غذاهای محلی مازندران گشتی در میان خوشمزه های شمالی ️ کارناوال


شما می‌توانید به‌جای گوشت مرغ از گوشت اردک و غاز هم استفاده کنید. برای مزه‌دار کردن مرغ، بهتر است با چاقو، روی آن‌ها برش‌های عرضی ایجاد کنید تا زعفران و دیگر مواد به خورد آن بروند. چغرتمه مرغ، یک خورش غلیظ است و نباید زیاد آب داشته باشد.

  • سبزی‌هایی که در این خورش استفاده می‌شود، شامل نعنا و گشنیز و سبزی‌های شمالی خاصی مانند خالواش و چوچاق است.
  • بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی‌های معطر مواد اولیه خورشتی به نام بادنجان کباب هستند که در سفره مازندرانی ها دیده می شود.
  • این غذای گیلانی با ماهی کولی درست می‌شود و تقریبا چیزی شبیه فسنجان است.
  • بامجان دودی له شده را با ماست مخلوط کنید و با پودر سیر، نمک و به آن طعم دهید.

همچنین اگه علاقه مند به آموزش سایر غذاهای گیلانی هستید می توانید طرز تهیه شامی لپه گیلانی را در مجله اسنپ اکسپرس مطالعه بفرمایید. باقلاقاتق، ترشه تره، میرزا قاسمی، سیر وابیج و … از غذاهای بدون گوشت شمالی هستند. ماهی سفید، سبزی‌های محلی و گردو مواد اصلی این ماهی خوشمزه را تشکیل می‌دهند. این غذا در شهرهای رودسر، رامسر و … طرفداران بسیاری دارد. این غذا کاملاً ارگانیک بوده و برای افرادی که نگران چاقی هستند گزینه‌ای مناسب است.

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی ؛ سفر به سرزمین تند و تیزهای جذاب!

در مازندران، نازخاتون را به‌عنوان چاشنی در کنار لوبیا پلو مصرف می‌کنند. پس از آماده شدن ناز خاتون، روی کاسه را سلفون بکشید و برای سه ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب جا بیفتد. برای اینکه بادمجان‌های شما زودتر و آسان‌تر کباب شوند، یک برش عمودی از طول با نوک چاقو در بادمجان‌ها ایجاد کنید. شما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت مکعبی در خوراک لوبیا بریزید تا ظاهر زیباتری داشته باشد. گردو را بیش از حد آسیاب و له نکنید تا کوکو بیش از اندازه چرب نشود. شامی ترش رودباری و شامی ترش ماسوله نیز بسیار خوشمزه و مشهور هستند.

برای درست کردن نازخاتون، بادمجان کبابی را خوب می‌کوبند تا کاملا له شود. سپس سیر، نعناع و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کرده و با آب‌غوره یا آب انار ترکیب می‌کنند. نازخاتون طرفداران بسیاری در بین مردم شمال دارد و معمولا در فصل تابستان بر روی سفره ناهار قرار می‌گیرد. کال کباب یکی از پیش غذاهای شمالی است که در سفره‌های شمالی زیاد به چشم می‌خورد. این پیش غذای خوشمزه با سبزی‌های معطر، بادمجان کبابی و آب انار ترش درست می‌شود.

بهترین غذاهای شمالی (لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران)

کباب ترش شمالی یک غذای شمالی با گوشت گوسفندی بسیار عالی و خوشمزه که طرفداران زیادی دارد با سبزی های معطر شمالی که طعم و عطر کباب را بینظیر می کند. در برخی از طرز تهیه‌ها از سیر رنده شده، گلپر و آب انار نیز استفاده می‌شود. واویشکا یکی از خوراک‌های خوشمزه‌ و مشهور شمالی است که اصالت آن به کشور روسیه برمی‌شود. این غذا پس از جنگ جهانی دوم به فرهنگ غذایی گیلان وارد شده است. این خوراک هم با گوشت قرمز درست می‌شود و هم با مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله.

ماده ی اصلی این غذای خوشمزه ی مازندرانی اسفناج است و با خوردن آن تازه می فهمید که اسفناج چه طعم بینظیری دارد! برای درست کردن این غذا از گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعناع، پیاز و هویج استفاده می شود. برای پخت این غذا برنج را در آب کاملاً پخته و سپس سبزی‌ها را به آن اضافه می‌کنند. بعد از جا افتادن مواد به آن آب نارنج زده شده و تخم مرغ به آن افزوده می‌شود. مواد اصلی برای پخت این غذا تخم مرغ، سبزی گیجا واش و برگ سیر است. برای درست کردن گیجا واش ابتدا سبزی گیجا واش خرد شده به همراه برگ سیر خرد شده خوب تفت داده می‌شوند و سپس تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود.

مرغ شکم پر

آغوز مسما در واقع همان خورشت فسنجان است که با گوشت اردک یا مرغابی تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، پیاز را طلایی کرده و گوشت اردک را در آن سرخ می‌کنند. در مرحله بعد مقداری آب به غذا اضافه می‌کنند تا جوش بیاید و پس از آن دانه‌های ساییده‌شده انار و پودر گردو را به ترکیب می‌افزایند. در این غذا نیز مانند دیگر غذاهای مازندرانی از ترکیب رب انار و شکر استفاده می‌شود که طعمی ملس به آن می‌دهد.