خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!


این خورش لذیذ و سالم را معمولا با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج درست می‌ کنند. ترشه تره یکی دیگر از غذاهای شمالی خوش‌طعم است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. این خورش را همراه با برنج و ماهی دودی بخورید تا منظور ما را درک کنید.

  • در تابه دوم ۲ عدد پیاز بزرگ را نگینی ریز خرد کرده و به همراه کمی روغن سرخ کنید، تا کاملا طلایی رنگ شود.
  • غذاها در مازندران بیشتر به صورت ترش و ملس پخته می‌شوند و معمولا برای کنترل طعم آن از رب انار و شکر بهره می‌گیرند.
  • برای تهیه این غذای لذیذ از مواد اولیه برگ‌های تازه، تخم مرغ، پیاز، گوشت مرغ و ادویه استفاده می‌کنند.
  • در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم.

بهتر است بدانید گاهی از گوشت قرمز به جای گوشت مرغ برای پخت این غذا در گیلان استفاده می‌شود. برای تهیه این پیش‌غذای مازندرانی از اسفناج، سیر، انار ترش و عدس استفاده می‌شود. این مواد باعث می‌شوند اسفناج مرجی غذایی بسیار مقوی و خوشمزه محسوب شود. از آنجایی که در یک ظرف به نام گمج پخته می‌شود، به آن گمج کباب می‌گویند. گوشت فیله، سبزی و رب انار از جمله مواد لازم برای پخت گمج کباب هستند.

رستوران میلاکوی – یکی از بهترین رستوران های گیلکی تهران

سیر را خرد می‌کنیم و با کمی روغن دنبه یا کنجد تفت می‌دهیم. نمک، زردچوبه، فلفل و گلپر را به سیر تفت داده شده اضافه می‌کنیم. در انتهای پخت، رب انار را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم غذا بپزد و جابیفتد. کباب ترش در اصل همان کباب چنجه ست اما برای تغییر طعم آن، کمی ادویه و رب انار اضافه می‌کنند. چوچاق را در بازارهای محلی گیلان به راحتی می‌توانید پیدا کنید و در غذاها استفاده کنید.

اگر به آب انار دسترسی ندارید، از رب انار یا دانه‌های ریز انار استفاده کنید. در تهیه تاس کباب گیلانی به‌جای لیمو عمانی می‌توان از آب نارنج یا آب لیموی تازه نیز استفاده کرد. شما می‌توانید این غذا را با گوشت مرغ یا مرغابی و حتی ماهیچه گوسفندی نیز درست کنید. شما می‌توانید در آخر پخت، روی واویشکا یک یا دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها سفت شوند و خودشان را بگیرند. برای طبخ این صبحانه خوشمزه باید کباب کوبیده یا گوشت را جداگانه روی زغال آماده کنید و سپس در خوراک لوبیا بچینید. اندازه‌های برش کباب دوش مانند چنجه است و برای مزه‌دار کردن آن از پیاز رنده شده و ادویه استفاده می‌کنند.

در صورت عدم دسترسی می‎توانید از اجاق گاز و یا می توانید آن ها را در فر قرار دهید تا کباب شوند. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده و به همین خاطر بسیار معروف است، در اینجا با معرف ترین غذاهای شمالی آشنا شوید. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند. این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند.

جالب است بدانید باقلا در زبان محلی به نام باقلای سفید و قاتق به معنای خورش و خوراک است. اگر قصد میل کردن این غذای خوشمزه را دارید بهتر است که در کنار آن ماهی شور، ماهی کولی و یا هر ماهی که علاقه دارید سرو کنید و از غذا لذت ببرید. یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی‌ها مجی خورش است که با نام های خورشت مجی یا خورش عدس شمالی نیز شناخته می‌شود. عدس، سیب­ زمینی، مغز گردو، تخم­ مرغ، پیاز، رب انار، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

ترش تره

عاشق غذای شمالی با دستچخت محلی‌های خوش‌سلیقه هستید؟ سراغ اجاره اقامتگاه بوم گردی گیلمار شفت بروید که سر ظهرش با عطر دستپخت مادران هنرمند گیلک همراه است. ذائقه غذایی مردمان شمال کشور به گونه‌ای است که سراسر رژیم غذایی آن‌ها از خوشمزه‌ترین غذاها تشکیل شده است. بادمجان، رب انار و دانه های انار به همراه گردو، ترکیبی برای شما خواهند ساخت که باور نخواهید کرد. نزدیکی استان های شمالی ایران به دریای خزر و طبیعتا کشورهای حاشیه دریای خزر سبب اشتراک فرهنگی بین این مناطق شده است. واویشکا یکی از این نشانه های اشتراک فرهنگی است که غذایی اصالتا روسی است. مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است.

اگر به مازندران سفر کردید، حتماً این خورش خوشمزه را امتحان کنید. اگر به دنبال غذاهای شمالی با اسفناج هستید، می‌توانید خورشت اسپناساک را در شهرهایی همچون آمل، تنکابن، بابل و … میل کنید. این خورش خوشمزه با گوشت گوسفند و اسفناج درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. مرغ ترش یکی دیگر از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که با روش‌ها و مواد متنوعی طبخ می‌شود. آلو مسما یکی از خورشت‌های خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که در مهمانی‌های گیلانی سرو می‌شود.

خورش انار مسما شباهت زیادی به مرغ اناری دارد که در دیگر مناطق ایران به‌خصوص برای شب یلدا طبخ می‌شود؛ اما تفاوت این دو غذا در چاشنی آن‌ها است. در تهیه مرغ اناری تنها از رب انار استفاده می‌شود؛ در حالی که رب انار و دانه انار، طعم‌دهنده‌های خورش انار مسما هستند. خورش انار مسما، یک نسخه دیگر نیز در گیلان دارد که همراه با بادمجان طبخ می‌شود و با نام انار مسما با بادمجان مشهور است. اگر از طرفداران بادمجان هستید، حتما این خورش را با بادمجان درست کنید.