غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها


در صورت تمایل می‌توانید از آب گوشت یا آب قلم نیز استفاده کنید که طعم‌ و مزه بسیار خوشمزه‌تری به آش می‌دهد. آبگوشت قنبید نیز یکی از غذاهای سنتی و محبوب استان قم است که دستور تهیه و طعم آن با دیگر آبگوشت‌های ایرانی تفاوت دارد. جالب است بدانید که اهالی قم به‌دلیل شوری آب این شهر و خاصیت کلم قمری در دفع املاح مضر از کلیه‌های بدن در بیشتر غذاهای خود از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. آبگوشت قنبید با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ شده و با سبزی‌خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشی سرو می‌شود. نحوه طبخ سنتی این آبگوشت در فهرست میراث ناملموس استان قم به ثبت رسیده است. تکه‌های گوشت را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا گوشت، تغییر رنگ دهد.

  • در ضمن، گیاه‌خواران هم می‌توانند نسخه گیاهی خورش هویج را درست کنند و از طعم آن، لذت ببرند.
  • لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیاها گرفته شود.
  • در روش دوم همان مراحل بالا را انجام دهید و فقط لازم است کباب بختیاری با سیخ چوبی در ماهیتابه طبخ شود.

قلیه تخم مرغ نیز یکی از غذاهای خوزستان است که سریع حاضر می شود و در مواردی که نیاز به فراهم آوردن فوری غذا هستید،‌ بسیار کاربرد دارد. تخم مرغ، سبزی قلیه یا همان گشنیز و شنبلیله، روغن، گرد لیمو، رب گوجه فرنگی، نمک و زردچوبه، پیاز و سیر را با هم مخلوط می کنیم و سپس تمبر هندی و آرد را که در کمی آب حل کرده ایم به آن اضافه می کنیم. این سبزی، خاصیت های درمانی فراوان چون مسهل و نرم کننده، درمان سرفه، باز کننده مجاری کبدی، درمان یرقان، تقویت کننده روده و … دارد.

در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان ها و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است . این چشمه ها با فاصله نسبتا نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار هستند و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشد. هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه، مکانی بسیار زیبا برای تفریح و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است .

آش ترخینه

فضای رستوران بزرگ است و تمام میزها با فاصله از یکدیگر چیده شده‌اند. رنگینک یکی از دسرهای سنتی استان خوزستان است که در ماه رمضان میهمان خانه های بیشتر اهوازی هاست و مانند یک وعده غذایی استفاده می شود. مواد اصلی این دسر محبوب، گردو، روغن، خاک قند، آرد و خرما است. ازآنجاکه توجه به آداب و رسوم و برگزاری مراسم سنتی از ویژگی‌های بارز این استان است، بسیاری برای دیدن کردن از این مراسم قصد سفر به چهارمحال را پیدا می‌کنند.

اجرای پروژه‌ها در شهرکرد نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها است

بادام کوهی، بلوط، شیرین ‌بیان، گل ‌گاو زبان، کتیرا و آنغوزه از مهم‌ترین محصولات بومی این استان به شمار می‌آیند. طبق آماری که مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس اعلام کرده‌‌اند، بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است که ریشه در فرهنگ، اقلیم و نوع زندگی مردم این سرزمین دارد. مانی پلو با نام‌های دیگری همچون نثار پلو، کشمش‌ پلو، نگین پلو، خلال پلو، قیمه‌ پلو و غیره در اراک، بندرعباس، دزفول و… این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است. شما می‌توانید مرغ را با پیاز خلالی شده بپزید تا طعم بهتری پیدا کند.

کبابی خوزستان

فیله ماهی را با نمک، فلفل و مقداری زردچوبه، مقداری زعفران دم‌کرده و کمی آب لیمو مخلوط کنید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی طعم‌دار شود و بوی زهم آن گرفته شود. پیاز ریز خرد شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس سیر ریز خرد شده را به پیازها اضافه کنید و آن را برای چند ثانیه کمی تفت دهید.

در این مرحله، ماست و آب را مرتب هم بزنید تا ماست نبرد و گلوله گلوله نشود. در طرز تهیه کباب بختیاری 4 الی 5 ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ و گوشت، باید فلفل دلمه ای را نیز خورد کنید و در ظرفی که مواد کباب در حال مزه دار شدن هستند، قرار دهید. نیم ساعت قبل از پخت کباب بختیاری، آبلیمو را نیز به ظرف حاوی گوشت و مرغ اضافه کنید.

تنوع قومیتی بالا در استان خوزستان باعث شده است که علاوه بر وجود آداب ‌و رسوم و فرهنگ خاص در هر منطقه، تنوع غذایی نیز در رژیم مردم بومی وجود داشته باشد. غذاهای خوزستانی معمولا تند و پرادویه هستند و گل سرسبد غذاهای آن را غذاهای دریایی نظیر قلیه ماهی و قلیه میگو تشکیل می‌دهند که به شیوه‌های مختلف مانند کبابی یا همراه با پلو طبخ و سرو می‌شوند. برای اینکه گمنه بوشهری شما شفته نشود و به اصطلاح دان دربیاید، کمی میزان آب یا آب مرغ آن را از مقدار گفته شده در دستور پخت بیشتر کنید. سپس در محله پخت غذا، پس از جذب آب یا آب مرغ، شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ببندید. در ادامه، قابلمه را دوباره روی شعله بگذارید و اجازه دهید تا دم بکشد.