طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر مینویسم


سپس یک قاشق سوپ‌خوری سماق و بقیه زردچوبه را به سبزی اضافه کنید و با هم تفت دهید. در نیم ساعت آخر پخت خورش، سبزی تفت داده شده، آبغوره، غوره، لوبیا قرمز پخته و بقیه سماق را به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. در ابتدا گوشت را با سه پیمانه آب روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بجوشد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت برای سه ساعت به‌آرامی بپزد.

اسفناج‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا اسفناج‌ها برای ۱۵ دقیقه به‌آرامی بپزند. در همین حین، پیازهای خلالی خرد شده را در یک تابه در روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس سیر رنده شده را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. پس از طلایی شدن سیر و پیاز، زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است.

  • آلو مسما گیلانی با گوشت مرغ طبخ می‌شود و ازاین‌جهت می‌توان آن را یکی از غذاهای شمالی با مرغ دانست.
  • باقلا وابیج را هم با نان و هم با برنج کته می‌توانید سرو کنید.
  • مرغ را با زردچوبه و نمک مزه‌دار کرده و در تابه سرخ کنید(هر دو طرف مرغ باید سرخ شود).
  • خورش قرمه سبزی در استان گیلان به روش‌های مختلفی درست می‌شود.
  • لازم به ذکر است؛ غذاهای این بخش از ایران به طور معمول در میان بومیان شهرهای مختلف شمالی شناخته شده است یا اینکه ممکن است با اندکی تفاوت پخت شود.

غذای شمالی با ماهی، برای تهیه این غذای خوشمزه می توانید از ماهی آزاد یا ماهی سفید استفاده کنید. اشپل یا تخم ماهی سفید، یکی از چاشنی‌های گیلکی است که معمولا در کنار انواع غذاهای محلی سرو می‌شود. وینگوم ماست، علاوه بر گیلان در استان‌های مازندران و گلستان نیز طبخ می‌شود. در طرز تهیه سنتی فیبیج در فر، باید سینی فر را چرب کنید و کمی نمک روی آن بپاشید.

غذاهای محلی مازندران | گشتی در میان خوشمزه های شمالی

مهم نیست مقصدتان استان گیلان است یا مازندران، این غذا را در هر دوی این استان‌ها می‌توانید سفارش دهید. برای تهیه این غذای ماهی‌دار از ماهی سفید و سبزی استفاده می‌شود. از برگ سیر و تخم مرغ برای تهیه این پیش‌غذای خوشمزه استفاده می‌شود. در رشت و سایر شهرهای گیلان می‌توانید این پیش‌غذا را امتحان کنید. این غذا از گیجا واش تهیه می‌شود که سبزی مقوی و کمیابی است.

اگر خواستید آن را میل کنید در ابتدا بپرسید که که با گوشت مرغ است یا گوشت مرغابی چون با هر دو گوشت غذا پخته می شود. این غذا رشتی مرغ یا مرغابی با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت پخته می شود سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می‌پزند. آلو مسما از معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید که خوب است یکبار آن را تجربه کنید. مرغ ترش در منوی غذاهای شمال مرغ ترش اکثرا دیده می شود. سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه می کند. ۱۰ دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن می شوند و با تزیینات و کته ی برنج در هر رستورانی از شمال موجود است که می توانید آن را نوش جان کنید.

اردک شکم پر

سبزی چوچاق جزو سبزی‌هایی است که فقط در بازارهای شمال کشور می‌توان آن را یافت. ۶ تا بادمجان متوسط رو پوست گرفته و نگینی خرد کنید و داخل آب و نمک‌ گذاشته تا تلخی بادمجان گرفته شود. بادمجان ها را آبکش کرده و خشک کنید، سپس در روغن داغ سرخ نمایید. مرغ را در قابلمه گذاشته، یک لیوان آب جوش اضافه کنید و برای چند ساعت با حرارت خیلی کم بپزید تا کاملا مرغ مغزپخت شود. در مرحله آخر کره محلی و یک قاشق غذاخوری آب نارنج اضافه کنید. کمی که تفت داده شد، ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی نگینی اضافه کرده و تفت دهید.

همچنین اگر برخی سبزی های محلی شمالی را در دسترس نداشته باشید می توانید از نعناع و ریحان استفاده کنید. مواد شما اگر اضافه بود می توانید در گوجه نیز آن ها را بریزید و گوجه شکم پر را در کنار غذایتان سرو کنید. در سفر به شمال، اگر دل‌تان غذاهای دریایی خوشمزه می خواهد، پیشنهاد الی گشت به شما مالابیج است.. مالابیج ماهی سفید است که داخل آن را با رب انار، سبزیجات، گردو پر می کنند و معمولا این ماهی شکم پر را روی زغال کباب می‌کنند. ماهی شکم پر از خوشمزه ترین غذاهای شمالی است که هیچ وقت طعم آن را فراموش نمی کنید. مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده را از این سایت دریافت کنید. تنوع غذایی در شهرهایی مانند رشت و گیلان بسیار زیاد است و از مواد اولیه درجه یک و کاملاً سالم غذاهای خوشمزه و فوق‌العاده‌ای درست می‌کنند. به گزارش خبرگزاری دانا، غذاهای ایرانی به ویژه غذای شمالی به یکی از بخش‌های مهم ایران گردی و گردشگری کشور تبدیل شده است.