لیست انواع غذاهای ایرانی معرفی پرطرفدارترین غذاهای مجلسی ایرانی


اگر هنوز این غذا را نپزید، بهتر است قبل از سرو برای مهمانان، یکی دو بار آن را امتحان کنید تا به آن مسلط شوید. این خورش خوشمزه ایرانی با تاریخچه و طعم ترش و شیرینش دل بسیاری از ایرانیان را ربوده و زینت مجالس و مهمانی ها است. مواد خورش فسنجان گردو کبابی و آسیاب شده، سس انار، گوشت مرغ یا کوفته است. این خورش مانند قورمه سبزی باید ساعت ها پخته شود تا خوب جا بیوفتد.

برای تهیه خمیر آرد رو داخل ظرف مناسبی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و به خوبی مخلوط کنید. بهتر است برای خرد کردن کلم پیچ آن را به‌قدری برش بزنیم که در زمان خوردن به‌راحتی در قاشق جا شوند. کلم قمری را هم می‌توانید همانند خلال‌کردن سیب‌زمینی برای سرخ کردن خرد کند. لازانیا یک غذای ایتالیایی است که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد. در ایران نیز اکثر خانم‌های خانه‌دار و کدبانو آن را درست می‌کنند.

  • آب دوغ خیار را با نان خشک ترید شده و با دوغ و ماست فراوان می‌توانید درست کنید و به رسم قدیمی همه آشنایان را دور هم جمع کنید.
  • برای تهیه کردن لوبیا پلو، لوبیا سبز خرد شده را همراه با گوشت، رب پیاز و ادویه جات و گوجه فرنگی ترکیب می‌ کنند و روی حرارت ملایم قرار می‌ دهند تا دم بکشد.
  • این غذای پرطرفدار در ایران همیشه در مراسم رسمی یا غیررسمی یافت می شود.

علاوه بر این پروتئین و ویتامین دی موجود در آن را هم نباید نادیده گرفت. پس وجود این مغز‌ها در قیمه نثار می‌تواند ارزش غذایی آن را تا حدودی برای شما روشن کند. معمولاً توصیه می‌شود اگر از افراد کم‌خون هستید، در این غذا به جای خلال بادام از خلال فندق استفاده کنید.

آش دوغ

سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو استفاده کنید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه ته چین آلبالو خانگی به ۳ روش مختلف با مرغ یا گوشت می‌توانید رو لینک مقاله طرز تهیه ته چین آلبالو کلیک کنید. طرز تهیه خورش ماست در شهرهای شمالی و همدان هم مشابه است و شکر، خلال یادام و پسته جزو اصلی آن به شمار می‌روند. آبگوشت غذای مورد علاقه اکثر ایرانیان است اما کمتر کسی از انواع و اصالت هر کدام اطلاع دارد. آبگوشت قنبید یا آبگوشت قنبیت غذای محلی استان قم بوده که قُمنَبیت به معنای نبات قم است، البته کلمه صحیح آن قُنَبیط است.

برای ادامه طرز تهیه کباب مشتی اصفهانی به مقاله آن رجوع کنید. این کباب خوشمزه که نام دیگرش کباب مشتی زردک است با گوشت چرخ کرده و هویج درست می‌شود. این کباب خوشمزه روی ماهی‌تابه را می‌توانید با برنج یا بدون برنج درست کنید. فطایر یک غذای عربی و لبنانی است که داخل خمیر آن را با مواد مختلفی می‌توانید پر کنید. برای تهیه کوفته ریزه در مرحله اول پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید.

غذای ایرانی بدون برنج

برای خوشمزه‌تر شدن این غذا و به طریق بازاری بعد از آبکش کردن برنج کباب را در لا به لای برنج قرار دهید و بر روی برنج زعفران دمکرده بریزید. برای تهیه سماق پلو ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را رنده می‌کنیم. آب پیاز را نگه دارید تا در مراحل بعد از آن استفاده کنیم. ادویه‌هایی چون نمک و فلفل، زردچوبه و پودر آویشن را به پیاز و سیر اضافه می‌کنیم. سپس گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه و تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ بدهد و بوی زهم آن از بین برود. برای ادامه مطلب طرز تهیه عدس پلو با کشمش و گوشت چرخ کرده اینجا کلیک کنید.

۱۸- آبگوشت اراکی به و گردو

به مانند پخت قرمه سبزی، این خورش را نیز می توانید با حرارت کم و در مدت زمان طولانی بپزید. نوع پخت خورش فسنجان به شکلی است که در نقاط مختلف ایران آن را متناسب با سلیقه خود به شیوه های گوناگون درست می کنند. برخی از مردم در کشور ما خورشت ‌فسنجان را ترش و برخی دیگر آن را ملس و در بسیاری از نقاط نیز آن را کاملاً شیرین مورد طبخ قرار می دهند. از خوراک هایی بسیار ساده و در دسترس گرفته تا خوراک های مجلسی، همگی در لیست غذا های ایرانی دیده می شوند. این غذا ها منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین و کلسیم هستند.خوراک ها را می توان با سبزیجات یا گوشت، مرغ و ماهی طبخ کرد.

همان طور که از اسم این غذای ایرانی پیداست، گوشت و لوبیا مواد اصلی طرز تهیه خورش گوشت و لوبیا است. دسترسی مردمان جنوب به دریا و امکان صید ماهی باعث شده است که ویژگی مشترک اکثر غذاهای جنوبی آبزیان تازه و خوش طعم باشد. دمپختک ماهی بوشهری یا دمی لخلاخ که در زبان محلی به نام ماهی می یدم هم میگویند از لذیذ ترین غذاهای بوشهری است.

برای تهیه این غذای خوشمزه و خاص نیاز به کلم پیچ متوسط به همراه سبزیجات معطر از جمله سبزی خشک شده ترخان، ریحان، شوید و تره است. در این غذا سیب زمینی، هویج، لوبیا سبز، سینه‌های مرغ تکه‌ای یا ران مرغ به همراه نخودفرنگی و … وجود دارد. برای بهتر مزه‌دار کردن مرغ آن را به تکه‌های کوچکتر تقسیم کرده و با پیاز و سیر و زردچوبه می‌گذاریم تا بپزد. غوره مسما از غذاهای گیلانی است و تقریبا به دلیل غوره موجو در آن ترش مزه است.