غذاهای مازندرانی پیش غذاهای مازندرانی لیست بهترین غذاهای شمالی


کولی تازه دارای چشم‌های برجسته و براق و گوشت آن سفت است و اثر انگشت روی سطح آن باقی نمی‌ماند؛ در حالی که کولی کهنه شل و نرم است. پس از جدا کردن فلس ماهی و خالی کردن شکم آن، آن را خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن برود. برای آماده‌سازی مواد داخل شکم ماهی سفید، گردوی آسیاب شده، سیر، رب انار و ادویه‌ها را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست داشته باشید. سپس داخل شکم و روی پوست ماهی کمی نمک بپاشید و با دست ماساژ دهید تا نمک به خورد بافت ماهی برود.

  • البته در بقیه روزهای سال نیز برای گردشگران تهیه می‌شود.
  • مواد لازم برای تهیه این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی خرد شده، آب انار ترش، نعناع فلفلی و گیاه محلی است که به آن چوچاق می گویند.
  • پس از اینکه پیاز نرم و شفاف شد مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.
  • حتی اگر ماهی دوست نداشته باشید هم نمی‌توانید از عطر و طعم خوش ماهی‌های شکم‌پر مازندرانی بگذرید.
  • اگر بادمجان‌های شما دارای پوست نازک هستند، می‌توانید آن‌ها را با پوست خرد کنید.
  • در این مرحله در صورت تمایل، شکر را نیز در خورش بریزید.

مواد اشپل لقمه را با چند قاشق آب در تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بپزند. پس از نیم ساعت، این مواد را لای نان لواش یا خمیر پیراشکی قرار دهید و آن‌ها را بپیچید. در زبان گیلکی به‌معنای ماهی است که به‌صورت گرد پخته شده است. برای پخت این غذا ماهی سفید شکم پر را در گمج قرار می‌دهند و برای چند ساعت روی شعله خیلی کم می‌پزند. گمج باید از ماهی کوچک‌تر باشد تا ماهی را به‌شکل دایره و گرد در آن قرار داد. در این زمان پخت طولانی، ماهی به آب و روغن می افتد و در نهایت این آب و روغن به خورد آن می‌رود و خشک می‌شود.

فوت تنها یک نفر بر اثر کرونا در بیست‌وچهار ساعت گذشته کشور

مخلوط سبزی، سیر و پیاز ساطوری شده را همراه با نمک و زردچوبه در کمی روغن تفت دهید و کنار بگذارید. خورش گمج کباب، یک غذای اصیل و لذیذ گیلانی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، شبیه به کباب ترش هستند؛ اما این خورش را با آبی کمی در ظرفی سفالی به نام گمچ درست می‌کنند. گمج کباب با گوشت خورشتی، گردو، آب انار، رب انار، پیاز و یک سبزی خارق‌العاده محلی به نام چوچاق درست می‌شود. پیاز خرد شده را به‌همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود؛ سپس مرغ‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها عوض شود.

همه گردشگران از طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی تعریف می‌کنند و چاق شدن آن‌ها در این سفر گواه این موضوع است. اگر می خواهید در سفر به گیلان غذایی را امتحان کنید که در شهرهای دیگر کمتر طبخ می شود. گیجاواش نام گیاهی است که فقط در سرزمین ‎های شمالی بخصوص گیلان یافت می شود. این نوع سبزی که خواص درمانی بسیاری دارد وقتی با برگ سیر تازه، تخم اردک و ادویه ترکیب شود گیجاواش خوشمزه ای را می توانید با نان یا کته نوش جان کنید. از غذاهای شمالی با بادمجان می توان به خورشت مرغ ترش، خورش ترشه واش و خورشت کدو و بادمجان اشاره کرد.

خورش پس از پنج تا ۱۰ دقیقه آماده است و می‌توانید آن را با برنج کته سرو کنید. خورش طلا کوله، یک خورش مجلسی و اصیل گیلکی است که شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد. «طلا کوله» در زبان گیلکی به‌معنای «جوجه خروس» است و این غذا را در گیلان با گوشت خروس درست می‌کنند. البته شما می‌توانید آن را با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کنید. جالب است بدانید که اگر این غذا را با مرغ تهیه کنید، به آن خورش طلا کوله غورابه می‌گویند.

مواد را در یک گوشه تابه جمع کنید و در گوشه دیگر، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید. پس از پخت تخم‌مرغ، آن‌ها را خرد کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید. در ادامه سه عدد تخم‌مرغ را در ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید. در آخر در وسط تابه سبزیجات، یک جای گرد باز کنید و یک عدد تخم‌مرغ باقی‌مانده را در آن بشکنید و نیمرو کنید. شیرین تره را بابا ماهی شور، سیر و باقالای تازه سرو کنید.

طرز تهیه خورش طلا کوله خوشمزه و مجلسی به روش اصیل گیلانی

غوره مسما را در بسیاری از شهرهای ایران می‌توانید پیدا کنید اما هیچ کجا این غذا را به لذیذی مردم محلی رشت و گیلان نمی‌پزد. این غذای خوشمزه در نگاه اول کاملا شبیه خورش بادمجان است اما برای پخت غوره مسما از شیوه‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند. کباب ترش از غذاهایی است که نمی شود به شمال رفت و آن را امتحان نکرد. برای درست کردن این غذا گوشت ها با ترکیب سبزیجات خرد شده روغن، پیاز، سیر رنده شده، گردوی چرخ شده و رب انار مزه دار و روی زغال کبابی می شوند.

این کباب خوشمزه با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای بی‌نظیر از آشپزی گیلانی را به شما پیشنهاد می‌کند. سبزی ساطوری خرد شده را به‌صورت جداگانه در روغن سرخ کنید و آن را به‌همراه کولی سرخ شده به مغز گردو اضافه کنید. پس از حدود یک ساعت، شکر، نمک، فلفل و آبغوره را به مواد کولی غورابیج اضافه کنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه قل بخورند. در هنگام خرید ماهی کولی، حتما توجه کنید که این ماهی تازه باشد.

این رستوران جزو نمونه‌های خوب رستوران گیلانی در تهران است و هرچیزی که لازم داشته باشید را دارد. برای رسیدن به رستوران گیلانه باید به خیابان نلسون ماندلا (جردن) بروید و به بلوار صبا برسید. با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید.