خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما


سپس آن‌ها را در کمی روغن در تابه تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. پیازهای نگینی خرد شده را در یک قابلمه مناسب در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. کمی زردچوبه به پیازهای طلایی بیفزایید و خوب هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. هسته‌های آلو را دربیاورید و همراه با قیسی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید و در ادامه یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و سرخ کنید.

  • گوشت چرخ‌کرده گوسفندی، گوساله یا مخلوط برای تهیه ترشه شامی مناسب هستند.
  • باید بگذارید آب خورشت خشک شود و آن را به صورت غلیظ سرو کنید.
  • «غورابیج» یک غذای گیلانی است که معمولا با ماهی کولی درست می‌ شود و شبیه خورش فسنجان است.
  • اناربیج، اسفناج مرجی، سیر انار و … از غذاهایی هستند که با انار درست می‌شوند.

این غذا معمولاً به همراه کته یا به عنوان مکملی برای برنج و ماهی شور خورده می‌شود. این غذا را محلی ها در گمج و چندین ساعت زمان می پزند تا کاملا جا بیفته و خوشمزه تر شود. وقتی کاملا سرخ شد، نیم کیلو سبزی(که شامل نعناع، گشنیز، پونه کوهی(خَنِش،خالواش)) را اضافه کرده و کاملا تفت دهید. در تابه را گذاشته تا مواد بجوشد و بعد حرارت را کم کرده تا گوشت به آرامی بپزد. گوشت را با نمک فلفل و گلپر ورز دهید تا کاملا مزه دار شود.

۳. باقلا وابیج و طرز تهیه آن

ماهی‌ها روی آتش یا ذغال کباب می‌شوند و داخل آن با مخلوطی از سبزی‌های معطر شمالی و گردو و رب انار پر می‌شود. یکی دیگر از غذاهای شمالی که برای گردشگران آن چنان معروف نیست سیرواویج است. سیر واویج از دیگر غذاهای شمالی خطه گیلان است و یادتان باشد که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می‌شود. این غذا را راحت می توانیم در فصل سرما سفارش دهید زیرا فصل پاییز واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود. شمالی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی از ماهی سفید یا کفال بدون پوست و استخوان استفاده می‌کنند.

طرز تهیه انواع خورش گیلانی با مرغ و گوشت

سپس آب آن را خالی کنید و همراه با دو قاشق چای‌خوری نمک در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را پس از حدود هفت دقیقه آبکش کنید؛ زمانی که هنوز دانه‌های آن سفت است و کاملا نپخته است. رب انار، رب آلوچه، شیره انگور و شکر را مخلوط کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا این مخلوط به جوش آید. پوست نازک و رگه‌های اشپل ماهی را جدا کنید و با چنگال، آن را دانه دانه کنید. سپس برنج پخته، گردو، سیر و پیاز را مخلوط کرده و آن‌ها را چرخ کنید.

نازخاتون از غذاهای محلی استان مازندران

باقالا قاتق یک غذای ملی و محبوب بومی ایرانی است که با لوبیا، شوید، سیر و تخم مرغ تهیه می شود و معمولا با برنج سرو می شود. باقالا قاتق یکی دیگر از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل محبوبیت آن در سایر شهرهای ایران نیز یافت می شود. این غذای شمالی را باید در رستوران های شمال، در کنار دریا میل کنید تا ببینید چه قدر خوشمزه است و چرا معروف شده است. این رستوران منوی کاملی از انواع خورشت‌ها و کباب‌های گیلکی دارد. بعضی از خورشت‌ها با گوشت اردک و یا مرغ آماده می‌شوند که می‌توانید خودتان انتخاب کنید.

این کوکو یک نسخه شیرین هم دارد که برای صبحانه در ماسال سرو می‌شود. ورقه بادمجان را با کته محلی، زیتون پرورده و ترشی سرو کنید. برخی افراد، نیمی از مقدار سبزی و پیاز را به مایه شامی اضافه می‌کنند و برای تهیه سس در ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و سپس رب و بقیه سبزی را به آن می افزایند.

مازندرانی ها در طبخ این غذای خوشمزه از برنج و گوشت استفاده می‌کنند و البته برای آشپزی از فوت و فن های مخصوص خود بهره می‌برند. اگر در انتخاب غذا به خواص آن توجه بسیاری دارید، کئی انار انتخاب خوبی برای شماست. این غذا به دلیل وجود کدوحلوایی مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد و ویتامین C موجود در انار بر خواص آن می‌افزاید. محلی‌ها کئی انار را برای رفع کم‌خونی هم تجویز می‌کنند.

پیاز، مغز گردوی آسیاب‌شده و سبزی‌هایی مانند چوچاق تازه، گشنیز، شنبلیله و سیر هم در همراهی با رب انار و نارنج به ترکیب اضافه می‌شود. میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل طعم بی نظیرش در اکثر سفره های ایرانی وجود دارد. بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ مواد اصلی این غذا هستند. بوی آتشین میرزا قاسمی که باعث تفاوت خاص و قابل توجه این غذای شمالی نسبت به بقیه غذاها شد، به دلیل کباب شدن بادمجان آن است. بادمجان یکی از چیزهایی است که مازندرانی‌ها به وفور در غذاهای‌شان از آن بهره می‌برند.

آن ها خوب می دانند که برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است. آلو مسما در شهرهای دیگر کشور نیز پیدا می‌شود ولی خوشمزه‌ترین نوع آن را تنها در سفر به استان‌های شمالی می‌توانید میل کنید. برای تهیه این غذا از آلو، مرغ، قیسی و پیاز استفاده می‌شود.