معروف ترین غذاهای لری هومسا-غذای هرمزگان


پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های خطه ی زاگرس است. این استان به دلیل اینکه اکثریت مردم جزو عشایر هستند دارای تنوع غذایی فراوانی می باشند. در این سری از نوشتار قصد داریم شمارا با غذاهای محلی شهرکرد آشنا کنیم.با درناتریپ همراه باشید تا در مقاله ای شمارا با آنها اشنا کنیم. در ادامه به معرفی تعداد ی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری می پردازیم. از دیگر غذاهای معروف سنتی استان چهار محال و بختیاری، آبریز است که چرب و خوشمزه و یا پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند.

درست نیم ساعت قبل از آغاز پخت کباب بختیاری مقداری آب لیمو ترش تازه به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید. برای به سیخ کشیدن مواد باید از دو تکه گوشت و دو تکه مرغ در کنار هم استفاده کنید. با دقت مواد را به ترتیب به سیخ بکشید و بعد از اینکه همه سیخ‌ها را آماده کردید، با استفاده از گوشت کوب یا بیفتک به آرامی روی گوشت و مرغ‌ها بکوبید تا مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند.

نان یوخا توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی تهیه و در اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود. خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند. كاچی شیر غذای دیگری است كه بیش‌تر خانواده‌های دام دار تهیه می‌کنند. لباس زنان بختیاری شامل لَچَک، زیر لچک، مینا، بند سوزن، دستمال، پیراهن، شلوار قِری و کفش می‌باشد. رسم است كه اقوام هم در پرداخت هزینه های مراسم سوم ، هفته و چهلم به بازماندگان كمك مالی كرده و تا جائیكه در توان دارند به بازماندگان یاری می رسانند. اگر به سرزمین بختیاری سفر كرده باشید حتماً شیرهای سنگی را بر مزار آنها دیده اید كه باز هم بر طبق آدابی قدیمی بر سر خاك مردان دلیر بختیاری به نشانه دلاوری آنها شیر سنگی را نصب می كنند كه به نام «بردسنگی» معروف می باشد.

توجه داشته باشید، که باید فر را در درجه حرارت بالا قرار دهید. توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود. سیخ ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود سپس سیخ ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب ها نیز سرخ شود. پس از اینکه سیخ کردن گوشت به اتمام رسید سیخ ها را روی یک سطح صاف مانند تخته گوشت قرار دهید و مانند کباب برگ با پست کارد کمی روی گوشت ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید.

  • در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل سیاه و نمک روی گوشت ها می ریزیم و با دست همگی گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مواد به همه نقاط گوشت ها آغشته شود و مزه دار شوند.
  • در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه و فلفل کبابی نیز تهیه کنید.
  • این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این رستوران، جزو گران‌ترین رستوران‌های شهرکرد است.
  • این غذا از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود.
  • خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند.
  • بعد از چند روز که پیروزمندانه به ایل بازگشت مراسم عقد و ازدواج جوان صورت می‌گیرد و گوشت شکار جهت تهیه غذای عروسی استفاده می‌شود، رسم شکار سنتی قدیمی است که ریشه در آداب اصیل بختیاری دارد و بسیار دیدنی است.

سپس سیخ های کباب را داخل تابه می چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می کنیم تا گوشت ها آب نیندازند و بعد از اینکه رنگ گوشت ها عوض شد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می کنیم. حالا سیخ ها را روی جای صافی قرار می دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت ها می کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت یکدست پخته شوند. منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود.

طرز تهیه یخنی نخود؛ آبگوشتِ شیرازی‌ها

از دیگر دسرهای محبوب که در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می گیرد، مهلبیه است و بیشتر محبوب عرب ها است. سپس تفتاله ها را به آن اضافه کنید و بعد ترشی را جدا گانه آب پز کنید و فقط آب آن را داخل غذا بریزید. 1_ می توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید. البته در صورتی که طعم ماهی را در کنار گوشت قرمز می پسندید. (می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند. آش کلونک یکی از آش‌های معروف شهر الیگودرز است که به دلیل نوع سبزی‌ای که در آن استفاده می شود، فقط در فصل بهار طبخ می‌شود.

شوربا قیمه ریزه؛ طعمی متفاوت

در موقع تحویل سال، قرآن و دعای یا مقلب و سلامتی و عاقبت بخیری زمزمه می کنند. روی سطح آیینه تخم مرغ می گذارند، و بر این باورند که حین تحویل سال،زمین که روی شاخ گاو قرار دارد جابجا می شود و این رخداد با تکان خوردن تخم مرغ و باز ایستادن ماهی در تنگ قابل مشهود است. خانواده عروس هم نبات و شیرینی را به معنی قبول پیشنهاد به اقوام داماد می دهند، یكی از رسوم قدیمی بختیاریها هنگام ازدواج این است كه دختران نامزد شده شروع به بافتن قالیچه می كنند تاهنگام عروسی همراه خود به خانه داماد ببرند.

آرد سبوس دار را تفت داده تا کمی رنگ آن تغییر کند و آب ناردون را که از صافی رد شده به این آرد اضافه می کنیم و به آرامی حرارت می دهیم. پس از آن گردوی خرد شده و بادام پوست کنده و خرما و پر زرد آلو را به آن اضافه نموده و دوباره به مدت 20 دقیقه حرارت داده و در همین حین پیاز خرد شده را با کمی روغن زرد چوبه و نعنا تفت داده و به غذا اضافه کرده تا غذا قوام یابد. در صورت ترشی زیاد می توان مقداری شیره انگور به غذا اضافه کرد. این غذا به لحاظ طعم و مزه از طرفداران زیادی در قوم بختیاری برخورداراست و همچنین در مواردی که در حال کوچ و یا در دسترس نبودن امکانات مورد استفاده قرار می گیرد . خورشت خلال که در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج جز معروف ترین غذا های استان کرمانشاه میباشد و در آن از خلال بادام استفاده میشود.

دستور آشپزی های مرتبط

یک ظرف از کره آب شده با کمی زعفران را در کنار خود داشته باشید. در زمان پخت برای جلوگیری از خشک شدن کباب چند بار ترکیب زعفران و کره را با کمک فرچه روی کباب بزنید. در نهایت کباب‌ها را به صورت یکپارچه از سیخ جدا کنید و با ریحان و گوجه فرنگی تزئین کنید. این سبزی، خاصیت های درمانی فراوان چون مسهل و نرم کننده، درمان سرفه، باز کننده مجاری کبدی، درمان یرقان، تقویت کننده روده و … دارد. هم چنین نمک و فلفل،‌روغن، پیاز، رب انار، نارنج و زردچوبه استفاده می شوند. از این برگهای مفید و پر خاصیت برای غذای دیگری به نام دمپخت توله نیز استفاده می شود.