بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت


اهمیت این موضوع را می‌توان در تنوع غذاهای استان به ویژه در رشت که مرکز استان گیلان است، مشاهده کرد. وجود گیاهان، طیور و جانوران دریایی مختلف، راه را برای ایجاد غذاهای متنوع باز کرده است. سنت اقتضا می کند که مهمانان یا بازدیدکنندگان فقط بهترین غذای موجود را ارائه دهند.

۱۲۰ گرم مغز گردو آسیاب شده را اضافه کرده و کاملا مواد را با هم مخلوط کنید. همون‌طور که از اسمش پیداست این غذا در گمج به شکل سنتی طبخ میشود، این غذا در گمج بسیار خوشمزه تر از قابلمه های چدنی یا مسی است. ۲ تا تخم مرغ زده شده را اضافه کرده و در قابلمه رو بگذارید تا تخم‌مرغ ها بپزد.

  • برای تهیه این غذا تخم‌مرغ هم‌زده را در تابه به‌صورت نان سرخ می‌کنند و مایه کوکو را در آن می‌ریزند.
  • شامی‌ها را در یک تابه بزرگ بچینید و آب پیاز رنده شده را در آن بریزید تا شامی‌ها کم کم با آب پیاز و روغن بپزند.
  • بهتر است بدانید اگر باقالاقاتق همراه با ماهی شور و اشپل بخورید، هیچ‌وقت طعم این ترکیب طلایی را فراموش نخواهید کرد.
  • مالابیج یا مالاویج یا مالاتا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی شمال است.

در این خورشت می‌توانید به‌جای مرغ از گوشت تکه‌ای استفاده کنید. شما می‌توانید به‌جای قیسی از ۱۰۰ گرم آلو و ۵۰ گرم کشمش طلایی تفت داده شده استفاده کنید تا خورش شما، طعم ملسی به خود بگیرد. اگر از مرغ کوچک یا اردک برای تهیه سیر قلیه استفاده می‌کنید، آن را به‌صورت درسته بپزید و در خورش بیندازید. طعم اصیل گمج کباب با چوچاق و گردوی آسیاب شده به دست می‌آید و البته این خورش باید در گمج درست شود؛ پس اگر به گمج سفالی دسترسی دارید، حتما این خورش را در آن بپزید.

غذاهای شمالی با مرغ را معرفی کنید؟

در اواخر زمان پخت رب انار و زعفران را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا آب خورش کشیده شود. بورانی برگ چغندر با برگ چغندر، پیاز، سیر و تخم‌مرغ درست می‌شود و معمولا آن را با سیر خام و ماست سرو می‌کنند. شش انداز، غذای مخصوص چهارشنبه سوری و عید نوروز است که در گیلان، شیراز و زنجان آن را تهیه و سرو می‌کنند. جالب است بدانید که به احتمال زیاد، دلیل نام‌گذاری این غذا این است که ۶ ماده اولیه در تهیه آن به کار می‌رود. شش انداز گیلان با بادمجان، شش انداز زنجان با خرما و شش انداز شیراز با هویج درست می‌شوند.

خورشت آلو

امکان ندارد سری به بازارهای محلی گیلان زده باشید و ماهی‌ دودی‌ های به نخ کشیده و آویزان به چشمتان نخورده باشد. این ماهی را معمولا به عنوان چاشنی در کنار غذاهایی همچون باقلا قاتق، ترش تره و ترش واش سرو می‌ کنند. شاید بد نباشد بدانید که در زمان‌ های قدیم این غذا را با جوجه خروس درست می‌ کردند. جوجه خروس را به گیلکی «طلا کوله» می‌ نامیدند و اسم این خورشت هم«طلا کوله غورابه» بود.

جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است. سازمان یونسکو در سال ۱۳۹۴، رشت را به‌عنوان پایتخت خلاق غذا معرفی کرد و البته با توجه به این حجم از تنوع غذایی، این اتفاق به‌هیچ‌وجه تعجب‌آور نیست. یکی دیگر از پرطرفدارترین غذای شمالی با بادمجان، میزرا قاسمی است. بادمجان کبابی، تخم مرغ، گوجه فرنگی و سیر از مواد تشکیل‌دهنده آن محسوب می‌شوند.

حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند. مازندرانی‌ها به کال کباب گردو اضافه نمی‌کنند در عوض در آن آبغوره می‌ ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌ شود. خورش ترش واش یکی از غذاهای پرطرفدار برای بومیان و مسافران به شمال کشور است. طرز تهیه ترش واش گیلانی و خورش ترش واش مازندرانی و حتی ترش واش لنگرود هم بسیار شبیه است.

سپس ۳ عدد تخم مرغ را درون آن می‌شکنیم (به صورت درسته) دوباره درب ظرف را می‌گذاریم. کرک بپرس از جمله غذاهای خوشمزه و مقرون به صرفه مازندران میباشد. روش پخت آن به این صورت است که آب غوره، آب، كمی نمك و زرد چوبه را در قابلمه بريزيد و روی حرارت ملايم بگذاريد تا بجوشد.

در رشت رستوران خوب و عالی به اندازه موهای سر پیدا می‌شود، اما اگر دنبال بهترین هایشان هستید، لیست بهترین رستوران های رشت را اینجا ببینید. این غذا که در نگاه اول شباهتی به فسنجان دارد، برای جا افتادن هنگام پخت آن نیاز به زمانی در حدود ۳ تا ۴ ساعت دارد. این غذا هم انتخاب مناسبی برای کسانی است که به غذاهای سنتی علاقه دارند اما گیاه خوار هستند. گمج کباب از کباب های ناب شمال است که در ظرف هایی به نام گمج درست می شود و به همین دلیل بااین نام شناخته می شود. هههههههغذاى هر ناحيه مخصوص به خاصيت بدنى و اب و هواى ناحيه و انچه انجا مى رويد براى مزاجشان خوب هست. ببينيد در منطقه كه شما هستيد چى رايج هست و به مزاجتان مطلوب.