لیست غذاهای ایرانی معرفی 230 غذای ایرانی خوشمزه کترینگ کیبو


این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی‌‌ها است و با نان سرو می‌شود. در لیست غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج، «لوبیا پلو» جزو شناخته‌شده‌ترین غذاهای ایرانی است. طرز تهیه لوبیا پلو معمولا با لوبیای سبز متداول‌تر است ولی می‌توان از لوبیای سفید هم در آن‌ استفاده کرد. در منوی غذای ایرانی، نمی‌توان از «کوفته تبریزی» چشم پوشی کرد.

حتما می‌دانید که در تهیه غذاهای ایرانی، معمولا صبر و حوصله به خرج دادن حرف اول را می‌زند. کرمانشاهی برای طرز تهیه خورش خلال حسابی سلیقه به‌ خرج می‌دهند و با تکه‌‌های گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک و گلاب این خورش ایرانی خوشمزه را درست می‌کنند. در میان فهرست غذاهای ایرانی خوشمزه، «آبگوشت گندم» متعلق به اصفهان و شهرهای کردزبان است. در طرز تهیه آبگوشت گندم از نخود یا لوبیا به همراه گوشت قرمز و گندم استفاده می‌شود. کاشانی‌ها در منوی غذای ایرانی سنتی خودشان، یک خورش اصیل به نام «گوشت و لوبیا» دارند که معمولا به عنوان غذای نذری به کار می‌رود. همان طور که از اسم این غذای ایرانی پیداست، گوشت و لوبیا مواد اصلی طرز تهیه خورش گوشت و لوبیا است.

  • در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای محلی استان البرز آشنا کنیم.
  • در این مطلب قصد داریم تا 10 مورد از بهترین غذاهای سنتی ایرانی را به شما عزیزان معرفی کنیم با ما همراه باشید.
  • ریواس اثر دارویی و درمانی بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به رفع تشنگی و تب، تقویت بینایی، تسکین ناراحتی‌های عصبی و کم‌خوابی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضدسرطانی و غیره اشاره کرد.

ماده اصلی در طرز تهیه خورش به آلو، همان طور که از اسمش هم پیداست، آلو و به هستند. می‌توانید این غذای ایرانی خوشمزه را ترش یا ملس درست کنید. رستوران سنتی باغ فردوس یکی دیگر از رستوران های تهران محسوب می‌شود که فضایی سنتی و تماشایی دارد. این رستوران به‌خوبی با اشیای عتیقه دکور شده و طراحی آن را به‌صورت هنرمندانه‌ای با در‌های چوبی، مقرنس‌کاری، شیشه رنگی، فرش‌های دست‌بافت و پشتی‌های ترکمن انجام داده‌اند. در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه ایرانی، فرنگی و دریایی در کنار چای و قلیان سرو می‌شود.

رستوران سرکباب

قورمه بهمردم شیراز به غذاهای شیرین علاقه دارند و قورمه یکی از غذاهای سنتی شیراز با طعمی شیرین و دلپذیر است. این غذا از ترکیب کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر همانند تره، ریحان، ترخون و شوید تهیه می‌شود. قلیه ماهیقلیه ماهی یک نوع خورش خوشمزه و محلی خوزستان است و در خیلی از شهرها آن را همراه با برنج صرف می‌کنند. آش شولی یزدآش‌ها در غذاهای محلی یزد جایگاه ویژه‌ای دارند و یکی از معروف‌ترین آنها آش شولی است. بریانی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی اصفهان است و این محبوبیت فقط به اهالی اصفهان محدود نمی‌شود. اصفهان یک شهر تاریخی و اصیل ایران است که علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و معماری حیرت‌انگیزش، تنوع غذایی بی‌نظیری دارد که میتواند شما را به سیر و سیاحت در آن جذب کند.

خورش قلیه ترش

توجه داشته باشید که نعنا نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا طعم غذا را تلخ می‌کند. برخی افراد برای طعم‌دار کردن شیر پلو از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است. سوتی پلو با خورش‌هایی شیرینی چون خورش هویج یا فسنجان نیز سرو می‌شود.

در طرز تهیه شیر برنج از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می‌شود. در فهرست غذاهای ایرانی شیر برنج هم یک غذای صبحانه است و هم ناهار و شام. «خورش مرغ افشاری» همان خورش مرغ است که در آن قیسی هم به کار می‌رود. برای خوشمزه شدن این غذای ایرانی، در طرز تهیه خوش مرغ افشاری از زعفران استفاده کنید.

در لیست غذاهای ایرانی کوفته ها توپک های خوشمزه ای هستند که درست کردنشان کمی تبحر لازم دارد، اما نگران نباشید با تمرین می توانید تجربه کافی در تهیه آنها کسب کنید. غذاهای سنتی و محلی ایران از ساده ترین آنها گرفته تا پرکارترین شان، جزو لذیذترین و خوش طعم ترین غذاهای جهان محسوب می شوند و سرشار از انوع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. لیست غذاها را دسته بندی کرده ایم تا غذای مورد علاقه خود را راحت تر انتخاب کرده و دغدغه چی بپزم نداشته باشید. مرصع پلو به‌طور سنتی به‌همراه مرغ سرو می‌شود و از آن برای مراسم‌های خاص استفاده می‌کنند؛ خصوصاً طبخ این غذای شیرین در مراسم عروسی نشانه‌ای برای زندگی شیرین در آینده برای عروس و داماد است.

کوکو شیرین با سیب‌زمینی آب‌پز شده، تخم‌مرغ، ماست، هل سابیده شده، زعفران و گاهی اوقات آرد درست می‌شود و برای تزئین آن از زرشک، خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند. شربت کوکو شیرین قزوینی نیز متشکل از آب، شکر، گلاب، زعفران و هل است. شما می‌توانید مرغ را ریش ریش کنید و در کمی کره تفت هید.

پلوهای دیگری مثل رشته پلو با قیسی، دمی یارما و کشمش پلو و یا انواع آش مثل اریشته آشی، یاوان آشی و غذاهایی مثل قیمه اردبیلی، تاس کباب، خینگل و خشیل هم در لیست غذاهای سنتی اردبیل دیده می‌شود. غذاهای اردبیل در بین غذاهای محلی ایران یکی از متنوع‌ترین منوها را دارد و در این منو از انواع آش گرفته تا خورش و غذاهای نانی و پلوهای مختلف به چشم می‌خورند. برای تهیه این غذای محلی، کنگر را در سس غلیظی از تخم‌مرغ، آرد، زعفران، کره و آب می‌خوابانند و بعد در روغن سرخ می‌کنند. این غذا با ترکیب ماهی، پیاز، سیر، زردچوبه، نمک، فلفل، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، رب انار، تمبر هندی و روغن تهیه می‌شود.