از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس


یک لیوان آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید؛ سپس شامی‌ها را در تابه بچینید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم گاز، مغز پخت کنید. سبزی معطر خشک را با کمی روغن در یک تابه سرخ کنید و سپس آن را در قابلمه خورش بریزید. اجازه دهید تا خورش برای ۱۰ دقیقه دیگر با درب بسته روی حرارت ملایم گاز قل بزند. «سیر قلیه» یا سیر چغرتمه یک خورش خوشمزه گیلکی است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره درست می‌شود. این خورش خوشمزه در فصل پاییز و زمستان که فصل سیر تازه است، یکی از پایه‌های ثابت سفره گیلانی‌ها است.

در آخر، سیر و کدوی تفت داده شده را با کمی گلپر در قابلمه بریزید و خوب هم بزنید تا یک خورش غلیظ به دست بیاورید. مطمئناً ناردونی در لیست غذاهای شمالی جایگاه ویژه ای دارد زیر در کنار طعم بی نظیر، مناسب سرو برای مجالس نیز است. در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود.

  • طعم فوق العاده ای دارد و بعد از اولین تجربه حتما دوباره درست خواهید کرد.
  • بادمجان، پیاز، رب انار، گوجه‌فرنگی، زردچوبه و مغز گردو مواد اصلی این خورش خوشمزه را تشکیل می‌دهند.
  • دوپتی یکی از غذاهای ساده پز و خوشمزه مازندرانی میباشد که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ درست میشود.
  • این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند.
  • از سبزی، رب انار و گوشت چرخ‌کرده برای پخت انارپیح استفاده می‌شود.

از طرفی خورش انار مسما گیلانی به نوعی پسر عموی خورش مرغ ناردون مازندرانی است که آن هم بیشتر برای غذای شب یلدا و در فصل وفور انار پخته می‌ شود. برخی تنها با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، ماهی سفید را در روغن سرخ می‌ کنند و برخی دیگر به صورت شکم پر و با مخلفات و رب انار و سبزی این ماهی را درست می‌ کنند. این غذا به عنوان یک گزینه محبوب برای شام عید نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم خانوادگی ایرانی شناخته می شود. البته اگر می‌خواهید به گیلان سفر کنید، می‌توانید ماهی فویج را که بسیار شبیه این غذا است میل کنید.

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی ؛ سفر به سرزمین تند و تیزهای جذاب!

اما رستوران گیلانه به غذاهای دریایی (به ویژه ماهی سفید) و کباب‌هایش معروف است. طعم غذاهای این رستوران هیچ فرقی با غذایی که در گیلان می‌خورید ندارند. آن‌ها را با همان شیوه‌های سنتی و ترکیب‌های خاص خودشان استفاده می‌کنند. اگر گوشت اردک دوست ندارید بهتر از قبل از انتخاب خورشت‌ها از کادر رستوران سوال کنید. چون بیشتر خورشت‌ها را با گوشت اردک و به شکل سنتی درست می‌کنند. این غذا کاملا شبیه به کباب است اما بسیار متفاوت‌تر از آن پخته می‌شود.

مرغ شکم پر

منوی آنجا ترکیب خوبی از غذاهای شمالی دارد و می‌تواند با رستوران‌های لوکس شمال شهر رقابت کند. ماهی کولی و میرزا قاسمی‌های اکبر مشتی حسابی طرفدار دارند. حتی با توجه به کیفیت خوب غذاها می‌توان گفت که قیمت‌ها خیلی مناسبند. البته شمالی ها انواع ترشی، کلوچه، رب و مربا نیز دارند که بسیار خوش طعم و لذیذ هستند. در این برنامه بیش از 80 نوع غذاهای گیلانی و شمالی را به شما آموزش داده ایم.

نکته قابل‌توجه این است که شمالی‌ها این غذاها را نیز بعضی وقت‌ها با برنج سرو می‌کنند. کئی پلا یا همان کدو پلو یکی دیگر از غذاهای شمالی است که خاستگاه آن را در مازندران باید پیدا کرد. البته که برای خوردن خوشمزه‌های شمالی لازم نیست خودتان را به خود خود شمال برسانید، می‌توانید سری هم به بهترین رستوران های جاده چالوس بزنید. برای لذت بردن بیشتر از این غذای خوشمزه پیشنهاد می‌کنیم یک گوجه‌فرنگی خام را روی برنج خود خرد کنید و از ترکیب آن با باقلا وابیج لذت ببرید.

سبزی گیجا واش نوعی سبزی کمیاب است که در برخی از جاهای گیلان می‌روید. گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید. یکی از اجزای اصلی این غذا آلوچه تازه یا همان گوجه سبز است که سبب شده این غذا را معمولاً در بهار و تابستان درست کنند. اگر هم به جای رستوران این طعم‌ها را می‌خواهید به دستپخت محلی‌ها و در یک کلبه جذاب و به سبک بومی بچشید، اقامتگاه بوم گردی الاسوسو رودسر را اجاره کنید. اگر عاشق کباب هستید، اینجا درباره خوشمزه ترین کباب های ایرانی بیشتر بخوانید.

خوردن این غذا را علاوه بر طعم هیجان‌ انگیزش، به دلیل خواص بی‌ نظیر انار برای درمان سرماخوردگی، کرونا، دیابت و … توصیه می‌ کنیم. ماهی سفید یکی از بهترین و خوشمزه ‌ترین ماهی‌ های شمال کشور است که طعم بسیار لذیذی دارد. برای طبخ این ماهی خوشمزه از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود. سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است. اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید. این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است.