خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها


ماهی مالاتا معمولا با ماهی سفید نر درست می‌شود؛ زیرا گیلانی‌ها معتقد هستند که ماهی سفید نر، لذیذ‌تر و خوشمزه‌تر از ماهی ماده است و گوشت سفت‌تری دارد. آب مرغ را به مرغ‌ها اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۴۵ دقیقه بپزند. در همین حین، سبزی خرد شده را برای سه تا چهار دقیقه در روغن در یک تابه تفت دهید.

  • در مرحله طبخ مرغ، به‌جای سرخ کردن، آن را نیم‌پز کنید و با سبزی بپزید.
  • در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید.
  • در برخی طرز تهیه‌ها از کمی فلفل دلمه‌ای هم در نرگسی اسفناج استفاده می‌شود.
  • سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است.
  • این خورشت آب زیادی ندارد اما طعم بی نظیر آن را فراموش نخواهید کرد.
  • مرغ را در قابلمه گذاشته، یک لیوان آب جوش اضافه کنید و برای چند ساعت با حرارت خیلی کم بپزید تا کاملا مرغ مغزپخت شود.

سپس نمک، فلفل، زردچوبه و مرغ‌های سرخ شده را در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا مرغ به‌آرامی بپزد. خورش مرغ ترش، یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که در مناطق شمالی کشور بسیار محبوب و پرطرفدار است. مرغ، سیر، پیاز، لپه، سبزی خورش مرغ ترش (گشنیز، جعفری، تره) و نعنای خردشده از مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند.

دستور : لیست 8 غذای شمالی

در برخی از طرز تهیه‌ها در خورش ترشه تره از پاچ باقلا، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، خانوم باقلا، لپه یا عدس نیز استفاده می‌شود. باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله غذاهای خوشمزه و خورشت رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند. یکخورشت ایرانیخوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است. به نظر می‌رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد. مطنجن، متنجن یا متنجان ازخورش های محلی گیلانیو متعلق به شمال کشور است که با گوشت، روغن، آلو، قیسی و … تهیه می شود.

طرز تهیه بادمجان ناردونی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

به استان مازندران رفتیم و با خوشمزه های این دیار به سفرمان رنگ و طعم دیگری دادیم. البته این مطلب تنها بخش کوچکی از دانستنی‌هایی‌ست که می‌توانید در مورد سفر به شمال در کارناوال بیابید. سبزی، ماست و برنج مواد اولیه تهیه یک آش خوشمزه مازندرانی به نام بنه بزه آش هستند؛ یک وعده غذایی سبک که بسیار راحت آماده می‌شود. گشنیز و اسفناج و شوید را با سیر و نعنا می کوبند و با ماست مخلوط می‌کنند تا ماست دلال آماده شود. این ماست باید با برنج نیم‌دانه پخته‌شده مخلوط شود و سپس آش آماده است. کئی پلا همان کدوپلوی مازندرانی است که در تهیه آن از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند.

طرز تهیه کباب ترش خوشمزه و رستورانی به روش سنتی شمالی

خورش قلیه ماهی معمولا با برنج به‌عنوان ناهار و شام سرو می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به ماهی، سبزی، پیاز و سیر اشاره کرد. قلیه ماهی شمالی با رب انار مزه‌دار می‌شود؛ در حالی که طعم‌دهنده قلیه ماهی جنوبی، تمبر هندی است. گردوی آسیاب شده را به‌همراه دو لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز بپزید تا روغن بیندازد. سپس پوست ماهی‌های کولی را بگیرید و سر و شکم آن را خالی کنید.

عدس یکی از حبوبات پرخاصیت است و اسفناج نیز از سبزیجات بسیار مفید برای بدن به شمار می‌رود. مازندرانی‌ها از ترکیب اسفناج، عدس، سیر و انار ترش و نمک غذایی به نام اسفناج مرجی دست می‌کنند که خواص بسیاری دارد و طرفدارانش هم یکی دو تا نیستند. به روش مازندرانی به گردو آسیاب شده نیاز دارید، در بعضی مناطق از ترکیب رب آلوچه و رب انار استفاده می‌کنند.