کتاب آشپزی فهرست غذاهای محلی ایران ویکی‌کتاب-غذای هرمزگان


گاهی، همین غذاها هم در شهرهای مختلف با ترکیبات و شیوه‌های متفاوتی پخته می‌شود. اناربیج یکی دیگر از خورشت‌های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است. با این تفاوت که در اناربیج از انواع سبزیجات خوش‌طعم هم استفاده شده است. یکی از غذاهای محلی محبوب اصفهان، یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا است. در تهیه این غذا که معمولا به صورت حلیم پخته می شود، از گوشت گوسفند، تره، جعفری و شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه استفاده می شود. اصفهانیخا گوشت و لوبیا را معمولا در ظروف مسی طبخ کرده و آن را با نان سرو می کنند.

اگر دقت کنید فقط بادمجان است که باعث تفاوت شیرازی پلو و ته چین شده است. در کنار شیرازی پلو سبزی خوردن تازه، ترشی یا سالاد شیرازی نوش جان کنید. دیزی، کباب کوبیده، آش دوغ و میرزا قاسمی از غذاهایی است که در سفره بیشتر ایرانی‌ها دیده می‌شود و توریست‌های زیادی هم در سفر به ایران این غذاهای سنتی و اصیل را امتحان می‌کنند.

به میزان دلخواه نمک و اگر دوست دارید سمبوسه تند باشد فلفل قرمز را نیز اضافه کنید. هویج را که از قبل شسته و نگینی خردکرده‌اید نیز در انتها به مرغ اضافه کنید تا بپزد. اگر سوپ شیر را با جو بخواهید بپزید لازم است جو حداقل 5 ساعت از قبل خیس بخورد.

مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت مزه‌دار شوند. در طرز تهیه خورش لوبیا چیتی می‌توانید به دلخواه از گوشت یا قارچ استفاده کنید. این خورش لذیذ برای روزهای فصل زمستان یک انتخاب بسیار خوب است. اهالی استان مرکزی در لیست غذای ایرانی و محبوب خودشان، یک آبگوشت مقوی و خوشمزه دارند به نام «آبگوشت به و گردو». طرز تهیه آبگوشت به و گردو آسان است و در آن از سبزی خاصی هم استفاده نمی‌شود.

  • در پایان، تکه‌های کوچک خمیر نان سنگک را به ظرف اضافه می‌کنند.
  • ته‌چین یکی از غذا‌های ایرانی محبوب و رایج است که معمولاً در پخت آن از ماست، برنج، زعفران و تخم مرغ استفاده می‌شود.
  • حالا پیاز را خلالی و سرخ کرده کشمش و گردو را نیز کمی با آن تفت دهید.

البته كوفته در‌ كل انواع مختلفی دارد و در خاورمیانه با نام‌های گوناگون از آن یاد می‌شود. در مناطق شاندیز و ترقبه که قدم می‌گذارید، حتماً شیشلیک را امتحان کنید. بهترین و خوشمزه‌ترین شیشلیک‌های ایران، در همین نواحی ترقبه و شاندیز طبخ می‌شود. برای کیفیت شیشلیک دو نکته را باید در نظر داشته باشید که این دو نکته را مشهدی‌ها به خوبی رعایت کرده‌اند.

چون خوشمزه است، این غذا ازنظر پخت و مواد آن نزدیک به استامبولی پلو نزد فارس‌هاست، غذایی است چرب و خوشمزه که غذای سنتی ترکمن محسوب می‌شود. سرداشی یک نوع کباب است که خیلی زود آماده می‌شود و شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد؛ البته در تهیه این کباب از سیب‌زمینی استفاده می‌شود و در فر یا تنور طبخ می‌شود. مهم‌ترین نان محلی کردستان شلکینه نام دارد که سوغات کردستان نیز هست. برای تهیهٔ این نان از موادی مثل آرد، شیر، زردهٔ تخم‌مرغ، روغن محلی، شیرهٔ خرما یا انگور و زعفران دم‌کرده استفاده می‌شود. اما چون اولین بار از شهرهای جنوبی ایران وارد کشورمان شده است، آن را به عنوان یک غذای جنوبی می‌شناسیم.

کلم استفاده‌شده در کلم پلوی شیرازی، کلم قمری است که برخی آن را با نام کلم سنگ یا قنبید می‌شناسند. غذاهای محلی زنجان به‌حدی متنوع و لذیذ هستند که خود یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه از کشور محسوب می‌شوند. در ابتدا خرماها را از وسط و بدون متلاشی کردن، برش بزنید و هسته آن‌ها را دربیاورید.

طرز تهیه کوفته آلوی شیرازی

مازندرانی‌ها هم مثل همسایه‌شان گیلان، غذاهای خوشمزه و خوش‌طعمی دارند. اگرچه بسیاری از این غذاها در هر دو استان مشترک هستند، اما با این حال برخی از این غذاها را به طور خاص متعلق به مازندران یا گیلان می‌دانند. در اینجا فقط تعدادی از غذاهای خوشمزه‌شان را با هم می‎بینیم. دلمه نیز یکی از خوش مزه ترین گزینه های لیست غذا های ایرانی به شمار می رود. دلمه ها انواع متنوعی دارند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

سالاد شیرازی، همراه غذای محلی معروف شیراز

سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. ارومیه خورش یا اورمیه خورش، یکی از خورش‌های سنتی ارومیه‌ای است که شباهت بسیاری به خوراک لوبیا چیتی دارد. این غذای لذیذ معمولا با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ کرده و به‌همراه برنج سرو می‌شود. گوشت خورشتی، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، غوره، نمک و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده ارومیه خورش هستند.

اصالت این غذای ایرانی لذیذ به اردبیل می‌رسد و معمولا برای نذری‌ یا در عزاداری‌ها پخته می‌شود. در طرز تهیه خورش پیچاق قیمه، گوشت گوسفندی، خلال بادام و تخم مرغ، مواد اصلی این خورشت ایرانی مجلسی را تشکیل می‌دهند. تهرانی‌های قدیم به خوبی با طرز تهیه خورش انار و بادمجان آشنا هستند. همان طور که گفتیم نام غذاهای ایرانی معمولا از موادی که در طرز تهیه غذای خوشمزه ایرانی استفاده شده، گرفته شده است. در طرز پخت این خورشت ایرانی خوشمزه هم از بادمجان و انار به عنوان مواد اصلی استفاده می‌شود.