معرفی بهترین غذاهای ایرانی 40 غذای سنتی ایرانی سیری در ایران-غذای هرمزگان


در این رستوران انواع غذاهای سنتی، دریایی، فرنگی و همچنین قلیان سرو می‌شود و امکان استعمال دخانیات در بخش فضای باز وجود دارد. اگر هوس دل و جگر تازه گوسفندی کرده باشید، می‌توانید از منوی این رستوران، این غذای دل‌چسب را سفارش دهید. در بقایای تخت جمشید، پایتخت باستانی امپراتوری ایران، باستان شناسان کتیبه‌­های سنگی مربوط به 515 قبل از میلاد را یافته‌­اند که حاوی فهرستی از غذاهای ایرانی است. در این فهرست نشانی از فسنجان وجود دارد و مواد لازم برای پخت آن شامل گردو، گوشت مرغ و خروس و انار بوده که مواد اصلی پخت فسنجان هستند. فرهنگ و سنت ایران تنها دیدنی­ها و لباس­های آن نیست، بلکه غذاهای سنتی ایرانی بسیار لذیذ و سالم در دنیا زبانزد است. ما تعدادی از بهترین غذاهای سنتی و پرطرفدار ایران را از سراسر کشور جمع­ آوری کرده­ ایم که در ادامه به اختصار به آنها می­‌پردازیم.

  • پس از سرخ شدن تکه‌های مرغ، شعله گاز را کم کنید و درب تابه را بگذارید تا مرغ برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید.
  • جالب است بدانید که منوی این رستوران محدود به غذاهای سنتی نیست و انواع غذاهای فرنگی نیز در آن به چشم می‌خورد.
  • این غذای سنتی شیراز از برنج، بادمجان، مرغ، ماست، تخم‌مرغ و زیره تشکیل شده است.
  • بر اساس سنگ نوشته های قدیمی که متعلق به 515 سال قبل از میلاد است، بر روی برخی از آنها مواد اولیه و طرز تهیه فسنجان هک شده است.

لوبیا پیله، در واقع همان لوبیا چیتی تازه همراه با غلاف است. طرز تهیه مرجو خورش گیلانی و مازندرانی نیز مشابه مرجو خورش طالقان است؛ با این تفاوت که در آن‌ها از گردوی خرد شده و سبزی معطر نیز استفاده می‌شود. در این مطلب لیست کاملی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی را خواهید دید. این لیست به شما کمک می کند تا با توجه به مواد اولیه در دسترس، بتوانید منوی روزانه یا هفتگی متنوعی تهیه کنید.

بهترین رستوران های سنتی جنوب تهران

یک غذای خوشمزه ایرانی و در عین حال مقوی و ساده، «آبگوشت شله بریون» است. در طرز تهیه شله بریون که اصالتش به اصفهان می‌رسد از زیره، برنج و گوشت استفاده می‌شود. بنابراین این غذای ایرانی خوشمزه هم می‌تواند یک خورش ایرانی باشد و هم جای خودش را در میان لیست انواع غذای ایرانی با برنج باز کند. شاید در لیست غذاهای ایرانی سنتی، «کشک بادمجان» برایتان شناخته شده‌تر باشد ولی لرستانی‌ها، یک آبگوشت خوشمزه دارند که با کشک و بادمجان درست می‌شود.

مواد اولیه تاس کباب شباهت زیادی به مواد مایه ماکارونی دارد. سیب زمینی، پیاز، روغن، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و دارچین برای پختن تاس کباب یزدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی اوقات از هویج هم در پخت تاس کباب استفاده می‌شود.

در ادامه سه عدد پیاز چهار قاچ شده و زردچوبه را در قابلمه بریزید و کله پاچه را برای یک ساعت بپزید تا نیم‌پز شود. سپس نمک، کشک و برنج نیم‌دانه شسته شده را به کله پاچه بیفزایید و اجازه دهید تا غذا برای سه تا چهار ساعت، روی شعله ملایم گاز با درب بسته بپزد. آش دوغ از آن دسته آش‌هایی است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید؛ به‌خصوص اگر به طعم ترشی در غذا علاقه داشته باشید. کشور ایران در کنار چین و روم، یکی از سه مکتب خوراک جهانی است و به جرات می‌توان، آن را به‌عنوان بهترین مقصد گردشگری غذایی و شکم گردی معرفی کرد.

طرز تهیه آش بادمجان

مقداری روغن در یک تابه گود بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیب‌زمینی‌ها و پیازهای نگینی خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا حسابی طلایی و ترد شوند. در ادامه، گوشت خرد شده، زردچوبه و فلفل را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا آب گوشت خشک شود و رنگ آن تغییر کند.

در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد. لپه‌ای را که از سه ساعت قبل خیسانده‌اید، همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید. برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید و بعد آن را به روش آبکشی بپزید. فقط یادتان باشد، قبل از آبکشی برنج، رشته پلویی و لپه پخته را به آن اضافه کنید.

غذایی با رنگ و طعمی فوق‌العاده و لذیذ ، این غذا یکی از خوراک های ساده و قدیمی اصفهان است که از ترکیب موادی مثل چغندر، سرکه، آب، نمک و آرد تهیه می شود. می‌توانید از آن برای اثبات خوش‌خوراک بودن ایرانی‌ها و همچنین آشپزی فوق العاده‌‌مان در مقابل مهمان خارجی‌تان استفاده کنید. سرای مهر که برخلاف شلوغی بازار اطراف بسیار دنج است، پس از خرید از محصولات سنتی ایرانی، استراحتگاهی آرام برای گردشگران است.

در طرز تهیه خورش شش انداز معمولا از لبو، هویج و کدو هم استفاده می‌شود. در منوی غذای ایرانی، نمی‌توان از «کوفته تبریزی» چشم پوشی کرد. در طرز تهیه کوفته تبریزی از مواد ساده و مقوی استفاده می‌شود. البته طرز پخت این غذا ایرانی خوشمزه فوت و فن‌هایی دارد که کدبانوهای ترک‌زبان، به خوبی آن را بلد هستند. کوفته تبریزی با سویا هم درست می‌شود که می‌توان گفت جزو جدیدترین غذاهای ایرانی و برای گیاهخوارها مناسب است.