معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر


مگر می شود به شمال کشور سفر کرد و ماهی شکم پر نخورد؟ ماهی شکم پر با کته شمالی یکی از غذاهای شمال است که طعمی خاص دارد و هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. ماهی سفید دریای خزر وقتی با سبزیجات بومی و به سبک و سیاق شمالیها پخته شود حلاوتی دیگر دارد. ماهی شکم پر شمالی را هم روی آتش و هم در فر می توان طبخ کرد. جهت آماده سازی قلیه ماهی شمالی، شما به یک عدد ماهی سفید، سبزی های معطری مانند گشنیز، شنبلیله و چوچاق، گردوی آسیاب شده، رب انار و نارنج نیاز خواهید داشت. ماهی شما باید به خوبی برش داده شود و در نمک و فلفل برای دو ساعت مزه دار گردد. همچنین موادی مانند پیاز، سیر و سبزیجات به خوبی باید در ماهیتابه تفت داده شود و سپس به آن گردو را اضافه کنید.

چاشنی اصلی غذای ترشی تره، سیر و آب نارنج تازه است و طعم آن را لذت بخش و مایل به ترش می‌کند. یکی از سبزی‌هایی که در تهیه این غذا استفاده می‌شود، چوچاق است که یک سبزی محلی در استان گیلان است. اگر به گیلان سفر کردید، حتما این غذا را امتحان کنید چون مطمئنا آن را دوست خواهید داشت.

یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی مربوط به استان های شمالی کشور بوده که رنگ و بوی آن هوش از سر آدمی می‌برد. طعم ترش انواع رب انار و رب آلوچه به همراه انواع سبزی شمالی کافیست تا بخواهیم طرز تهیه انواع غذاهای شمالی را یاد بگیریم. ابتدا یک و نیم لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و بعد به آن سبزی خرد شده، گوجه فرنگی، سیر و پیاز اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. پس از آن که آب جوش آمد نمک و زردچوبه را به میزان لازم به دیگر مواد اضافه کنید. شعله را روی حرارت کم بگذارید و در قابلمه را بگذارید و به مدت 40 دقیقه صبر کنید تا پلاسرتره شما بپزد. پس از آن که آب داخل قابلمه تمام شد مقداری روغن به مواد اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید.

  • شما می‌توانید به‌جای قیسی از ۱۰۰ گرم آلو و ۵۰ گرم کشمش طلایی تفت داده شده استفاده کنید تا خورش شما، طعم ملسی به خود بگیرد.
  • جهت تهیه ترش تره اصیل شمالی باید مواد اولیه چون جعفری، گشنیز، شنبلیله، اسفناج و سبزی خرفه را آماده کنید.
  • گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید.
  • در ظرف دیگری برنج و انواع سبزیجات خرده شده را می پزیم و بعد از مدتی آرد را به این ترکیب اضافه می کنیم.
  • باقلاقاتق و ترش تره نیز در این دسته قرار می‌گیرند که در بخش‌های پیشین آن‌ها را معرفی کردیم.

سپس اردک را به‌همراه دو عدد پیاز درسته، نمک، فلفل، زردچوبه و مقدار کافی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا اردک نیم‌پز شود. زمانی که آب داخل قابلمه به‌اندازه نصف لیوان آب شد، پیازهای درسته را از قابلمه خارج کنید. سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و آن‌قدر تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

۶- ترش تره شمالی

پس از پخت ماهی، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و سبزی تفت داده شده را در قابلمه بریزید تا بپزد. مغز گردوی سابیده شده را با آب، رب انار و زردجوبه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا با هم بپزند. در حین پخت، کمی نمک به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا این مخلوط غلیظ شود. کشمش یا خرمای پرک شده را در داخل مایه کوکو بریزید و مقداری ادویه به آن‌ها اضافه کنید. سپس گوشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه سه لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد.

بامجان دودی له شده را با ماست مخلوط کنید و با پودر سیر، نمک و به آن طعم دهید. خورشت آلو از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار مازندران میباشد. در این غذا از پیاز، مرغ، آلو، زعفران، گردو و آلو استفاده می کنند.

دو آش

در پنج دقیقه آخر پخت خورش، گلپر، فلفل و بادمجان‌های سرخ شده را در قابلمه بریزید. پس از بستن تخم‌مرغ‌ها، آلوچه خشک را به خورش اضافه کنید و با همراه بقیه مواد کمی تفت دهید. دو لیوان آب جوش را در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا مرغ روی حرارت ملایم بپزد. مرغ‌ها را به نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه آغشته کنید و آن‌ها را برای چند ساعت در ظرف دربسته در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شوند. در این حین، پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک و شفاف شود. سپس زردچوبه را اضافه کنید و آن را تفت دهید تا بوی زردچوبه دربیاید.

خورش گمج کباب

رستوران خوش‌بین در خیابان سعدی شمالی، پایین‌تر از چهارراه سید علی (پلاک ۵۱۰) قرار دارد. اگر به دنبال جایی در مرکز شهر می‌گردید که غذای گیلانی باکیفیت داشته باشد و قیمت‌هایش هم مناسب باشند، به رستوران حسن رشتی سر بزنید. در این مقاله خوشمزه شما را با انواع غذاهای محلی رشت و گیلان آشنا می‌کنم.