کتاب آشپزی فهرست غذاهای محلی ایران ویکی‌کتاب-غذای هرمزگان


بعد از سرخ شدن سمبوسه‌ها را در صافی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. می‌توانید با سس کچاپ این پیش‌ غذای سنتی ایرانی را میل کنید. درون قابلمه روی حرارت مقداری روغن بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید. بعد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و تفت دهید. دقت کنید برای سوپ شیر زردچوبه را باید خیلی کم اضافه کنید.

  • ابتدا پیاز را رنده ریز کنید، آب آن را بگیرید و همراه با زردچوبه، نمک و فلفل به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید.
  • همین مسئله باعث می‌شود اغلب به زنان باردار توصیه شود از خوردن این ماده غذایی خودداری کنند.
  • به‌جای رب انار از آب نارنج تازه نیز می‌توان استفاده کرد.
  • برای خواندن طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی و همچنین مشاهده فیلم آموزشی این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوفته سبزی مراجعه کنید.
  • برای یک غذای شام مهمانی مجلسی طرز تهیه این غذای ایرانی خوشمزه را پیشنهاد می‌کنیم.

در نهایت هم باید بگوییم اگر فشار خونتان بالاست، بهتر است نمک موجود در غذا را کاهش دهید و از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید. این غذای سنتی شباهت بسیاری به خورشت خلال کرمانشاه و خورشت قیمه دارد، تنها مورد اضافی در این خورشت خلال بادام و تخم‌مرغ است. همچنین در تهیه این خورشت خوشمزه از زردچوبه و زعفران سیار استفاده می‌شود.

۳۶- خورش انار و بادمجان

همان طور که از اسم این غذای ایرانی پیداست، گوشت و لوبیا مواد اصلی طرز تهیه خورش گوشت و لوبیا است. همدانی‌ها در لیست انواع غذای ایرانی محبوب خودشان، «آبگوشت بزباش» را به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی جا داده‌اند. به این غذا آبگوشت قورمه سبزی هم گفته می‌شود چون در طرز تهیه آبگوشت بزباش از سبزی استفاده می‌شود. پیشنهاد می کنیم باقالی و شوید تازه تهیه کرده و تا حد امکان از باقالی منجمد و شوید خشک استفاده نکنید. گوشتی که همراه با این غذا سرو می شود، اختیاری بوده و می تواند گوشت مرغ یا گوسفند باشد.

با بهترین رستوران شرق تهران و همچنین بهترین رستوران غرب تهران آشنا شوید. نکته مهم این است که به‌هیچ‌عنوان هنگام پخت سوپ شیر به آن آب لیمو اضافه نکنید زیرا باعث بریده شدن سوپ می‌شود. وقتی سوپ را از روی حرارت برداشتید اگر دوست داشتید می‌توانید دو قاشق خامه به آن اضافه کنید تا هم خوش‌طعم و هم کاملاً سفید شود. جو را بگذارید با 2 لیتر آب بپزد و لعاب بیندازد، وقتی آب کاملاً تبخیر شد می‌توانید شیر را اضافه کنید.

خورش قیمه لپه قدیمی اصیل

خیلی‌ها این غذا را با طعم شیرین دوست دارند، اما گیلانی‌ها آن را ترش و ملس می‌پزند. ترکیب خوش‌طعمی از آلو، قیسی، مرغ، شکر و زعفران خورشت آلو مسمای گیلانی را تشکیل می‌دهد. این خورشت به عنوان غذای اصلی در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود. آش برنج همدان، یکی از غذاهای سنتی، مقوی، سالم و بسیار محبوب این استان است که با وجود برنج، عدس و آب قلم، مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند.

شما کدام طعم را بیشتر می‌پسندید؟ همان را برای میهمان خارجی‌تان آماده کنید. هر وقت به شهر بادگیرها، یعنی یزد، سفر کردید سراغ رستورانی که خوشمزه‌ترین بریانی را می‌پزد بگیرید و غذای سنتی یزدی‌ها را نوش جان کنید. ممکن است اگر از قبل با مزه‌ شولی آشنایی نداشته باشید کمی غافلگیر شوید چون برای پختن این غذا از سرکه استفاده می‌کنند و طعم ترشی دارد. خورشت به‌آلو غذای دیگری از مردم خونگرم یزدی و یکی از بهترین غذاهای محلی یزد است. اگر از طرفداران خوردن غذای ملس هستید، حتماً به‌آلو را تجربه کنید. ترکیبی از آلو و به، به همراه شکر و آبلیمو و مغز ران و لپه، ادویه بوده و در آخر به رنگ گل‌بهی خوش‌رنگی در می‌آید.

برای تهیه این برنج هنگام پخت داخل آن شکر فراوانی می‌ریزند، طوری که رنگ آن زرد می‌شود سپس همراه با ماهی سرو می‌کنند. اگر دوست دارید این غذا را امتحان کنید، در سفر با تور کیش حتما به راهنمایان تور بگویید شما را به محله‌های سنتی کیش ببرند تا با فرهنگ، سبک زندگی و البته غذاهای خوش‌طعم آن آشنا شوید. نان‌ها را به شکل مستطیلی برش بزنید و مقداری مواد را در انتهای نان قرار دهید. حالا نوبت به پیچیدن نان است، از انتهای برش مستطیلی به‌صورت مثلث نان را ببندید و در انتها باید یک مثلث کامل داشته باشید.

در آخر به سرخ شده و زعفران را به گوشت اضافه می‌کنند و می‌گذارند تا کاملاً بپزد. سپس مخلوط را با گوشت چرخ کرده به مدت 10 دقیقه ورز می دهند تا حالت چسبندگی پیدا کند. فیلینگ حاوی گردو، پیاز سرخ شده و آلو یا کشمش خیس شده است.

در آذربایجان، آش‌های زیادی وجود دارد اما در بین آنها آش یخ از همه خاص‌تر است. پس از اینکه آش پخته شده، آن را از روی شعله برمی‌دارند و داخل یخچال می‌گذارند. اگرچه استان قزوین، استان بزرگی نیست اما غذاهای سنتی فراوان و خوش‌طعمی دارد. اگر به قزوین سفر می‌کنید یا در مسیر سفر به شهرهای دیگر از قزوین عبور می‌کنید، غذاهای خوشمزه این شهر را امتحان کنید.