لیست انواع غذاهای ایرانی معرفی پرطرفدارترین غذاهای مجلسی ایرانی


این پلوی خوشمزه قزوینی‌ها معمولا با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می‌شود. پلو بریانی، همان طور که از نام آن پیدا است از ترکیب پلو و مایه بریانی درست می‌شود. پلو بریانی، یک نسخه کاملا گیاهی هم دارد که بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره درست می‌شود و گیاهخواران عزیز می‌توانند از طعم آن لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بریانی پلو و انواع آن و همچنین ترکیب ادویه بریانی بلوچی آشنا کنیم. قورمه سبزی یا خورش سبزی با سبزی قورمه (تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر)، لوبیا (قرمز، چیتی، چشم‌ بلبلی)، پیاز و گوشت قرمز درست شده و معمولا با برنج سرو می‌شود.

  • به همین دلیل شما می توانید انواع غذای ایرانی را برای وعده‌های اصلی و یا میان وعده ها تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.
  • غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و …
  • در مرحله اول باید گوشت‌ها را به ابعاد دلخواه خرد کرده، درون قابلمه قرار دهید و مقداری روغن اضافه کنید.
  • حال با خیال راحت می‌توانید دوغ خود را به غذا اضافه کنید.

فسنجان یکی از بهترین غذاهای سنتی ایرانی است که در تمامی مهمانی ها و مجالس زینت بخش سفره ‎های ایرانی شده است. فسنجان با گردو، رب انار و گوشت مرغ یا اردک درست می‎ شود. مثلا در برخی از مناطق از گوشت چرخ شده قلقلی کوچک استفاده می‌ کنند و به طور کلی پخت آن بستگی به ذائقه افراد دارد برخی از افراد آن را ترش تر و برخی دیگر ملس دوست دارند. پیاز خرد شده را با یک قاشق غذاخوری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

این غذای سنتی به خاطر مقوی بودن‌اش در ماه رمضان در وقت افطار و سحری میل می‌شود. سوتی به زبان آذری به معنی شیر است و این غذا به دلیل داشتن شیر در مواد اولیه‌اش شیر پلو یا شیر پز هم گفته می‌شود. باسترما در زبان ترکی به معنی دفن شده است و از آنجایی که در این ته‌چین خوشمزه مرغ به صورت ته دیگ در زیر برنج مدفون می‌شود به این نام معروف شده.

۱۸. غذاهای محلی استان زنجان

در محیط رستوران، تخت‌های سنتی که البته طراحی جدیدی دارند، قرار داده شده‌اند و در میانه رستوران، میزهای چوبی با مبلمان راحت امروزی به چشم می‌خورد. همچنین از ساعت ۸ هر شب، برنامه موسیقی زنده در رستوران سنتی شب‌های سرو برقرار است. در این رستوران علاوه بر غذاهای محلی، انواع کباب، نیز سرو می‌شود اما رستوران مکث به دلیل کیفیت و طعم خوب در غذاهای محلی خود معروف است.

طرز تهیه خورش قیمه نجفی عراق اصل (علاچی)

تکه‌های گوشت را نیز جداگانه سرخ کنید و روی برنج بچینید. طرز تهیه ته تالی، بسیار ساده است و چاشنی‌های مختلف، طعم بی‌نظیر و متفاوتی را به این غذا اعطا می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه ته تالی آشنا کنیم. در نهایت نیز یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود. لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیاها گرفته شود. سپس آب لوبیا را خالی کنید، آن را در یک قابلمه آب تازه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بپزد.

بر اساس سنگ نوشته های قدیمی که متعلق به 515 سال قبل از میلاد است، بر روی برخی از آنها مواد اولیه و طرز تهیه فسنجان هک شده است. برای پخت قرمه سبزی باید به قول معروف فوت و فن کار را بلد بود چراکه رمز و راز یک خورش سبزی خوشمزه در روش پختن آن است. در واقع قرمه سبزی شبیه به اندرونی های زمان قدیم است که بخشی از خصوصی ترین قسمتهای آشپزی و در عین حال زندگی بودند. این غذا معمولا با سبزی خوردن و سالاد شیرازی و برنج زعفرانی سرو می ‎شود و در شهرهای مختلف با روش ‎های متفاوتی طبخ می شود. این غذا از ترکیب گوشت خورشتی، لیمو عمانی، لپه و رب درست شده است که اگر جا بیفتد می‌توان برای تزیین روی آن از سیب‌زمینی سرخ کرده یا چیپس خلال استفاده کرد.

برنج از مواد اولیه بسیار پرطرفدار از غذاهای ایرانی است. به دلیل شرایط جغرافیایی ایران و کشت زیاد این دانه خوش طعم و خوش عذر غذاها هم تاثیر زیادی از آن گرفته اند. قیمه نثار قزوین از معروف ترین غذاهای مجلسی ایرانی محسوب میشود و در مجالس رسمی معمولا این غذا سرو میشود. برای درست کردن این غذا که بیشتر در شهر گلوگاه پخته می‌شود از مرغ سرخ شده و رب انار ترش و اصیل مازندرانی استفاده می‌کنند. اگر به اهواز یا خوزستان سفر کردید، از فرصت بدست آمده استفاده کرده و غذاهای خاص این منطقه را بچشید. دال عدس، میگو پلو و رنگینک از دیگر غذاهای خوش طعم جنوب کشورمان است.

توجه داشته باشید که زمان پخت گندم از دیگر مواد طولانی‌تر است و به همین علت، پخت آن باید قبل از بقیه مواد آغاز شود. پس از نیم‌پز شدن نخود و گندم، بقیه حبوبات را به‌همراه لیزک، ادویه، زردچوبه و نمک در آش بریزید و صبر کنید تا همه مواد بپزند و آش شما جا بیفتد. برنج را برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بجوشانید تا مغز دانه‌های آن نرم شوند.