همراه نمک به خورش بیفزایید. سرکه را با شیره انگور یا خرما مخلوط کنید و آن را به‌همراه زعفران در قابلمه بریزید. در دقایق پایانی پخت خورش، نشاسته ذرت را در آب سرد حل کنید و در قابلمه بریزید تا به خورش شما لعاب دهد.

از سایر مواد اولیه برای پخت این آش می‌توان به آرد گندم، سرکه و انواع سبزی خشک و معطر اشاره کرد. کله جوش نیز یکی دیگر از غذای سنتی و خوش‌طعم کرمانی است که بسیار محبوب است. این غذا را کرمانی‌ها با کشک، گوشت، گردو و نعنا درست می‌کنند و یکی از غذاهای بسیار مفید است.

گوزلمه یکی از غذاهای محلی ارومیه است که با سیر، تخم‌مرغ، ماست، روغن و نمک درست می‌شود. «گوزلمه» در زبان ارومیه‌ای به‌معنای «منتظر نباش» یا «صبر نکن» است و دلیل نام‌گذاری این غذا این است که تهیه گوزلمه به زمان بسیاری نیاز ندارد و بسیار ساده است. گوزلمه یک فست فود ایرانی به شمار می‌آید و شما می‌توانید آن را با کمی تزئین، به پیش‌غذایی مجلسی نیز تبدیل کنید. این غذای لذیذ معمولا با نان خشک به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا شامی سبک سرو می‌شود. سپس گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه به گوشت اضافه کنید.