غذاهای سنتی ایرانی معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران


رستوران چهل ستون تهرانپارس یکی از بهترین رستوران های سنتی شرق تهران محسوب می‌شود که در محدوده دلاوران قرار دارد. این رستوران به‌خوبی دیزاین شده است و می‌توان آن را ترکیبی از دیزاین سنتی و قاجاری دانست. بخش‌هایی از این رستوران کاملاً قجری و سلطنتی و بخش‌هایی دیگر از آن، به شکل کاملاً سنتی و بی‌آلایش طراحی شده است. در بخش میانی این رستوران، فضایی باز با حوضی لاجوردی تعبیه شده است که به چهل ستون ظاهری بسیار زیبا هدیه می‌دهد. در این رستوران از ساعت ۸ تا ۱۲ شب، شاهد اجرای موسیقی زنده خواهید بود و از شنیدن نوای سازهای سنتی لذت خواهید برد. در رستوران چهل ستون تهرانپارس انواع غذاهای سنتی، فرنگی و همچنین قلیان سرو می‌شود.

  • ماهی برشته یکی از غذاهای محلی محبوب و پرطرفدار جنوبی است.
  • برای کیفیت شیشلیک دو نکته را باید در نظر داشته باشید که این دو نکته را مشهدی‌ها به خوبی رعایت کرده‌اند.
  • سنتی‌ترین ته‌دیگ ایرانی، برنج برشته شده است؛ هرچند انواع مختلفی نیز دارد، به‌عنوان مثال سیب‌زمینی حلقه شده را کف قابلمه می‌گذارند و روی آن برنج می‌ریزند و می‌گذارند تا سرخ و طلایی شود.
  • لازم به ذکر است که این غذا از اکثر غذاهای سنتی راحت­تر پخته می­‌شود.
  • سیر داغ و پیاز داغ هم برای تزئین و هم برای خوشمزه شدن روی آش ریخته می‌شود.

در واقع، غذاهای اصفهان معمولا از ترکیب حبوبات و گوشت تشکیل می‌شوند که به‌صورت له‌شده درمی‌آیند و با نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌شوند. در این میان غذاهای گرمی شبیه به سوپ و آش‌ نیز وجود دارند که باز هم گوشت نقش پررنگ و مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند. برای سرو سوتی پلو با گوشت، کافی است گوشت چرخ‌کرده را با نمک، فلفل، زردچوبه و پیاز رنده شده ورز دهید و به‌شکل کوفته قلقلی دربیاورید.

غذاهای محلی قزوین

این غذای فوق‌العاده مغذی برای وعده ناهار و شام در دورهمی‌های خانوادگی مناسب است. سپس آب آن‌ها را خالی کنید و به‌همراه آب تازه در یک قابلمه بریزید. بلغور گندم را برای پنج تا ۶ ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید تا لعاب بیندازد و باز شود. حبوبات را نیز به‌صورت جداگانه از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. حبوبات را نیز جداگانه در یک قابلمه با آب بپزید و زمانی که احساس کردید نرم شدند، آن‌ها را در قابلمه بلغور گندم بریزید. برنج، هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، کشمش پلویی، زعفران و روغن درست می‌شود.

۷- باقالی پلو با ماهیچه یا گردن

در آش گندم شیر نیز از کشک، گوشت همراه با استخوان، رشته آش و سیر و پیاز استفاده می‌شود. این آش نیز یکی دیگر از غذاهای محلی و بسیار مقوی در کرمان است که با خوردن آن مواد مغذی زیادی به بدن شما می‌رسد. چلو کباب تابه ای با سماق که به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی در لیست بهترین غذاهای ایرانی قرار گرفته است. اگر در روزهای ماه محرم و صفر به شهر مشهد سفر کنید و خیلی خوش‌شانس باشید ممکن است موفق به خوردن شله لذیذ مشهدی‌ها شوید. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصیل مشهد است که در مناسبت‌های مذهبی بیشتر از روزهای دیگر پخته می‌شود. شله از غذاهای آبکی و نوعی آش است که آن را با حبوبات، گوشت و ادویه فراوان می‌پزند.

۱. غذاهای محلی استان یزد

پس از یک ساعت، لیموعمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید و زعفران، نمک و دارچین را به خورش اضافه کنید. خورش قیمه را برای ۲۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای‌خوری گل محمدی را در قابلمه بریزید و پس از چند دقیقه، خورش قیمه را در ظرف سرو بکشید.