لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی


ترشی خمیر آش یا آش ترش مازندرانی را با ترکیب سبزی شامل شوید گشنیز، سیر و برگ چغندر، نخود، لوبیا، باقالی، رشته آش، لبو، کدو حلوایی، رب انار و ادویه طبخ می کنند. آش گزنه از آش های خوشمزه و پرخاصیتی است که با آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود. حبوبات و سبزیجات خواص بسیاری را برای این آش به ارمغان می‌آورند. برای شما هم که قصد دارید در سفر بعدی‌تان سری به شمال ایران بزنید و می‌خواهید برای این کار برنامه‌ریزی کاملی انجام دهید، پیشنهاد خوبی داریم.

  • شاید شما با شنیدن نام خورشت گول بخورید اما چیزی که در نهایت می بینید کمی با تصورات شما متفاوت است.
  • برای طعم دهنده می توانید از آب نارنج یا آبغوره در این غذا استفاده کنید.
  • رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است سرو می‌ کنند.

واویشکا غذای محلی استان گیلان که اصالتا به کشور روسیه برمی‌گرده، پس از جنگ جهانی دوم به وسیله ی روس ها به غذاهای شمالی وارد شد. در سفر به این منطقه شمالی به رستوران‌های محلی بروید و غذاهای محلی سفارش دهید. تنوع غذاهای گیلان آن‌قدر زیاد است که اگر بارها هم به این منطقه سفر کرده باشید، باز هم غذای جدید برای سفارش دادن در منو وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که بدون نگرانی، غذاهای محلی را سفارش دهید و مطمئن باشید که ذائقه و سلیقه شما را راضی خواهند کرد. اردک باسترما یا باسترماپلو، یکی از غذاهای محلی شهر آستارا و اردبیل است و امکان ندارد در سفر به این مناطق در رستوران‌های محلی با این غذا روبه‎رو نشوید. «باسترما» به‌معنای «دفن شده» یا «فشار دادن به‌سمت پایین» است و این غذا شباهت زیادی به ته چین دارد.

در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلانوانواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است. همین موضوع سبب شد در این مطلب به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران) بپردازیم. سبزی ها را هم در این فاصله بشویید و پس از خشک کردن، خرد کنید. بادمجان ها را هم پس از در آوردن از آب، خشک کنید و داخل روغن داغ شده سرخ کنید.بعد سبزی خرد شده را هم داخل بادمجان ها بریزید و کمی سرخ کنید. گوجه، سیر و پیاز را هم به صورت نگینی خرد کنید و به داخل مواد سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد در کنار هم سرخ شوند. و این غذا جزو غذاهای اصیل و مجلسی به حساب میاد که برای جشن و مهمانی ها توصیه می شود.

۲۸. خورش نازخاتون و طرز تهیه آن

سس مخصوص این غذا شامل پیاز، گردوی خرد شده، رب انار، سیر و آب انار می‌شود. اگر قصد دارید در خانه خود این غذای لذیذ را طبخ کنید ابتدا گوشت مورد نظر را برای مدتی در سس مخصوص بخوابانید و پس از مزه‌دار شدن آن را به سیخ بکشید و کباب کنید. روی ماهی‌های خرد شده، کمی زنجبیل، نمک و فلفل بپاشید و آن‌ها را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی‌ها مزه‌دار شوند. سپس سیر رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز بیفزایید و تفت دهید.

لیست ۸ غذای شمالی

در ظرف دیگری سبزیجات خردشده را با مقدار کمی روغن تفت می‌دهند تا آب آن خشک شده و کمی سرخ شود. پیاز را سرخ کرده، گردو و رب انار را به آن اضافه می‌کنند و پس از کمی تفت دادن، سبزی سرخ شده را به همراه آب به آن می‌افزایند. در این مرحله مرغ‌ها را درون خورشت قرار داده و اجازه می‌دهند غذا خوب جا بیفتد و روغن بیندازد. مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. پوست کدوی پخته شده را بگیرید و آن را با چنگال پوره کنید.

بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند. دستور آشپزی مشابهی با بنه بزه آش نیز وجود دارد که به آن دو آش یا همان آش دوغ می گویند. برای تهیه این آش از برنج و سبزی شامل ساقه و برگ سبز سیر و اسفناج خرد شده، استفاده می کنند. سپس سیر خام ساییده‌شده، نعناع خشک و دوغ را هم می‌زنند و به آن اضافه می‌کند. در گذشته آش دوغ را با ماهی کلمه یا تلاجی میل می‌کردند. مرغ شکم پر شمالی بعلت مواد داخل شکم مرغ طعمی لذیذ دارد.