لیست آموزش طرز تهیه غذاهای اصیل ایرانی برای شام و ناهار


باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود.

  • در این مرحله به کشک‌ها آب اضافه کنید تا ذرات جداشده از کشک‌ها در آب حل شوند.
  • در زبان شیرازی‌ به سیب زمینی، آلو گفته می‌شود و دلیل نام‌گذاری این غذا به این اسم هم به همین خاطر است.
  • خورش ساک یک خورش خوش عطر و طعم گرگانی است که بیشتر در مراسمات مذهبی و نذری‌ها پخته می‌شود و طعم اصیل این غذای محلی را فقط در استان گلستان می‌توانید بچشید.
  • شعله زیر قابلمه را روشن کرده و تا زمان تبخیر شدن آب غذا صبر می‌کنیم.
  • آبگوشت در خانه و روی اجاق گاز پخت می شود و دیزی در رستوران های سنتی و درون تنور همین.

استانبولی یا دمی گوجه یکی از ساده ترین غذاهای خوشمزه است که با مواد دم دستی ساده هم تهیه میشود. رستوران شبستان را بی‌شک می‌توان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران دانست که در مرکز پایتخت قرار دارد. فضای داخلی رستوران به‌خوبی طراحی شده و با ترکیب چوب و کاه‌گل، محیطی بی‌نظیر را ایجاد کرده است.

مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است. سازمان یونسکو در سال ۱۳۹۴، رشت را به‌عنوان پایتخت خلاق غذا معرفی کرد و البته با توجه به این حجم از تنوع غذایی، این اتفاق به‌هیچ‌وجه تعجب‌آور نیست. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان گیلان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

غذاهای محلی مشهد

پیاز خام و سبزیجات تازه به ویژه ریحان نیز با آن استفاده می­شود. کباب کوبیده ایرانی در بین گردشگران بسیار موردپسند بوده و خیلی از افراد ایران را با این غذا می‌­شناسند. برای تهیه هواری از سبزی مخصوص و تازه، سیر، پیاز، ماهی یا میگو، ادویه مخصوص جنوبی و رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. این غذای محلی در ظاهر شبیه استانبولی است با این تفاوت که نوع اصیل آن در دریگ‌های سنتی به اسم “قازان” پخته می‌شود.

فروش فوق العاده ایران خودرو دیزل + ثبت نام اقساطی، قیمت روز و سامانه

گوشت خورشتی، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، غوره، نمک و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده ارومیه خورش هستند. طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته‌های ایرانی دارد. شما می‌توانید این غذا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید. برای خواندن طرز تهیه شفته اراکی با گوشت و آرد نخودچی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شفته اراکی مراجعه کنید. «عدس پلو» از جمله انواع پلو مخلوط و غذاهای خوشمزه و پرطرفدار آشپزی ایرانی هم برای مناسبت‌های مذهبی و نذری، هم مهمانی و هم یک ناهار خوشمزه است. اگر قصد دارید عدس پلو را به عنوان یک غذای ایرانی مجلسی یا نذری درست کنید، طرز تهیه عدس پلو را بخوانید.

غذاهای محلی مازندران

یکی از ویژگی‌های طبخ ماهی شکم‌پر این است که می‌توان آن را درون فر یا روی گاز پخت. به علاوه این غذا را می‌توان هم با سبزی پلو و هم با برنج ساده و سفید نوش جان کرد. می‌توان به طور خلاصه به گوشت چرخ کرده موجود در غذا اکتفا کرد. اگر از گوشت گوسفندی و نوع لخم بدون چربی گوشت گوساله استفاده کنید، به جذب پروتئین در بدن کمک خواهید کرد.

شیر پلو نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه دم بکشد؛ زیرا ته‌دیگ آن زود تیره می‌شود و می‌سوزد. 1.میز ناهار خوری کمجا یک انتخاب عالی و مناسب هم برای افرادی است که منزل کوچکی دارند هم افرادی که میخواهند میز ناهار خوری را در داخل آشپزخانه قرار دهند.. میگو به دلیل امگا ۳ زیادی که دارد می‌تواند از بروز آلزایمر و اختلال حواس در پیری جلوگیری و هم‌چنین تا حدودی فشار خون را هم کنترل کند. میگو علاوه بر این می‌تواند مقداری از آهن مورد نیاز بدن شما را هم تأمین کند. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که در میگو ماده‌ای به نام سلنیوم وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان خون را در افراد کاهش می‌دهد.

پس از گذشت این مدت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بیندازید. درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد. پس از گذشت نیم ساعت، سیب‌زمینی‌های سرخ شده، عدس و آلوی آبکش شده را در تابه بریزید. آبغوره، نمک و زعفران دم‌کرده را پس از حدود ۹۰ دقیقه در خورش بریزید و غذا را پس از ۱۵ دقیقه سرو کنید.

از جمله موادی که داخل مرغ می‌گذارند می‌توان به انواع سبزیجات، پیاز داغ، گردو، زرشک، قیسی، آلو و آب نارنج اشاره کرد. یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود. باقالاقاتق یکی از سالم‌ترین و لذیذترین غذاهای رشتی است.