بهترین غذاهای شمال ایران خونه چی


لیست 5 غذا با گوشت چرخ کرده برای ناهار را در این لینک ببینید. فراموش نکنید این رستوران هم فقط برای ناهار سرویس می‌دهد تا عصر باز است. با این حال در بعضی روزها (مخصوصاً آخر هفته‌ها) حسابی شلوغ می‌شود و جای سوزن انداختن هم ندارد. صد‌ها هزار بازی ایرانی و خارجی دیتادار یا بدون دیتا را با ترافیک نیم‌بها نصب کنید و به سادگی خرید درون‌ برنامه‌ای انجام دهید.

  • دانه‌های انار و لعاب خورشت ناردونی واقعا وسوسه انگیز است.
  • شما می‌توانید خورش مرغ ترش گیلانی را بدون لپه نیز درست کنید.
  • تقریباً هیچ کسی نیست که به شمال کشور سفر کرده باشد ولی از خوردن غذاهای شمالی لذت نبرده باشد.
  • مرغ‌ها را به نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه آغشته کنید و آن‌ها را برای چند ساعت در ظرف دربسته در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شوند.
  • پس از پخت باقلا، تخم‌مرغ‌ها را در قابلمه بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها ببندند.
  • سپس زردچوبه را اضافه کنید و آن را تفت دهید تا بوی زردچوبه دربیاید.

مرغ، پیاز، کشمش، قیسی، آلو سیاه، زعفران، کره، رب گوجه فرنگی و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند که با برنج سرو می‌شود. آلو مسما، یکی از خورش‌های لذیذ ایرانی است که در استان گیلان هم طرفداران بسیاری دارد. این خورش خوشمزه و ملس با مرغ، آلو، قیسی، پیاز، رب گوجه فرنگی و زعفران درست می‌شود. آبغوره یا آب انار را به‌همراه نمک، فلفل، گلپر، لیمو امانی و آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. در ادامه شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا خورش جا بیفتد. قورمه سبزی یک غذای اصیل و محبوب ایرانی است که در شمال کشور با کمی تفاوت تهیه می‌شود.

رستوران گمج – از بهترین رستوران های گیلکی تهران

چغندر را پس از پاک کردن و شستن، بخارپز کنید یا در فویل بپیچید و برای یک ساعت در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از سرد شدن، لبوها را رنده کنید و با سر رنده شده، ماست، نمک، فلفل و شکر مخلوط کنید. برخی افراد یک قاشق غذاخوری آرد تفت داده شده به خوراک لوبیا اضافه می‌کنند تا غلیظ‌تر شود. در ضمن در تهیه قلیه ماهی شمالی علاوه بر گشنیز و شنبلیله از سبزی محلی چوچاق نیز استفاده می‌شود که عطری بی‌نظیر به آن اعطا می‌کند.

غذاهای سنتی گیلانی و شمالی

بادمجان‌ها را به نمک آغشته کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در همین حین، پیاز و سیر خرد شده را همراه با زردچوبه در کمی روغن زیتون تفت دهید. سپس بادمجان‌ها را به این ترکیب بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید. پس از سرخ شدن بادمجان‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها را به غذا اضافه کرده و سرخ کنید.

ساقه‌های ریز خرد شده را با کمی آب در یک قابلمه کوچک بپزید. این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد. همان طور که از اسم این آش پیداست، ترشی در آن نقش مهمی دارد. شاید به همین خاطر هم در شهر انزلی آش ترش، آش ویارانه زنان باردار است.

سبزیجات خرد شده به غیر از چوچاق را در یک تابه با کمی روغن تفت دهید. آب، آبغوره و دو حبه سیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا این ترکیب برای ۲۰ دقیقه با هم بپزند. سپس ماهی کپور را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا ماهی با سیر مزه‌دار شده بپزد.

۹. شاه کوکوی ماسالی و طرز تهیه آن

همچنین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با استفاده از چربی آن غذای شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد. مزه دار کردن مرغ قبل از پخت باعث از بین رفتن بوی نامطبوع آن می شود. همچنین برای اینکه طعم غذای شما بهتر شود، کافیست مرغ را در حین پخت دو بار از فر خارج کنید و به آن زعفران و کره بمالید. همچنین جایگزین سبزی های معطر شمالی، ریحان و نعناع می تواند باشد. میرزا قاسمی، شش انداز بادمجان، نازخاتون و … از غذاهای شمالی هستند که با بادمجان طبخ می‌شوند.