از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس


گوشت خرد شده را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. سپس فلفل و زردچوبه را به تکه‌های گوشت اضافه کنید و آن‌ها را خوب هم بزنید تا بوی ادویه‌جات دربیاید. در ادامه دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت‌ها بپزند. شوید خرد شده، باقلای پوست گرفته و سیر له شده را با هم در یک تابه تفت دهید و سپس آن‌ها را به قابلمه خورش بیفزایید. خاستگاه ناز خاتون در استان گیلان است، ولی این غذا را در بسیاری از استان‌های ایران به‌ویژه در استان مازندران نیز می‌توان پیدا کرد. کمی آبغوره یا آب نارنج، آب، رب گوجه‌فرنگی تفت داده شده، پیاز و سیر رنده شده را در قابلمه‌ای دیگر بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید.

  • البته شما می‌توانید آن را با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کنید.
  • یکی دیگر از پرطرفدارترین غذای شمالی با بادمجان، میزرا قاسمی است.
  • چون بیشتر خورشت‌ها را با گوشت اردک و به شکل سنتی درست می‌کنند.
  • آب مرغ را به مرغ‌ها اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش آید.
  • زمانی که نام کباب به گوش‌مان می‌رسد، یک غذای گوشتی را متصور می‌شویم اما کال کباب یک غذای گیاهی ست که منظور از کباب، بادمجان کبابی ست.
  • در زمان برداشتن خورش از روی حرارت، گلپر را در آن بریزید.

فسنجان رشتی با فسنجان‌هایی که در دیگر شهرهای ایران پخته می‌شود تفاوت‌هایی دارد زیرا مردم گیلانی این غذا را ملس یا ترش می‌پزند. مواد اولیه این غذا شامل رب انار ترش، مغز گردو، آب انار، گوشت اردک و ادویه‌های متفاوت می‌شود. البته در رشت این غذا را با مواد اولیه دیگری همچون رب انار ترش، مغز گردو، دانه‌های انار، گوشت ماهی سفید و ادویه‌های لازم می‌پزند. هر دوی این غذاها بسیار لذیذ هستند و در صورت میل کردن به هیچ عنوان مزه آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

اسفناج مرجی

از غذاهای شمالی بینظیر کباب ترش است چه در مازندران بروید چه در رشت میتوانید این نوع کباب را نوش جان کنید. گوشت تازه چند ساعت با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار غلتانده می شود تا خوب مواد در داخل گوشت بماند و سپس آن را روی زغال کباب می‌کنند. این غذا نیز علاقه مندان زیادی دارد که طعم لذیذ و متفاوت کباب را تجربه می کنید.

کباب ترش

سپس کمی روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس یک ملاقه از تخم‌مرغ هم‌زده را در تابه بریزید تا خودش را بگیرد. برای سرو، یک تا دو قاشق چای‌خوری از مایه کوکو را در نان تخم‌مرغی بریزید و دو طرف آن را روی هم بیاورید.

۶- خورش ترش واش محلی

فضای رستوران گمج آرام است و اگر از قبل رزرو نکرده باشید هم می‌شود زود جای خالی پیدا کرد. همچنین در محوطه آنجا جای پارک به راحتی پیدا می‌شود و می‌توانید با خیال راحت ماشین ببرید. گفتنی است که این غذا برای اولین بار توسط محمد قاسم خان در زمان حکومت قاجار برای حاکم رشت سرو شد به همین علت نام این غذا را از او گرفته‌اند.