غذاهای معروف شهرهای ایران غذای محلی هر شهر کدامست


لپه باقلا را آبکش کنید و آن را به‌همراه برنج از قبل خیس خورده، پیاز سرخ شده، روغن، نمک و کره در یک قابلمه بریزید. به‌اندازه یک بند انگشت آب روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از تمام شدن آب برنج، شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید تا دمپختک برای ۳۰ تا ۳۵ دقیقه دم بکشد. پنج قاشق غذاخوری شکر را به هویج‌ها اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه پیاز داغ و خلال نارنج را در تابه بریزید و برای یک دقیقه با هویج‌ها تفت دهید.

  • آش شولی به‌دلیل طبع سردی که دارد، معمولا در شب یلدا، همراه با آجیل و شیرینی یزدی میل می‌شود تا طبع متعادل‌تری پیدا کند.
  • در ادامه تخم‌مرغ‌ها را روی سیر سرخ شده بشکنید و آن‌ها را هم بزنید تا تخم‌مرغ بپزد و ببندد.
  • برای آشنایی با طرز تهیه انواع ماش پلو به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.
  • در برخی شهرها بلغور پلو را با گوشت یا مرغ سرو می‌کنند تا تبدیل به غذایی مقوی‌تر و سیرکننده‌تر شود.
  • در مهمانی‌های ایرانیان همیشه کمی غذا اضافه می‌آید؛ اما بشقابی که همیشه خالی است، بشقاب ته‌دیگ است.

جالبه بدانید در شهر قزوین ادویه مخصوصی وجود دارد که برای پخت و مزه‌دار کردن گوشت این غذا ازش استفاده می‌کنند. در این مطلب به معرفی برخی از این غذاهای خوشمزه و لذیذ می‌پردازیم. شیراز علاوه بر اینکه به شهر شعر و ادب معروف است، غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که نمی‌شود ازشان غافل شد. در واقع یک نوع نان خوشمزه و ترد است که روی ساج (نوعی سینی مخصوص) پخته می‌شود.

کوفته سه لایه با سس مخصوص (کوفته شکم پر)

نام دیگر مرصع پلو، پلو نگین کار است که یک غذای شیک و مجلسی است که در بیشتر مهمانی‌ها درست می‌شود. مرصع در زبان عربی به معنای جواهر نشان است و برای این منظور نامگذاری شده است که در تهیه مرصع پلو از مواد رنگارنگ استفاده می‌شود. مرصع پلو غذایی است که تهیه آن نیاز به زمان و صبر زیادی دارد ولی نتیجه آن قطعا ارزش این زمان را دارد.

ته‌چین گوشت گرمسار

ترکیبی جادویی از بادمجان کبابی، گوجه، تخم مرغ و سیر میرزاقاسمی را می‌سازد. اگر مزه کشک بادمجان را دوست دارید، حتماً به میرزاقاسمی هم علاقه مند خواهید شد. میرزاقاسمی را می‌توان همراه با نان تازه یا برنج کته نوش جان کرد. اما چون اولین بار از شهرهای جنوبی ایران وارد کشورمان شده است، آن را به عنوان یک غذای جنوبی می‌شناسیم. معروف‌ترین سمبوسه هم همان نوعی است که با نان لواش درست می‌شود.

کسانی که غذاهای ترش دوست دارند، قطعاً طعم این غذا برایشان جالب و دوست داشتنی خواهد بود. یکی از مواد اصلی در تهیه این خورشت، آلوچه یا گوجه سبز است. دمپختک پلو که از انواع غذای ایرانی دم دستی میباشد و میتوان در مدت زمان کوتاهی آن را حاضر کرد. ته چین گوشت از غذا های گران و محبوب ایرانی میباشد که جزو غذاهای مجلسی ایرانی با برنج نیز محسوب میشود. معمولا این غذاها را در لیست غذاهای ایرانی برای ناهار می گذارند.

این غذا که بین تبریزی‌ها بسیار پرطرفدار است از ترکیب هویج و مرغ یا گوشت و پیاز سرخ کرده تهیه می‌شود و در نهایت آلو و آب لیمویی که به آن اضافه می‌شود، طعم ترش و شیرین دلچسبی به غذا می‌دهد. در پخت غذاهای مشهدی از مواد غذایی تازه و درجه‌ی یک استفاده می‌شود و در نتیجه همیشه طعم و عطری خوب و خاطره انگیز دارند. امکان ندارد غذاهای محلی و خوشمزه مشهد را تست کنید و تعریف نکنید. در سفر به مشهد علاوه بر زیارت و گشت و گذار در مراکز خرید، می‌توانید غذاهای سنتی خوشمزه این شهر را امتحان کنید و از طعم دلچسب این غذاها لذت ببرید. تماشای جاذبه ­های شهرهای مختلف تنها هدف سفر نیست، بلکه با چشیدن غذاهای سنتی و بومی هر منطقه می­توانیم بیشتر با خلق و خوی مردم محلی آشنا بشویم و با طعم غذاهای تازه سفرمان را لذت بخش‌تر کنیم. كباب تابه‌ای از غذاهای ایرانی ساده و راحتی است كه در بسیاری از خانه‌های ایرانی دوست‌داران پر‌وپاقرص خودش را دارد.

علاوه بر غذای فوق العاده این رستوران محیط دلنشینی دارد که باعث می‌شود در طول زمانی که آنجا هستید و غذای خود را میل می‌کنید همواره احساس خوبی داشته باشید. شاید برایتان جالب باشد که دوست داران فرهنگ ایرانی چندین سال است نخستین شنبه آذر را روز جهانی قرمه سبزی نامگذاری کرده‌اند. در مرکز ایران از گوشت قرمز چرخ کرده در پخت فسنجان استفاده می­شود.