خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران و شهرهای معروف را کجا بخوریم؟ + عکس مجله جاباما


به‌دلیل وجود اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج و ماش، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است. خورش ماش در شهرستان گرگان و روستاهای اطراف از جمله روستای زیارت، نومل، کلاجان سادات و قاجار و غیره از محبوبیت بالایی به‌خصوص در فصل بهار و زمستان برخوردار است. این خورش معمولا به‌همراه پلو کته و کوکو سیب‌زمینی سرو می‌شود. نان بلیط یا نان بلوطی، قدیمی‌ترین نان محلی کهگیلویه و بویر احمد است. برای تهیه‌ این غذا پوسته‌ سخت بلوط را می‌گیرند و آن را خشک می‌کنند. سپس پوسته‌ نازک بعدی را که به آن جفت می‌گویند، نیز جدا می‌کنند.

  • دنده کباب، یکی از غذاهای مهم و مجلسی شهر کرمانشاه به شمار می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود.
  • شما می‌توانید مرغ را با پیاز خلالی شده بپزید تا طعم بهتری پیدا کند.
  • کوفته تبریزی یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است.
  • شیر پلو نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه دم بکشد؛ زیرا ته‌دیگ آن زود تیره می‌شود و می‌سوزد.
  • سپس سس سویا، روغن زیتون و فلفل را به گوشت و مقداری روغن زیتون، نمک، فلفل، فلفل دلمه و زعفران دم‌کرده را به مرغ بیفزایید و آن‌ها را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب مزه‌دار شوند.

کوفته آب سماق یا همان شفته سماق با طعم ترش و ملس خود از شما دل می‌برد. اگر طعم ترش را در غذا می‌پسندید، حتما شفته نخودچی را در سفر به کاشان امتحان کنید. این غذای ساده، سالم، خوشمزه و ارزان را تمام قشرهای ارومیه دوست دارند و پیشنهاد می‌کنم شما هم حتما در خیابان‌های ارومیه آن را امتحان کنید. در این غذای محلی نوبرانه از کنگر استفاده می‌شود که گیاهی کوهی است و در دامنه کوه‌های ارومیه در فصل بهار یافت می‌شود. برای پخت دلمه کلم موادر دلمه در برگ‌های ظریف و خوش مزه کلم سفید پیچیده و پخته می‌شود.

رستوران سرکباب

شاید تصور کنید که رستوران‌های جنوب تهران کیفیت مناسبی ندارند. رستوران سنتی ترمه یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران محسوب می‌شود که در نزدیکی میدان امام خمینی و داخل هتل فردوسی قرار دارد. این رستوران دارای فضاسازی بی‌نظیری است و تک‌تک جزئیات را در آن رعایت کرده‌اند. داخل فضای رستوران حوضچه‌ای فیروزه‌ای تعبیه شده است که آب در آن جریان دارد و محیط رستوران را بسیار دیدنی می‌کند. آجرهای سنتی، صندلی‌های چوبی و سقف‌های قوسی شکل، همه المان‌های سنتی به‌خوبی رعایت شده‌اند.

غذای سنتی؛ معرفی 17 تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی

این غذای جذاب و سنتی از ترکیب گوشت گوساله، لوبیا و سبزی مخصوص و لیمو امانی تهیه می شود. مرصع پلو را می‌توان به ۳ روش کلی و با استفاده از مرغ، گوشت و ماهی درست کرد. این غذا یک غذای خوشمزه و مقوی و پر از رنگ و زیبایی است و می‌تواند رنگ لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد.

این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتاً ترش است و به محض میل كردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نكرده‌اند كه این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه كنند. پس برای خوردن این غذا آن هم به شكل اصیل و سنتی بهتر است به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این منطقه بروید. ابتدا پیازهای خردشده را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت را همراه ادویه به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید. شما می‌توانید همراه با رب، چند عدد گوجه‌فرنگی را نیز سرخ کنید و در خورش بریزید. در این فرصت تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را با یکی از روش‌های هسته‌گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه‌ای خارج کنید. سپس از مواد داخل قابلمه درون فلفل دلمه‌ای‎‌ها پر کنید و درون فر قرار دهید. اگر آب در حال جوشیدن بود لازم است که مقداری نمک به آن اضافه کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را به همراه مقدار آب در یک قابلمه دیگر بریزید.

کوکو باقالی

آش شولی به‌دلیل طبع سردی که دارد، معمولا در شب یلدا، همراه با آجیل و شیرینی یزدی میل می‌شود تا طبع متعادل‌تری پیدا کند. این آش را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو کنید و از خاصیت آن برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا نهایت استفاده را ببرید. آش شولی از معروف‌ترین آش‌های سنتی یزد به حساب می‌آید که پای ثابت سفره شب یلدای یزدی‌ها است. این آش که قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد، در فهرست آثار غیرمملوس فرهنگی یزد به ثبت رسیده است. از آنجا که آش مذکور شل است، آن را با نام «شولی» می‌شناسند. شما می‌توانیدتابه یا ظرف کباب سرداشی را به نانوایی سنگکی محله خود ببرید و از آن‌ها بخواهید تا آن را برای یک تا دو ساعت در تنور بگذارند.