بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران


در طرز تهیه شوید قورمه می‌توان فقط از شوید استفاده کرد. گردو را خیلی کم تفت دهید؛ زیرا در غیر این صورت گردو می‌سوزد و طعم خورش را خراب می‌کند. در مرحله طبخ مرغ، به‌جای سرخ کردن، آن را نیم‌پز کنید و با سبزی بپزید. خورش انار مسما به‌دلیل وجود دانه انار زودتر از بقیه خورش‌ها می‌سوزد؛ پس در حین طبخ آن مراقب باشید.

توجه داشته باشید فویل آلومینیومی و ظرف پیرکس جهت آماده‌ سازی مرغ شکم پر نیاز است. در لیست غذاهای شمالی میرزا قاسمی جایگاه خاصی دارد و معمولا هر جا شما طرز تهیه ۱۰ غذای ایرانی ساده را مطالعه کنید، نامی از میرزا قاسمی را مشاهده خواهید کرد. در این غذا از بادمجان، سیر، تخم مرغ، ادویه جات مخصوص و رب گوجه استفاده می شود. به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را کبابی کنید تا مزه دودی بی ‌نظیری میرزا قاسمی شما بگیرد. همچنین گوجه را نیز بعد از کبابی کردن بهتر است به خوبی له کنید.

  • سیر واویج یکی از غذاهای شمالی رشت محسوب می‌شود که از ترکیب برگ سیر تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود.
  • سپس گردوی آسیاب شده، آب انار و رب انار را در قابلمه بریزید و خوب مواد را هم بزنید.
  • رب اناری که استفاده می‌کنید باید ترش باشد تا طعم قلیه ماهی بهتر شود.
  • این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود.

آغوز مسما را پس از آماده شدن به همراه برنج سرو می‌کنند. خورش مرغ ترش ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد؛ برای طبخ این غذا از سبزیجاتی همچون گشنیز، جعفری، تره و کمی نعناع استفاده می شود. تکه های مرغ، سیر، لپه، رب انار و تخم مرغ نیز از دیگر موادی است که در طبخ این غذای خوشمزه به کار می رود. لازم به ذکر است؛ این خورشت را بدون لپه نیز طبخ می کنند. پس از رزرو هتل های شمال به یکی از رستوران های سنتی مراجعه کنید و این غذای بسیار لذیذ را نوش جان کنید. ترش ترشو دارای طعمی ترش و متفاوت بوده و از جمله اش های پرطرفدار و بسیار لذیذ مازندران میباشد.

۴- واویشکا (لیست ۸ غذای شمالی)

اناربیج یا به شکل کامل‌تر انارآویج یکی از غذاهای خوشمزه شمالی ست. این غذا به دلیل طعم خاص آن و نوع طبخ آن، مورد علاقه بسیاری از گردشگران است. این غذا شباهت زیادی به فسنجان دارد با این تفاوت که در طبخ آن از سبزیجات مخصوص و آب انار هم استفاده می‌شود.

سپس ماهی را برای یک ساعت در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد. پس از گذشت این مدت، روی ماهی را به کره آغشته کنید و فر را در تنظیمات گریل بگذارید تا روی ماهی نیز مانند کف آن، برشته و طلایی شود. شاه کوکو یا شاکوکوی ماسالی، یک غذای متفاوت، مجلسی و خوشمزه است که در میان خانوادههای تالشی زبان از محبوبیت بالایی برخوردار است و معمولا برای مجالس رسمی سرو می‌شود.

غذاهای شمالی با بادمجان

نسخه گیاهی این غذا با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست می‌شود. اگر به آب انار دسترسی ندارید، آن را از طرز تهیه حذف کنید و به‌جای آن، رب انار یا انار سابیده شده در خورش بریزید. کافی است سیر و سبزی را در روغت تفت دهید و به غذا اضافه کنید.

مالابیج یکی از آن غذاهای دریایی است که در گیلان و مازندران رواج دارد و آن را با ماهی سفید، گیاهان معطر، گردو و انار می پزند و آن را روی آتش یا ذغال درست می کنند. این غذای شمالی اصیلی است زیرا در مناطقی که دریا به شهر چسبیده و یا فاصله کمی دارد، اکثر غذاهای آن منطقه با ماهی تازه و خوشمزه تهیه می شود. تجربه این خوردن این غذای شمالی خوشمزه را در استان های کنار دریای خلیج فارس ایران، بسیار پیشنهاد می کنیم. سیر رنده شده و مرغ و زردچوبه و فلفل رب انار و سبزیجات را اضافه کنید و تفت دهید، آب داغ و نمک را اضافه کنید و صبر کنید تا یک ساعت خورشت جا بیافتد. همانطور که می دانید مناطق شمال کشور دارای غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد.

مواد لازم برای تهیه این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی خرد شده، آب انار ترش، نعناع فلفلی و گیاه محلی است که به آن چوچاق می گویند. چوچاق یک سبزی شمالی است که می توانید در بازارهای محلی شهرهای شمالی ایران پیدا کنید. این غذا همچنین غذای مناسبی برای مسافران گیاه خوار است.

با کیفیت ترین رستوران در گیلان و رشت، شامل مجموعه رستوران های رزاقی است. این مجموعه با ارائه انواع وعده های غذایی به ویژه غذای گیلکی به عنوان بهترین رستوران رشت شناخته شده است. در ادامه قصد داریم با ویژگی ها و مشخصات این رستوران بیشتر آشنا شویم. ماهی مرکب را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کنند، با ادویه می‌پزند و با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نوش‌جان می‌کنند.