لذیذترین غذاهای استان خوزستان


این آش پرطرفدار و بسیار لذیذ با انواع حبوبات (نخود، لوبیا چیتی، عدس، ماش، لوبیا قرمز)، سبزی آش (اسفناج، تره، جعفری، گشنیز)، سیر، رشته آشی، پیاز، روغن، نمک و زردچوبه درست می‌شود. آب برنج را دور بریزید و برنج را به بقیه مواد داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله آب باید فقط روی برنج را بپوشاند و بیشتر نباشد؛ زیرا در غیر این صورت، برنج شما نرم و شل می‌شود. پس اگر آب داخل قابلمه خیلی زیاد بود، مقداری از آن را بردارید و اگر آب کم بود کمی آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج کمی بپزد و آب آن کشیده شود.

  • این کباب از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود.
  • گوشت استفاده شده در خورش خلال، گوشت گوسفند یا گوساله است؛ اما در برخی از طرز تهیه‌ها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این خورش استفاده می‌شود.
  • یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای لری ، سغدو یا همان دلمه سیرابی و شیردون است.
  • غذاهای خوش و رنگ لعابی که بر سر سفره لرها چیده می‌شود و یک تجربه بی‌نظیر می‌سازد.
  • تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان، سفری به‌یادماندنی را در ذهن شما رقم خواهند زد که بدون شک این تجربه، بدون امتحان کردن غذاهای محلی و بومی تکیمل نخواهد شد.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان خوزستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که در مناطق مختلف کشور به روش های متنوعی طبخ می شود، کباب بختیاری است. این غذای اصیل ایرانی به صورت مرسوم، مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است. این نوع از انواع کباب ایرانی کباب برخلاف کباب کوبیده نیازی به چرخ کردن ندارد و راحت تر آماده می شود. دستور پخت کباب بختیاری به دوران ناصر الدین شاه برمی گردد و بدون شک هر کس به چهار محال بختیاری سفر کند، طعم اصیل این کباب را تجربه خواهد کرد. طرز تهیه کباب بختیاری سخت نیست و تنها در چند مرحله این غذای بی نظیر آماده می شود.

فوت و فن طرز تهیه کباب بختیاری چیست؟

اگر تهیه آرد برای شما مشکل است، از آرد معمولی استفاده کنید. در این صورت بهتر است کشک سالاری را با کمی آبغوره سرو کنید. سرو گوجه کبابی و سبزیجات کبابی یا گریل شده در کنار این غذا، آن را مجلسی‌تر می‌کند.

رستوران‌های شهرکرد | غذاهایی برای همه سلیقه‌ها

گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه در یک کاسه ورز دهید. برای آماده‌سازی کشک سالاری، سیر رنده شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی شود. سپس یک چهارم پیمانه آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا سیر بپزد و آب هم تبخیر شود. در ادامه آرد آماده شده را به سیر داغ بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید. نمک، گوشت قورمه پخته شده، لپه، زعفران، گردوی پودر شده و آب را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا این مخلوط بجوشد و غلیظ شود.

این غذا از غذاهای قدیمی و البته راحت لرستان است که معمولا در مراسم‌های سنتی سرو می‌شود. مواد غذایی پرتله از گندم و شیر تشکیل شده و سادگی آن موجب می‌شود زود آماده شود. برای تهیه این غذا گندم شیر را می‌کوبند و سپس در قابلمه‌ای بزرگ می‌ریزند و بعد از اضافه کردن حدود یک لیتر آب به آن، قابلمه را روی حرارت به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار می‌دهند تا خوب پخته شود.

اگر احساس کردید که آب سوپ شما کم است، کمی آب جوش در مرحله افزودن حبوبات به سوپ اضافه کنید. یارما شورباسی را به‌همراه سبزی خوردن، نان تازه و دوغ سرو کنید. شاید با شنیدن نام قلیه ذهنتان به این سمت برود که احتمالا با یک خورش شبیه قلیه جنوب مواجه می‌شوید.، در حالیکه شاید برایتان جالب باشد بدانید به طور کلی در دوران صفویه به همه خورش‌ها قلیه می‌گفتند که به معنای سرخ شده است. رفته رفته و در دوران قاجار قلیه جای خودش را به خورش می‌دهد و تنها غذاهای جنوبی دیگر با این نام خوانده می‌شدند. قلیه ترش یا قلیه لری از غذاهای اصیل ایرانی است که با گوشت قرمز، پیاز، آب انار یا عصاره تمر هندی، رب انار یا رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌جات درست می‌شود؛ البته می‌توان آن را با گوشت مرغ نیز درست کرد.