طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش


شما می‌توانید به‌جای شکر از مقداری آب لیموی تازه یا سرکه استفاده کنید. برای یکدست‌تر شدن ناز خاتون، می‌توان به‌جای ساطوری کردن، از غذاساز استفاده کرد تا مواد کاملا به یک اندازه خرد شوند. شما می‌توانید مقدار سیر را طبق ذائقه خود، کم یا زیاد کنید. اگر به سبزی معطر گیلانی دسترسی ندارید، از نعنا، و جعفری و ریحان استفاده کنید. در زمان پخت کوکوها در خورش، آن‌ها را هم نزنید تا له نشوند. پیش از افزودن پیاز رنده شده به مایه کوکو، حتما آب آن را بگیرید.

لازم به ذکر است؛ مرغ ترش به صورت کبابی در مازندران طبخ می شود. ماهی سفید، گردو، سیر، پیاز و رب انار از مواد اصلی ماهی گردوبیج مازندران هستند. تنوع بسیار بالای غذاهای شمالی سبب شده تا کمتر از آش‌های خوشمزه شمالی صحبت شود.

ماهی را با ترکیبی از رب انار، گردو، سبزی معطر پر می کنند و به آرامی و با صبر روی زغال آن را کباب می کنند. تقریبا وقتی اسم غذاهای شمالی به میان بیاید همه ی ما ناخوداگاه یاد باقلاقاتق و میرزا قاسمی می افتیم که پرچم دار غذاهای شمالی هستند. این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند. سلامبرای شما آژانس هستید و در گردشگری دستی دارید بسیار ناپسند هست که شمال ایران رو فقط گیلان و مازندران بدانید. لطفا این دوست نویسنده رو یک سفر به گلستان بفرستید تا هم با غذاهای اینجا آشنا بشه و هم استان شمالی دیگه ایران رو ببینند.

  • پس از بستن تخم‌مرغ‌ها، آلوچه خشک را به خورش اضافه کنید و با همراه بقیه مواد کمی تفت دهید.
  • روی ماهی‌های خرد شده، کمی زنجبیل، نمک و فلفل بپاشید و آن‌ها را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی‌ها مزه‌دار شوند.
  • اسفناج تازه، پیاز، تخم‌مرغ و سیر مواد تشکیل‌دهنده این غذای ساده و لذیذ هستند.
  • گردو را خیلی کم تفت دهید؛ زیرا در غیر این صورت گردو می‌سوزد و طعم خورش را خراب می‌کند.
  • برای طبخ این غذا از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله،، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود.

اصالت شامی، غذای خوشمزه گیلانی، به رودبار باز می‌گردد. شمالی‌ها گوشت چرخ‌کرده را با سبزیجات معطر ترکیب می‌کنند و به همراه گوجه فرنگی و روغن می‌پزند. شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می‌شود. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و اجازه بدهید همه ی مواد خوب با هم بپزند و جا بیفتد.

۲۰- کویی تره

بعد از اینکه مواد پخته شدند و آب انها بخار شد، آنها را با گوشت کوب له کنید. در این مقاله سعی داریم برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی را معرفی کنیم تا هنگام سفر به شهرهای شمالی، این خوراکی ها را امتحان کنید. پیشینه هر شهری را می‌توان با توجه به غذای محلی آن شهر تشخیص داد. یک غذای ساده و خوشمزه و در دسترس؛ دوپتی همان غذایی است که به راحتی آماده سرو می‌شود و می‌توانید از خوردنش لذت ببرید. برای تهیه این غذا دوغ را به حبوبات پخته‌شده اضافه می‌کنند و سیر داغ هم در آن می‌ریزند. اگر طرفدار غذاهایی هستید که گوجه‌فرنگی در آنها پایه ثابت است حتما بیج بیج را امتحان کنید.

طرز تهیه خورش آلو مسما شیرین قاتق به روش شمالی با مرغ

پس از پخت سبزی، آب نارنج یا آبغوره، نمک و فلفل را به خورش بیفزایید و آن را مزه کنید تا در صورت لزوم، نمک یا آبغوره بیشتری به خورش بیفزایید. چغندر نگینی خرد شده و سبزی‌های خرد شده را در قابلمه خورش بریزید تا همراه با گوشت و حبوبات بپزند. در نیم ساعت آخر، مخلوط پیاز و قیسی تفت داده شده و در صورت تمایل، زعفران دم‌کرده را به قابلمه خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

مالابیج یا همان ماهی شکم پر از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران میباشد که طعم بسیار لذیذی دارد. روش پخت ان به این صورت است که ماهی را تمیز کنید و پولک های روی آن را بگیرد و داخل گوش های ماهی را خالی کنید. داخل شکم آن را هم کمی چاک دهید و محتویات داخل آن را خالی کنید. از جمله غذاهای خوشمزه مازندران میباشد که از ترکیب بادمجان کبابی، سیر، ماست چکیده ی موسیر دار و نمک تهیه میشود. بادمجان را روی منقل یا گاز کباب کنید تا پوستش بسوزد و بوی دود بگیرد.

۹. شاه کوکوی ماسالی و طرز تهیه آن

این رستوران غذاهای شمالی را دقیقا همانطوری درست می‌کند که به صورت محلی طبخ می‌شود. یعنی برای این که غذا به ذائقه تهرانی‌ها جور در بیاید، ادویه‌ها را تغییر نمی‌دهند و دقیقاً از همان سبزی‌ها و ادویه‌هایی استفاده می‌کنند که خود مردم گیلان. یکی از خوشمزه های مازندرانی ها خورشت آلو است که در میان بومیان با نام مرغ و آلوی مازندرانی شناخته می شود.

طعم ترش انار را می‌توانید به‌خوبی در این خورشت احساس کنید. اگر از افرادی که از سفر شمال بازگشته‌اند درباره غذاهای شمالی بپرسید، به احتمال زیاد آن‌ها غذاهای شمالی را غذاهایی بسیار خوشمزه توصیف خواهند کرد. جالب است بدانید شهر رشت با نام شهر خلاق غذا شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی در دسته‌بندی‌های مختلف آشنا شوید. در میان غذاهای شمالی انواع غذای نونی طرفداران بسیار زیادی دارد. غذاهایی که معمولاً از ترکیب سیر و بادمجان آماده می شود.