طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی


برخی افراد از دو قاشق غذاخوری رب آلوچه نیز در تهیه خورش شیرین قورمه استفاده می‌کنند. برای تهیه مطنجن مرغ، گوشت مرغ را در ۳۰ تا ۱۴ دقیقه پایانی پخت در قابلمه بریزید؛ زیرا در غیر این صورت مرغ وا می‌رود. طرز تهیه خورش بادمجان مسما نیز به همین تریتب است؛ فقط به‌جای غوره از آبغوره یا آب نارنج استفاده می‌کنند. برای ناهار و به‌خصوص در روزهای بارانی پاییزی سرو می‌شود. برنج، خلال کدو که در زبان محلی به آن بورانی می‌گویند، شیر (برای کته کردن برنج)، کمی شکر، زردچوبه و کره از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. بورانی پلوی آستارا را معمولا با ماهی سفید شور یا ماهی دودی می‌خورند.

  • بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ مواد اصلی این غذا هستند.
  • دسته دوم اما غذاهایی مانند باقلاقاتق و ترش تره هستند که در کنارشان می‌توان ماهی شور یا ماهی دودی سرو کرد.
  • شما می‌توانید از سیر رنده شده و تفت داده شده نیز در شوید قورمه استفاده کنید.
  • شوید قورمه را می‌توان با گوشت خورشتی و رب آلوچه نیز درست کرد.
  • به شما توصیه می کنیم کمی دارچین را در هنگام پخت گوشت به آن اضافه کنید تا عطر واویشکای شما دل انگیز شود.
  • وسعت وسیع ایران شامل طیف وسیعی از گویش های محلی، شیوه زندگی، سنت ها و آداب و رسوم منطقه ای است، بدون ذکر تنوع فوق العاده ای از مناظر و آب و هوا هستند.

گَمَج یک نوع ظرف یا دیگ است که با خاک رس سرخ ساخته می شود که در آخر به شکل یک دیگ در می آید و در آن انواع غذا های گیلانی مانند باقلاقاتوق میرزاقاسمی پخت می شود. مغز گردو چرخ شده، رب انا، رب آلوچه جنگلی، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و دارچین را افزوده و تفت دهید. دانه انار خشک شده، آویشن و پودر نعنای خشک درست می‌شود. برای تهیه این پیش غذای خوشمزه شمالی به‌صورت سنتی از سبزی‌های محلی مثل جعفری، گشنیز و چوچاق استفاده می‌شود. بادمجان‌ها را پس از شست‌و‌شو با پوست، روی منقل یا گاز کباب کنید. سپس آن‌ها را در آب سرد بیندازید تا پوست آن‌ها به‌راحتی کنده شود.

۲. ناز خاتون گیلانی و طرز تهیه آن

برای پخت گوشت، مقداری روغن راداخل قابلمه ای مناسب بریزید و وقتی که روغن کمی داغ شد، پیازخرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس گوشت گوسفند را به پیاز در حال تفت خوردن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند و آب گوشت کشیده شود. چغندر و سیب زمینی را پوست گرفته و داخل یک قابلمه کوچک بریزید. روی آن را با دو پیمانه آب بپوشانید و اجازه دهید بر روی حرارت متوسط پخته شود. کدوحلوایی را خرد کنید و همراه برنج به قابلمه نیز اضافه کنید. حالا برنجی که از قبل آبکش کردید را به صورت لایه‌لایه با مواد تهیه شده مخلوط کنید.

۲-کال کباب

در برخی از طرز تهیه‌ها از کمی نعنای خشک یا نعنای تازه خرد شده نیز در تهیه این بورانی استفاده می‌شود. سبزی‌هایی که در تهیه نازخاتون استفاده می‌شود، بسته به منطقه متفاوت است. به‌طور مثال در برخی مناطق از ریحان، چوچاق، زلنگ و خالواش یا ترکیب آن‌ها استفاده می‌کنند. طرز تهیهواویشکا با دل و جگر مرغ یا گوسفند یا گوساله هم به همین ترتیب است. یک نوع کوکو گردوی شیرین نیز وجود دارد که باآرد برنج، گردوی چرخ شده، وانیل، دارچین، گل محمدی پودر شده، بیکینگ پودر، شکر، آب و زعفران درست می‌شود. اگر بادمجان‌های شما دارای پوست نازک هستند، می‌توانید آن‌ها را با پوست خرد کنید.

طعم اصیل این غذا ملس است و هر کسی را شیفته خود می کند. برای تهیه این خورشت به مرغ تکه‌شده، دانه‌ انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده احتیاج دارید و باید کمی صبور باشید. شاید شما با شنیدن نام خورشت گول بخورید اما چیزی که در نهایت می بینید کمی با تصورات شما متفاوت است. این خورشت آب زیادی ندارد اما طعم بی نظیر آن را فراموش نخواهید کرد.