طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر مینویسم


برای درست کردن این غذا ماهی سفید را تمیز کرده و شکم آن را با ترکیبی از سبزیجات معطر، رب انار، مغز گردو و ادویه‌جات پر می‌کنند. این غذا به طور سنتی بر روی آتش و با ذغال درست می‌شود، اما با توجه به شرایط زندگی امروزی اغلب بانوان شمالی ماهی را پس از آماده کردن در فر قرار می‌دهند تا گریل شود. مالابیج از جمله غذاهای شمال ایران است که حتما باید آن را امتحان کنید.

  • بازارهای ماهی در هر شهر این استان دیده می شوند و مشتری‌های زیادی هم دارند.
  • در کنار این غذای گیلانی، می‌توانید بادمجان سرخ شده هم سرو کنید.
  • مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است.
  • اگر بوی مرغ و مزه ی آن را دوست ندارید باید مرغ ناردونی را امتحان کنید تا حتما نظرتان راجع به گوشت مرغ عوض شود.
  • این غذای لذیذ در آستارا و تالش با مرغ، اردک یا بادمجان به‌صورت شکم پر درست می‌شود و چاشنی آن، انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار است.

ماهی سفید یا انواع دلخواه دیگر را می‌توان با رب انار، مغز گردو، ادویه و سبزیجات خاص شمال مانند خالواش، نعناع و چوچاق طبخ کرد. شکم ماهی را با این مواد پر کنید و آن را روی آتش یا در فِر بپزید. نام مازندران که می‌آید نقش سواحل خزر در ذهن نقش می‌بندد.

۲۰. پنیر برشته و طرز تهیه آن

شاید بارها و بارها خورشت اسفناج خورده باشید؛ اما نوع مازندرانی آن طعمی کاملا متفاوت دارد و خاطره‌ای خوشمزه برای‌تان خلق می‌کند. اگر به دنبال یک غذای سریع، خوشمزه و مقوی هستید به سراغ نرگسی اسفناج بروید که یکی از غذاهای محلی محبوب در شمال کشور است. اسفناج تازه، پیاز، تخم‌مرغ و سیر مواد تشکیل‌دهنده این غذای ساده و لذیذ هستند. وجود اسفناج در این غذا باعث شده تا خواص زیادی داشته باشد. بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است و در میان خوشمزه‌هایش نام پلومرغ بهشهری می‌درخشد. برای تهیه این غذا از برنج، سیب‌زمینی، پیاز، فیله مرغ، رب انار، زعفران دم‌کرده و روغن استفاده می‌شود.

غذاهای شمالی را بشناسیم

اگر هوس چشیدن طعم گوشت اردک به سرتان زده حتما آغوز مسما را امتحان کنید. در کنار این غذا برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی قرار می‌دهند. برنج را از چند ساعت قبل با کمی نمک و آب ولرم خیس کنید.

۱۵- مرجو خورش یا خورش عدس سبز

این خوروش خوشمزه که طعمی ترش دارد از معروفترین غذاهای شمالی محسوب می شود. برای تهیه این غذا بسته به سلیقه از گوشت مرغ، اردک، بلدرچین یا غاز استفاده می کنند. رب انار، دانه انار، پیاز، سیر و ادویه از دیگر ترکیباتی است که در این خوروش به کار می رود. همانطور که می دانید استفاده از دانه انار طعمی ترش به این غذا می بخشد اما اگر می خواهید این غذا طعمی ملس داشته باشد می توانید به آن کمی شکر اضافه کنید. اسپناساک یکی دیگر از غذاهای شمال است که در واقع نوعی خورشت اسفناج محسوب می شود. برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت قرمز، اسفناج، پیاز، برگ سیر و سبزی های محلی استفاده می کنند.

اگر هم گیاهخوار هستید، می توانید شامی ترش را به صورت گیاهی با سویا درست کنید. خورشت «چغرتمه مرغ» یکی از غذا های سنتی گیلان است که طعم ویژه ای دارد. این غذا از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می‌ شود و یک ایده عالی برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی سالم است. اگر تصمیم گرفته‌اید به شمال سرسبز ایران سفر کنید، به شکم‌گردی هم فکر کنید.