معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر


برای این کار، پوره گوجه‌فرنگی و رب را همراه با پیاز تفت بدهید تا رنگ خوبی به غذای شما بدهند. یک تابه با کمی روغن روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید.وقتی یک طرف آن‌ها سرخ شد، بادمجان‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم به‌خوبی سرخ شود. بادمجان‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری گلپر را به‌همراه رب انار به غذا اضافه کنید.

در ادامه پوره کدو و عدس را با گردوی سابیده شده و مقداری زردچوبه مخلوط کنید و در یک تابه با روغن تفت دهید. پس از تفت، مواد را از روی حرارت بردارید و خرما را به آن‌ها اضافه کنید. با طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان آشنا شوید و با طبخ آن‌ها در منزل، سفری به حال و هوای دوست‌داشتنی و زیبای استان گیلان برای خود ترتیب دهید. «خورش انار» یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه است که اتفاقا طرز تهیه آن هم شباهت زیادی به طرز تهیه خورش انار و بادمجان تهرانی دارد.

قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش همیشگی یعنی ناهار چی بپزم هستید، به شما هواری را پیشنهاد می‌کنیم.

برای تهیه این غذا از ماهی‌سفید، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و گلپر استفاده می‌کنند. در اصل باید ماهی شکم‌پر شده را با حرارت آتش و زغال کباب کنند؛ اما امروزه پخت این غذا با سرعت بیشتری در فرها و ماکروفرها صورت می‌گیرد. بومی‌ها ماهی سفید نر را برای این غذا ترجیح می‌دهند چرا که معتقدند این نوع ماهی گوشت سفت تر و خوشمزه‌تری دارد. برای طبخ این غذا از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله،، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. حتی اگر سخت به دنبال کاهش وزن باشید باز هم نمی توانید در برابر این غذای خوشمزه مقاومت کنید.

  • از خمیر درست شده در شکم ماهی پریزید و لبه‌های شکم را بدوزید.
  • ۱۵۰ گرم‌ گردو را چرخ کرده و داخل گمج بریزید و کمی تفت داده تا به روغن بیفتد، سپس ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری رب انار اضافه کنید(ترجیحا ترش) و مخلوط کنید.
  • یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی مربوط به استان های شمالی کشور بوده که رنگ و بوی آن هوش از سر آدمی می‌برد.
  • اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید.
  • برای تهیه این خورش شمالی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و به همین دلیل، قلیه ماهی غذایی بسیار مفید و مقوی است.

ماهی باید به صورت جداگانه سرخ شود و سپس به خورش شما اضافه گردد. رب اناری که استفاده می‌کنید باید ترش باشد تا طعم قلیه ماهی بهتر شود. همچنین ماهی بعد از سرخ شدن بیشتر از ۵ دقیقه نباید در خورش قرار بگیرد زیرا به سرعت له خواهد شد. همیشه در لیست غذاهای سنتی ایرانی نام باقالی قاتق دیده می‌شود. در بین غذاهای شمالی باقلاقاتوق یکی از معروف ترین ها است که در ترکیب آن از پاچ باقلا، تخم مرغ، زردچوبه، دارچین و شوید خشک استفاده می گردد.

۴- واویشکا (لیست ۸ غذای شمالی)

دیگر مواد اولیه‌ای که در این غذا استفاده می‌شود نمک و فلفل، گوشت اردک یا مرغ و لوبیا قرمز است. اگر قصد پخت این غذای ترش گیلانی را دارید بهتر است که به همراه آن برنج هم سرو کنید. برای تهیه این غذا ابتدا شما باید باقالی‌ها را پوست بگیرید و بعد شوید خشک شده، زردچوبه و نمک را در تابه بریزید و به آن‌ها کمی کره اضافه کنید و تفت دهید. مسمای گوجه بادمجان از آن غذاهای لذیذ شمالی است که با گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود؛ البته نوعِ با مرغ آن طرفداران بیشتری دارد. سینه مرغ یا گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، آلوبخارا و نمک و فلفل و زردچوبه مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. یکی از غذاهای خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب مازندرانی‌ها مالابیج است که با نام مالاتا نیز شناخته می‌شود.

– بادمجان شکم پر گیلانی

با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود. برای کسانی که زیاد وقت آشپزی ندارند، هم‌چنین کسانی می‌خواهند لاغر شوند، کدوبره پیشتهاد خوبیست. مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است. این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما نیز می‌تواند باشد.

این غذا هم در گیلان و هم در مازندران طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از ماهی سفید، رب انار و گردو و سبزی‌های شمالی استفاده می‌شود. اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، حتما این غذا را امتحان کنید.

ورقه، یک نوع کوکوی بادمجان گیلکی است که با نان یا کته سرو می‌شود. در طرز تهیه آش ترش زنجان، کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم به مواد اولیه اضافه می‌شوند. برنج نیم‌دانه را از چند ساعت قبل از درست کردن آش در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و یک بار برنج را با آب بشورید تا نمک شسته شود و آش شما را شور نکند. برنج، سبزی ساطوری خرد شده و زردچوبه را به قابلمه حبوبات نیم‌پز اضافه کنید و آن‌ها را روی شعله ملایم گاز بپزید تا برنج بپزد و کاملا له شود. گوجه سبز را با کمی آب در یک قابلمه (گمج سفالی) بریزید و روی حررات متوسط گاز قرار دهید تا بپزد.

سپس آن‌ها را با پیاز رنده شده، تخم‌مرغ، نمک و فلفل مخلوط کنید و حسابی ورز دهید. روی سطح کار خود، آرد بپاشید و مایه کوکو را روی سطح کار پهن کنید. با استفاده از یک لیوان، کوکو را به‌شکل دایره برش بزنید و آن را در روغن سرخ کنید. کوکو یا کتلت اوزون برون، یکی از لذیذترین غذاهای دریایی گیلانی است که با ماهی اوزون برون چرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود.