غذای سنتی؛ معرفی 17 تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی گل من و تو


برای تهیه این غذای فوق‌العاده لذیذ و راحت به برنج، لپه باقالای زرد، زعفران دم‌کرده، پیاز، زردچوبه، نمک، کره، روغن و فلفل نیاز دارید. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت خورشتی، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را در غذا بریزید و روی شعله متوسط هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد. لپه‌ای را که از سه ساعت قبل خیسانده‌اید، همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید.

  • جالب است بدانید که در خارج از کشور ته چین را به دلیل ظاهر شیک و زیبایش کیک ایرانی می‏نامند.
  • برای پخت اشکنه تخم خربزه، ابتدا تخم خربزه را جدا می‌کنند و آن را روی حرارت ملایم بو داده و می‌سابند و به همراه آب می‌پزند.
  • میگو پلوی بوشهری یکی از بهترین غذاهای ایرانی دریایی و همان‌طور که از نامش پیداست، مربوط به خطه جنوب ایران است.
  • ته دیگ یکی از بخش های ثابت در سفره ایرانیان است و تمام ایرانیان علاقه شدیدی به ته دیگ دارند و تنها بخشی از غذا است که ظرف آن در انهت خالی می شود.
  • دلمه‎ ی فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه و کلم از جمله معروف ترین انواع دلمه‏ ها هستند اما با این وجود همیشه دلمه‎ ی برگ مو طرفدار بیشتری داشته است.

کنگر پلو یا بیهلر پلو یاسوجی برای کسانی که گرم‌مزاج هستند یا از کم‌خونی و نارسایی کبد رنج می‌برند بسیار مفید شناخته شده است. آمدن هر فصلی نیز نوید پخت غذاهای مخصوصش را می‌دهد، با نزدیک شدن بهار، مردم محلی به کوه‌ها و دشت‌ها راهی می‌شوند تا سهمی از ارمغان طبیعت داشته باشند و آش‌ها و خورشت‌های محبوبشان را طبخ کنند. از خوراک هایی بسیار ساده و در دسترس گرفته تا خوراک های مجلسی، همگی در لیست غذا های ایرانی دیده می شوند. این غذا ها منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین و کلسیم هستند.خوراک ها را می توان با سبزیجات یا گوشت، مرغ و ماهی طبخ کرد. در این رستوران می‌توانید روی تخت‌ها یا میزهای سنتی بنشینید و از تماشای تزئینات سنتی و عتیقه‌جات داخل رستوران لذت ببرید.

طرز تهیه کشک بادمجان

بعد از اینکه رنگ گوشت ها کمی تغییر کرد لوبیاهای خیس شده یا نیم پز شده را به ترکیب‌تان اضافه کنید. کمی مواد را در کنار یک دیگر تفت دهید و سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. از آنجا که کالری این غذا تا حدودی بالاست و جزو غذا‌های سنگین به شمار می‌رود، توصیه می‌شود آن را برای وعده ناهار میل کنید.

سپس درون آن آب ریخته و مقداری دارچین و زردچوبه و یک عدد پیاز به آن اضافه کنید. وقتی میگیم ناهار چی بپزم؟ حتما نباید یک غذای سخت و پرزحمت را در ذهنمان یادآوری کنیم. انواع سوپ و آش نیز وعده های غذایی خوش طعم و سالمی هستند. آش دوغ یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه است که اصلیت آن مربوط به استان اردبیل است.

قرمه سبزی| Ghormeh Sabzi

در لیست غذا های ایرانی، کتلت و شامی هایی را می بینیم که در طبخ آن ها از حبوبات استفاده می شود. دلمه نیز یکی از خوش مزه ترین گزینه های لیست غذا های ایرانی به شمار می رود. دلمه ها انواع متنوعی دارند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم. در این رستوران از ساعت ۷ عصر تا ۱۱ شب گروه موسیقی زنده، برنامه اجرا می‌کنند تا شما را سرگرم کنند. منوی غذاهای این رستوران بسیار متنوع و باکیفیت است و البته قیمت منصفانه‌ای دارد. فضای رستوران کاملاً خانوادگی است و می‌توانید از آن برای برگزاری مراسم خود استفاده کنید.

چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه، مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به‌طور سنتی در دیگی به نام «قازان» آماده می‌شود. آش پرپوله از غذاهای محلی کردستان محسوب می‌شود که در فصل سرما و مخصوصا زمان سرماخوردگی پرطرفدار است. در گذشته خمیر این آش را به‌صورت دستی درست می‌کردند؛ اما امروزه رشته‌‌های آماده آشی جایگزین آن شده است. استان کردستان در حوزه غذاهای محلی، بسیار غنی است و این موضوع به شیوه معیشتی مردم برمی‌شود که مبتنى بر دامداری، زراعت، باغداری و زنبورداری است. در نتیجه مردم این خطه از کشور از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر و ریواس به‌صورت تازه و خشک نهایت استفاده را می‌برند.

مگر میشود کسی از چلو کباب خوشش نیاید؟ بدون شک یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی در میان مردم ایرانیان، چلوکباب است. البته برای خوردن کباب بختیاری لازم نیست تا چهارمحال و بختیاری بروید چرا که شهرهای زیادی طبق همان دستورالعمل، خوشمزه‌ترین کباب بختیاری را در اختیارتان قرار می‌دهند. خورش ساک یک خورش خوش عطر و طعم گرگانی است که بیشتر در مراسمات مذهبی و نذری‌ها پخته می‌شود و طعم اصیل این غذای محلی را فقط در استان گلستان می‌توانید بچشید. ارومیه خورش شباهت زیادی به خوراک لوبیا چیتی دارد و در تهیه آن از ترکیب لوبیا چیتی، گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، غوره، نمک، فلفل و ادویه استفاده می‌شود.

مرغ شکم پر وقتی از غذاهای محلی مازندران صحبت می‌کنیم، نمی‌شود از مرغ شکم پر حرف نزنیم. آغوزمسمایکی دیگر از غذاهای محلی مازندران آغوز مسما است که درآن از گوشت اردک استفاده می‌شود و بسیار مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین است. کرمان یک منطقه کویری است و مردم آن منطقه تحت تاثیر محیطی که زندگی می‌کنند به آش و آبگوشت علاقه‌ی زیادی دارند. شیشلیک شاندیز با شش تکه دنده گوسفندی تهیه می‌شود و برای طعم دار کردن گوشت هم از مواد مختلفی مثل ماست، زعفران، لیمو، روغن و…استفاده می‌شود. اناربیج گیلاناگر به خورشت فسنجان علاقه دارید و طرفدار مزه‌ی ترش هم هستید، حتما از طعم اناربیج خوشتان می آید.

این کباب رو میشه هم با گوشت قرمز و هم با گوشت سفید درست کرد که من خودم هر دو مدل رو درست کردم فوق العاده شده. خورش بادمجان یکی از انواع خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد و از محبوب ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود. هویج پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که می توانید آنرا به همراه گوشت یا مرغ تهیه کنید.