خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما


برای تهیه این غذا از ماهی‌سفید، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و گلپر استفاده می‌کنند. در اصل باید ماهی شکم‌پر شده را با حرارت آتش و زغال کباب کنند؛ اما امروزه پخت این غذا با سرعت بیشتری در فرها و ماکروفرها صورت می‌گیرد. بومی‌ها ماهی سفید نر را برای این غذا ترجیح می‌دهند چرا که معتقدند این نوع ماهی گوشت سفت تر و خوشمزه‌تری دارد. برای طبخ این غذا از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله،، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. حتی اگر سخت به دنبال کاهش وزن باشید باز هم نمی توانید در برابر این غذای خوشمزه مقاومت کنید.

  • خورش های شمالی را باید سرآمد بهترین طعم و مزه‌ها در جهان دانست.
  • «واش» در زبان گیلکی به‌معنای «گیاه» است و گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این گیاه به گیجواش این است که افراد در حین چیدن آن، احساس سرگیجه می‌کنند.
  • برای همین بهتر است از روش دوم برای کندن پوست ماهی کولی استفاده کنید.
  • پس از آن که آب جوش آمد نمک و زردچوبه را به میزان لازم به دیگر مواد اضافه کنید.
  • در لیست غذاهای شمالی میرزا قاسمی جایگاه خاصی دارد و معمولا هر جا شما طرز تهیه ۱۰ غذای ایرانی ساده را مطالعه کنید، نامی از میرزا قاسمی را مشاهده خواهید کرد.

ورقه، یک نوع کوکوی بادمجان گیلکی است که با نان یا کته سرو می‌شود. در طرز تهیه آش ترش زنجان، کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم به مواد اولیه اضافه می‌شوند. برنج نیم‌دانه را از چند ساعت قبل از درست کردن آش در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و یک بار برنج را با آب بشورید تا نمک شسته شود و آش شما را شور نکند. برنج، سبزی ساطوری خرد شده و زردچوبه را به قابلمه حبوبات نیم‌پز اضافه کنید و آن‌ها را روی شعله ملایم گاز بپزید تا برنج بپزد و کاملا له شود. گوجه سبز را با کمی آب در یک قابلمه (گمج سفالی) بریزید و روی حررات متوسط گاز قرار دهید تا بپزد.

جنگل مازندران

گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی سرو می‌کنند. سس آماده شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا مالاوابیج برای حدود دو ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد و غلیظ شود. در ادامه لپه پخته را به ترکیب سیر، پیاز و تخم‌مرغ اضافه کنید. میزان ترشی غذا بستگی به ترشی آب انار و رب انار شما دارد. پس از تبخیر آب خورش، آبغوره را به‌همراه کمی نمک به خورش اضافه کنید.

غذاهای سنتی گیلانی و شمالی

این غذا هم در گیلان و هم در مازندران طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از ماهی سفید، رب انار و گردو و سبزی‌های شمالی استفاده می‌شود. اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، حتما این غذا را امتحان کنید.

قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش همیشگی یعنی ناهار چی بپزم هستید، به شما هواری را پیشنهاد می‌کنیم.

بعد از پخت نمک اضافه کنید و در نهایت گوجه کباب کنید و با گمج کباب سرو کنید‌. ترش‌تره را در ظرف سرو کشیده و کمی کره محلی آب شده روی آن بریزید و در کنار کته زعفرانی میل کنید. ۱ پیمانه برنج نیم‌دانه را به روش سنتی با سنگ بکوبید تا کاملا له شود(میتوانید برنج را داخل میکسر آسیاب کنید و یا درغیر این‌صورت۳ قاشق آرد برنج اضافه نمایید).

واویشکا با مرغ از غذاهای مشهور و محبوب استان گیلان است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد. مرغ، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و آب لیمو از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. شما می‌توانید طرز تهیه این غذای لذیذ را در مقاله انواع غذا با مرغ کجارو مشاهده کنید.