معرفی بهترین غذاهای محلی چالوس-غذای هرمزگان


قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد و جا بیفتد. روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این حین، پیازها را در کمی روغن در یک تابه دیگر تفت دهید تا سبک شوند.

  • در یک عصر زمستانی زمانی که دست و پایتان از سرما بی‌حس شده، میل کردن یک آش می‌تواند حسابی جانتان را صفا دهد و زمستان را برایتان دلچسب کند.
  • خوشبختانه مانند بسیاری از کافه ها و کافه رستوران ها، کافه دا در سرو وعده های غذایی بخصوص صبحانه، خساست به خرج نداده و همه چی مقدار مناسب و گاه زیاد خود را دارند.
  • انار بیج شبیه فسنجان است اما در آن آب انار و سبزی هم استفاده می شود.
  • در آخر، نمک، فلفل و زردچوبه را به غذا بیفزایید و خوب هم بزنید.
  • در جای جای تنکابن تا دلتان بخواد کافه میبینم از کافه های ساحلی تا کافه هایی که محیطی خاص و بی نظیر دارند.

در طرز تهیه آش ترش همدان، از قیسی و آلو خورشتی هم استفاده می‌کنند و سبزی آن چغندر، گشنیز، تره و جعفری است. خورش گل در چمن، نسخه‌ای از باقلاقاتق است که با گوشت گوسفندی درست می‌شود. این غذای لذیذ و مقوی را می‌توان به‌عنوان وعده اصلی همراه با برنج سرو کرد. حبوبات از قبل خیس خورده را با گوشت و آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا نیم‌پز شوند. شما می‌توانید به‌جای ریختن بادمجان، سیب‌زمینی و گوجه در خورش، برای سرو، مرغ پخته شده را در یک کاسه گود بریزید و با سیب‌زمینی، گوجه و بادمجان سرخ شده نوش جان کنید.

غذای سنتی و بسیار ساده‌ای که طبخ آن در گلستان با آن چه که در نقاط دیگر پخت می‌شود، متفاوت است و در آن از گوشت، برنج، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه جات (نمک و فلفل) استفاده می‌شود. غذایی رژیمی و کم کالری که با کدو سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، سیر و پیاز تهیه می‌شود و معمولاً پخت سریع و آسانی دارد و می‌تواند وعده سبکی محسوب شود. از محبوب‌ترین غذاهای ملس و دوست داشتنی که بوسیله گوشت مرغ پخته می‌شود و از دانه‌های انار، آلو، زعفران، پیاز، گردو و آب نارنج در طبخ آن استفاده می‌شود. ضمن اینکه اگر می‌توان از شکر برای ملس شدن آن استفاده کرد (درصورتی که دانه‌های انار ترش باشند). با کارناوال سری به دنیای رنگارنگ و خوشمزه غذاهای گیلکی زدیم.

۱۶. خورش مرغ ترش گیلانی و طرز تهیه آن

به همین دلیل برای چشیدن طعم واقعی این غذاها راهی جز سفر به این شهر زیبا و پرطراوت نیست. اگر به غذاهای ترش علاقه‌مند هستید، به هیچ عنوان خورشت ترش سماق را از دست ندهید. همانطور که از نام این خورشت مشخص است، ترش سماق به دلیل وجود سماق دارای طعم ترشی بوده و مواد غذایی به کار رفته در آن موجب شده‌اند که بسیار پرخاصیت و مقوی باشد. کهی انار یک غذای فوق‌العاده مفید و اصیل مازندرانی بوده که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

ادویه‌جات ، گوشت چرخ‌کرده و پیاز درشت رنده شده را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس تخم‌مرغ‌ها را به مایه شامی بیفزایید و باز هم ورز دهید تا مایه شامی منسجم و کشدار شود. شامی‌ها را در یک تابه بزرگ بچینید و آب پیاز رنده شده را در آن بریزید تا شامی‌ها کم کم با آب پیاز و روغن بپزند. برای سرو، شامی‌ها را در ظرف بچینید و روی آن‌ها سماق بپاشید.گوجه‌های سرخ شده را نیز روی آن‌ها بچینید.

در ظرفی دیگر سیر را کمی تفت داده، تخم‌مرغ را به همراه ادویه‌جات اضافه می‌کنند و در انتها در خورشت می‌ریزند. سبزیجات مورد استفاده در این غذا ترکیبی از خالواش، اسفناج، گشنیز، جعفری، نعناع و شوید می‌باشد. آغوز مسما در واقع همان خورشت فسنجان است که با گوشت اردک یا مرغابی تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، پیاز را طلایی کرده و گوشت اردک را در آن سرخ می‌کنند. در مرحله بعد مقداری آب به غذا اضافه می‌کنند تا جوش بیاید و پس از آن دانه‌های ساییده‌شده انار و پودر گردو را به ترکیب می‌افزایند. در این غذا نیز مانند دیگر غذاهای مازندرانی از ترکیب رب انار و شکر استفاده می‌شود که طعمی ملس به آن می‌دهد.

همه چیز درباره چاشنی غذا (ادویه های خوشمزه)

کباب ترش رستوران گیلانه از معروف‌ترین کباب‌ترش های تهران است. حتی خیلی‌ها آن را از خوشبین هم بهتر می‌دانند و می‌گویند رتبه اول بهترین کباب ترش برای گیلانه است. هیچ چیز لوکس و غیرمنتظره‌ای در خوشبین نمی‌بینید و انگار وارد یکی از رستوران‌های قدیمی و کنار جاده‌ای در شمال شده‌اید. یکی از معروف‌ترین و گیلکی ‌ترین رستورا‌ن‌ گیلانی در تهران که غذای اصل رشتی سرو می‌کند رستوران خوشبین است. رستورانی که به حسن رشتی معروف است و شعبه دومی از رستوران معروف حسن رشتی در شهر رشت است. همه چیز در خوشبین ساده، قدیمی و یادآور یک رستوران شمالی با اصالت است.

«واش» در زبان گیلکی به‌معنای «گیاه» است و گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این گیاه به گیجواش این است که افراد در حین چیدن آن، احساس سرگیجه می‌کنند. نرگسی، یک غذای خوشمزه شمالی است که پس از پخت، شبیه به گل نرگس می‌شود و به همین دلیل، آن را به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند. این غذا که بیشتر شبیه به املت اسفناج است، در برخی از مناطق کشور با نام گل در چمن نیز شناخته می‌شود.

پس از حدود یک ساعت، شکر، نمک، فلفل و آبغوره را به مواد کولی غورابیج اضافه کنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه قل بخورند. ورقه، یک نوع کوکوی بادمجان گیلکی است که با نان یا کته سرو می‌شود. مالاوابیج، یکی از غذاهای لذیذ گیلکی است که با مرغ، اردک یا مرغابی، پیاز، رب انار و رب گوجه فرنگی درست می‌شود.

وجود اسفناج و عدس این غذا را به غذای مناسبی برای کسانی که کمبود آهن دارند تبدیل کرده است. دو آش یا همان آش دوغ، یکی از محبوب‌ترین آش‌های شمال ایران است که از برنج نیم‌دانه، دوغ، نخود، کدو حلوایی، سیرداغ، پیازداغ، نعناع داغ و سبزیجات شامل اسفناج، نعناع، شوید، تره، گشنیز و جعفری تهیه می‌شود. تقریبا وقتی اسم غذاهای شمالی به میان بیاید همه ی ما ناخوداگاه یاد باقلاقاتق و میرزا قاسمی می افتیم که پرچم دار غذاهای شمالی هستند.