غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران


حبوبات از قبل خیس خورده را با گوشت و آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا نیم‌پز شوند. شما می‌توانید به‌جای ریختن بادمجان، سیب‌زمینی و گوجه در خورش، برای سرو، مرغ پخته شده را در یک کاسه گود بریزید و با سیب‌زمینی، گوجه و بادمجان سرخ شده نوش جان کنید. در تهیه مسمای مرغ و بادمجان می‌توان به‌جای استفاده از گوجه از پوره گوجه‌فرنگی یا رب هم استفاده کرد.

  • در نیم ساعت آخر، مخلوط پیاز و قیسی تفت داده شده و در صورت تمایل، زعفران دم‌کرده را به قابلمه خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.
  • وقتی گوشت خوب باز شد و تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به خورد هم بروند.
  • مواد مورد استفاده در طبخ باقلا قاتق لوبیای رشتی (باقلا)، سیر، تخم مرغ و شوید است.

کارناوال می‌خواهد شما را به گشتی خوشمزه ببرد و غذاهای محلی مازندران را به شما معرفی کند. تنوع غذاهای محلی مازندران، این استان را به یکی از بهترین مقاصد شکم‌گردی در ایران تبدیل می‌کند. پس همراه‌مان باشید تا به دنیای خوشمزه ترین غذاهای شمالی و بهترین غذاهای سنتی مازندران قدم بگذاریم و ببینیم شکم‌گردی در این دیار چگونه است. این غذا از ترکیب سبزیجات خرده شده، گردوی چرخ شده، رب انار و سیر رنده شده با گوشت درست می‌شود.

مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت مرغ، پیاز، سیر، آب نارنج، لپه، سبزیجات خرد شده (ترکیب جعفری، گشنیز، نعناع و گاهی کمی تره)، آب، تخم مرغ، نمک و فلفل است. اول مرغ با پیاز و سیر خوب سرخ می شود بعد از مدتی نمک، فلفل و سبزیجات به ترکیب اضافه می شوند. حالا نوبت لپه، ۱/۵ لیتر آب و یک لیوان آب نارنج تازه است، سپس در قابله را می گذاریم تا بعد از چند ساعت خورشت کاملا جا بیفتد. ۱۰ دقیقه قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود دو تخم مرغ زده شده به تمام قسمت های سطح خورشت اضافه می شود.

طرز تهیه سیر پلو خوشمزه و مخصوص شمالی با مرغ

همان‌طور که خواندید غذاهای شمالی بسیار متنوع هستند و طعم بی‌نظیر آن‌ها می‌تواند لذت سفر را دوچندان کنند. آیا به جز غذاهای معرفی‌شده عاشق غذای شمالی دیگری در سفر پیشین خود شده‌اید؟ آن را به کاربران سایت در نظرات معرفی کنید. سیر انار که از پرطرفدارترین غذاهای مازندرانی محسوب می‌شود، گاهی با گوشت اردک و گاهی با گوشت مرغ پخته می‌شود.

۱۹. شیرین قورمه و طرز تهیه آن

سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزند. مرغ‌ها را پس از پخت از آب مرغ دربیاورید و کنار بگذارید. پس از طلایی شدن پیازها، تخم‌مرغ‌های هم‌زده را در تابه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا تخم‌مرغ، خودش را بگیرد. در آخر، مقداری آب نارنج یا آب لیمو و نمک به خورش اضافه کنید. خورش چغرتمه مرغ را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج نوش جان کنید. پس از شستشوی کامل سیرهای تازه، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.

در همین حین، کشمش از قبل خیس کرده را در روغن در یک تابه سرخ کنید تا کشمش‌ها پف کنند. سپس آن‌ها را کنار بگذارید و آلو سیاه و قیسی را در همان روغن تفت دهید. پس از کشیده شدن آب مرغ، آلو، قیسی و کشمش سرخ شده را به‌همراه زعفران دم‌کرده در خورش بریزید. رب گوجه فرنگی را نیز در روغن تفت دهید به خورش بیفزایید.