غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران


هومسا خانه‌ای به وسعت ایران است و می‌خواهد کاری کند، به هر جا که سفر می‌کنید، دغدغه‌ای از بابت اقامت نداشته باشید. با کمک سایت هومسا هم به اقامتگاه‌های لوکس و خاص دسترسی دارید و هم می‌توانید از اقامت در آپارتمان‌ها و سوئیت‌هایی با قیمت‌های به صرفه لذت ببرید. غذای شمالی به عنوان یکی از نمادهای این منطقه است که فرهنگ هر قسمت از شمال ایران را به خوبی نشان می‌دهد.

قورمه سبزی شمالی با برنج محلی سرو می‌شود و معمولا لوبیا چشم بلبلی و گوجه‌فرنگی، بادمجان سرخ کرده از مواد تشکیل‌دهنده متفاوت آن هستند. مرغ‌ها را به‌همراه یک پیمانه آب به مواد تفت داده شده اضافه کنید. پس از جوشیدن آب، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها روی حرارت کم برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزند و خورش جا بیفتد. عدس را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود. سپس عدس را با یک عدد پیاز خرد شده، سیب‌زمینی و سه پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با هم بپزند.

  • خورش گل در چمن، نسخه‌ای از باقلاقاتق است که با گوشت گوسفندی درست می‌شود.
  • در مواد اولیه ترش تره گوشت وجود ندارد بنابراین افرادی که گیاه خوار هستند می‌توانند با خیال راحت این غذای لذیذ را امتحان کنند.
  • از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد.
  • پرسنل رفتار خوبی دارند و برخوردشان با مشتری مناسب است.
  • «سیر قلیه» یا «سیر چغرتمه» یک خورش خوشمزه گیلکی است که در فصل زمستان حداقل هفته ای یک بار سر سفره گیلانی‌ها حاضر است.
  • در این غذا از بادمجان، سیر، تخم مرغ، ادویه جات مخصوص و رب گوجه استفاده می شود.

برای طبخ این آش از مواد غذایی جعفری، گشنیز، تره، چغندر، کدو حلوایی، پیاز، سیر، سیب‌زمینی، دانه انار، رب انار ترش، برنج، روغن و نمک استفاده می‌شود. سیر قلیه یکی دیگر از غذاهای محبوب رشت و گیلان است که مردم محلی آن را همیشه سر سفره خود سرو می‌کنند. برای تهیه این غذای لذیذ از مواد اولیه برگ‌های تازه، تخم مرغ، پیاز، گوشت مرغ و ادویه استفاده می‌کنند. یکی از غذاهای خوشمزه شمالی که مردم محلی گیلان آن را بسیار خوشمزه درست می‌کنند و بسیار هم دوست دارند، باقالاقاتق است. معمولا این غذا را به همراه ماهی شور، سیر تازه، اشپل ماهی و برنج کته سرو می‌کنند. آوازه این غذای خوشمزه در تمامی شهرهای ایران پیچیده است و در بیشتر شهرهای شمالی هم پخت می‌شود.

گیلانی‌های قدیمی کماکان تمام مواد کال کباب را در ظرف نمکیار و با سنگ گرد یا بیضی می‌سابند. یا ماهی سفید شکم پر، یکی از غذاهای مخصوص گیلانی است که با طعم و مزه‌ای خارق‌العاده، شما را متحیر خواهد کرد. برای تهیه این غذای محلی و پر کردن شکم ماهی سفید، به سیر، گردو، رب انار وسبزیجات معطر (گشنیز، نعنا، پونه و خارواش) نیاز دارید. فیبیج‏ یا ماهی شکم پر سفید را معمولا در شرق گیلان در تنور یا در گمج می‌پزند؛ اما شما می‌توانید آن را در تابه سرخ کنید یا در فر قرار دهسد تا به روش گریل آماده شود. برای تهیه آغوز کوکو، سه قاشق غذاخوری گردوی سابیده شده، سبزیجات، آرد و پیاز رنده شده بدون آب را مخلوط کنید.

طرز تهیه واویشکا دل و جگر خوشمزه به روش گیلانی

پلا هم همان پلویی است که به همراه این غذا طبخ می‌شود اما بهتر است که برنج را کته طبخ کنید. در زمان سرو بهتر است که به همراه این غذا گردو، باقلا خام، اشپل، زیتون و پیاز هم بگذارید تا نهایت لذت را از پلا کباب ببرید. واویشکا از غذاهای خوشمزه گیلانی است که به‌ راحتی پخته می‌شود اما غذای سنگینی است. برای پخت این غذا از مواد اولیه پیاز، جیگر گوسفند، سیب زمینی‌های متفاوت و گوجه استفاده می‌کنند. شهرهای دیگر مانند تبریز غذایی مشابه واویشکا دارند که با نام جغور بغور یا جزجز شناخته می‌شود اما واویشکا یکی از غذاهای لذیذی است که حتماً باید آن را امتحان کنید.

سیر واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود. اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است. با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است.

۴. لوبیا کباب و طرز تهیه آن

پیاز را با روغن و زردچوبه در یک تابه تفت دهید تا سبک و نرم شوند. سپس بادمجان‌های نگینی خرد شده را به پیازها اضافه کنید و مواد را با هم تفت دهید تا بادمجان‌ها طلایی شوند. خالو آبه، یکی دیگر از غذاهای لذیذ گیلانی است که با گوجه‌سبز، آرد، نعنا و گشنیز و تخم‌مرغ درست می‌شود. خالو آبه را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم، همراه با برنج کته یا نان سرو کرد. کویی خورش، یکی از انواع غذاهای گیلانی بدون گوشت است که با کدوحلوایی، خرما، گردو، عدس و زردچوبه درست می‌شود و معمولا آن را با پلو یا نان سرو می‌کنند.

پس از پنج دقیقه، برنج مزه‌دار شده را در یک قابلمه بریزید و آن را برای ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید. برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید و برای چند دقیقه آن را بپزید تا مغز دانه‌های برنج کمی نرم شود. حدود یک سوم از برنج را در یک قابلمه مناسب بریزید، اردک را روی برنج قرار دهید و بقیه برنج را نیز روی اردک بریزید. یک لیوان آب و روغن روی برنج دهید، روی درب قابلمه، دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا باستیرما برای حدود چهار ساعت روی حرارت ملایم بپزد.

لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

تکنیکی که پخت مرغ ترش را با انواع روش‌های پخت مرغ متمایز می‌کند. ۲ عدد پیاز را رنده کنید و با مقداری کمی روغن داخل گمج تفت دهید. مرغ را با نمک، زردچوبه و فلفل سیاه ماساژ داده تا کاملا طعم دار شود. پاهای مرغ را با نخ مخصوص بسته و در قابلمه به همراه روغن مایع از دو طرف سرخ کنید تا مرغ کاملا طلایی شود.