درباره ی فرهنگ بومی چهارمحال و بختیاری دانش‌چی


مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خراسان است که در فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته است . بعد از اینکه سیخ کردن تمام گوشت‌ها به این صورت انجام شد، باید منقل و ذغال را برای کباب کردن آماده کنید. سعی کنید از ذغال‌های تقریباً یک اندازه استفاده کنید، تا آتش کباب به صورت یک‌دست باشد و کباب ها خوب پخته شوند. زمان آماده سازی مواد اولیه تقریبا پانزده دقیقه و زمان پخت و انتظار آن نیم ساعت می باشد.

  • در پایان پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید.
  • البته این طعمی نیست که مورد پسند همه افراد قرار بگیرد ولی بهانه خوبی برای جا دان ماهی در برنامه غذایی است.
  • این خورش معمولا به‌همراه پلو کته و کوکو سیب‌زمینی سرو می‌شود.
  • بردگوری ها در بخش‌های دیناران میانکوه و بازفت پراکنده‌اند .

آرد، ماست، زردچوبه، سیاه دانه، سیر، روغن، نمک، زعفران، گردو، فلفل سیاه، دارچین، آب، گوشت خورشتی وپیاز از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند که معمولا به‌صورت تیلیت یا با نان مصرف می‌شود. کشک سالاری، یکی از غذاهای محلی مردم بیرجند در استان خراسان جنوبی است که نباید به‌هیچ‌وجه تجربه‌ مزه کردن آن را در سفر به این منطقه از دست داد. طرز تهیه این غذا کمی مشکل و زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم نهایی این غذا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت. برخی افراد علاوه بر نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز در خورش، مقدار کمی تخم شنبلیله هم می‌ریزند؛ اما مراقب باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید تا خورش شما تلخ نشود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی سبزی شنبلیله خشک را جداگانه کمی تفت دهید و در پایان پخت در خورش بریزید تا طعم بی٬نظیری به آن بدهد و باعث به روغن افتادن خورش شود.

پلو بریانی

کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کباب بختیاری و نکاتی برای خوشمزه تر شدن آن آشنا خواهیم کرد. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود. سپس مغز گردوی پودر شده را در قابلمه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.

دقت کنید که قبل از به سیخ کشیدن گوشت و مرغ، چندین بار با گوشت کوب آنها را بکوبید تا نازک شده و زمان پخت آنها کاهش پیدا کند. همچنین می توانید در صورتی که در منزل منقل ندارید، این نوع از انواع کباب خوشمزه را می توانید در فر یا تابه نیز طبخ کنید. در ۳۰ دقیقه آخر پخت، سبزی و دوغ را به قابلمه بیافزایید و هم بزنید تا آش کاملاً جا بیافتد. پیاز را در تابه‌ ای حاوی روغنِ داغ، روی حرارت ملایم تفت دهید تا نرم و شفاف شود، سپس سیر و زردچوبه را به آن بیافزایید و تفت دهید تا طلایی‌ رنگ شوند.

ساطری پلو

سپس مقداری از برنج آبکش کرده را در قابلمه بریزید و یک لایه از مخلوط ماهی سرخ شده را روی آن قرار دهید. پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید تا هزاری دم بکشد. «ته تالی» یا «تتالی»، یکی از غذاهای محلی استان مرکزی و شهر اراک است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، غوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود. در توضیح نام‌گذاری این غذا باید به شما بگوییم که «تال» در گویش اراکی به‌معنای «ماهیتابه» است و از آنجا که برای طبخ این غذا، گوشت را ته ماهیتابه می‌گذارند، به آن «ته تالی» می‌گویند.

برای تهیه این غذای لری، ترخینه را در آب خیس می‌دهند تا نرم شود و آن را با آب روی دیگ می‌گذارند و حبوبات را اضافه می‌کنند تا خوب بپزد. پیاز داغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند آش خوب جا بیفتد. اگر بخواهند ترخینه را خودشان درست کنند، بلغور گندم یا جو را به مدت چند ساعت روی حرارت می‌پزند تا به حالت خمیری دربیاید.

طرز تهیه کباب ترکی دونر کباب خوشمزه و مخلوط رستورانی

سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بجوشانید تا مغز دانه‌های آن نرم شوند. سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند. در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای شیراز و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

نان تیری مثل نان لواش نازک است و از چوبی به نام «تیر» یا «ترکه» برای نازک کردن چونه آن استفاده می کنند. زنان ایل از عدس، خوراکی را می پزند که آنرا اوگندی می گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویهبه همین نام تهیه می شود. پخت این آش ریشه در آیین و سنن قدیمی این منطقه دارد و در شب یلدا و فصل برداشت انار و برای مادران باردار پخته می شود. شال مردان بختیاری به اندازه ۸متر از پارچه چلواری سفید است كه به صورت شال در آورده و دور كمر می پیچانند و گره های ریزی برای نمای آن از سر خود همان پارچه درست می كنند.