معرفی بهترین غذاهای ایرانی ۴۰ غذای سنتی ایرانی عکس + آدرس + تلفن + موقعیت جغرافیایی-غذای هرمزگان


آش پرپوله از غذاهای محلی کردستان محسوب می‌شود که در فصل سرما و مخصوصا زمان سرماخوردگی پرطرفدار است. در گذشته خمیر این آش را به‌صورت دستی درست می‌کردند؛ اما امروزه رشته‌‌های آماده آشی جایگزین آن شده است. پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی، گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد. بادام کوهی، بلوط، شیرین ‌بیان، گل ‌گاو زبان، کتیرا و آنغوزه از مهم‌ترین محصولات بومی این استان به شمار می‌آیند. طبق آماری که مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس اعلام کرده‌‌اند، بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است که ریشه در فرهنگ، اقلیم و نوع زندگی مردم این سرزمین دارد. مانی پلو با نام‌های دیگری همچون نثار پلو، کشمش‌ پلو، نگین پلو، خلال پلو، قیمه‌ پلو و غیره در اراک، بندرعباس، دزفول و…

خب تا به حال حتماً متوجه شده‌اید که گیلانی‌ها چقدر به حضور سیر در غذاهایشان پایبند هستند. شاید غذاهایی مثل میرزاقاسمی و باقلاقاتق را چشیده باشید یا اسمشان را به وفور در منو رستوران‌ها دیده باشید. اسم مهلبیه آشکارا فریاد می‌زند که پای یک غذای عربی در میان است. دسری خوش‌طعم که از ترکیب آرد و نشاسته ذرت، شیر، وانیل، شکر و گلاب به دست می‌آید مهلبیه نام دارد.

در ادامه یک قاشق غذاخوری از ترکیب ادویه‌ها را به این مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. ته تالی، شباهت بسیاری به کباب تابه‌ای و تاس کباب دارد و از آن دسته غذاهایی است که کمتر در رستوران‌ها دیده می‌شود و اراکی‌ها بیشتر آن را در خانه درست می‌کنند. جمله موزون «کوفته، شفته و تتالی، غذای زن‌های اراکی» در اراک بسیار مشهور است و ته تالی به‌همراه کوفته و شفته از جمله غذاهایی هستند که زنان اراکی در خانه می‌پزند. این غذای محلی اراکی به دو صورت آبدار و بدون آب، معمولا همراه با نان یا برنج و سبزی تازه سرو می‌شود. لازم به ذکر است که ماش پتی خارش در برخی نقاط استان گلستان به‌صورت سرد هم سرو می‌شود.

  • یادتان باشد کلم پلو را حتما با سالاد شیرازی نوش جان کنید تا از طعم و مزه آن بیشتر لذت ببرید.
  • دمپختك یكی از غذاهای محلی استان تهران است.یكی دیگر از غذاهای ساده و خوشمزه و اصیل ایرانی ست .
  • آبگوشت از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که به روش های مختلف تهیه می شود.
  • در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای‌خوری گل محمدی را در قابلمه بریزید و پس از چند دقیقه، خورش قیمه را در ظرف سرو بکشید.

گردو، کشک بیرجندی، پیاز و روغن حیوانی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده قوروت هستند که در نهایت با دارچین و نعنا داغ تزئین می‌شود. اهالی این شهر نیز با گردو غذایی خوشمزه به نام گردو پلو را طبخ می‌کنند که با مرغ، گوشت یا به‌صورت گیاهی نیز سرو می‌شود. بیشتر غذاهای محلی استان بوشهربه دلیل مجاورت با خلیج فارس از محصولات دریایی درست می‌شومد و میگو و ماهی، بخش اصلی غذاهای مردم این استان را تشکیل می‌دهند. شله امیری، یکی از غذا‌های محلی خوشمزه ایلام است که با ترکیب ماش، برنج محلی (برنج عنبربو)، پیاز، روغن محلی، نمک و فلفل درست می‌شود.

رسوم خاص مردم استان كهگيلويه و بويراحمد

شکم‌گردی و رستوران‌گردی این روزهای به یکی از سبک‌های گردشگری تبدیل شده است و افراد زیادی هم به چشیدن طعم غذاهای جدید علاقه دارند. آش شولی به‌دلیل طبع سردی که دارد، معمولا در شب یلدا، همراه با آجیل و شیرینی یزدی میل می‌شود تا طبع متعادل‌تری پیدا کند. این آش را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو کنید و از خاصیت آن برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا نهایت استفاده را ببرید.

غذاهای محلی اردبیل

گوجه‌ها را به این مخلوط اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. گوشت چرخ‌کرده را به این مخلوط اضافه کنید و باکمی آب جوش بگذارید کاملاً ترکیب شود و رنگ و لعاب خوبی بگیرد. رشته‌پلو یكی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است كه بیش‌تر با گوشت پخته یا پیاز داغ و خرما و كشمش یا هر دو طبخ می‌شود.

این غذا در جنوب ایران و در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان با نام «هواری» مشهور است که اگر با میگو یا ماهی درست شود به آن میگو پلو یا هواری میگو و هواری ماهی می‌گویند. برنج را از چند ساعت قبل بشویید و آن را در آب و نمک خیس کنید. ماهی را تمیز کنید و قبل از شستن، به آن مقداری نمک و زردچوبه بزنید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی را بشویید و به‌صورت فیله‌ای خرد کنید. پیازهای خرد شده را در یک تابه سرخ کنید تا نرم و سبک شوند.

دمی بلغور ساده، جایگزین مناسبی برای برنج است و می‌توان آن را با انواع خورش و غذاهای گوشتی نیز سرو کرد. طبع گندم، برخلاف برنج، گرم است و به‌دلیل وجود فیبر بالا، شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد. البته باید بدانید که بلغور پلو در برخی مناطق از ترکیب برنج و بلغور گندم درست می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بلغور پلو، طرز تهیه پلو با بلغور گندم و انواع آن آشنا کنیم. در برخی شهرها بلغور پلو را با گوشت یا مرغ سرو می‌کنند تا تبدیل به غذایی مقوی‌تر و سیرکننده‌تر شود.

اگر با کدوی تازه این غذا را بپزید، طعم آن عالی خواهد شد. به نظر من خورش ماست می‌تواند بهترین نامی باشد که برای این غذا انتخاب بشود. حتماً می‌پرسید چرا؟ چون انگار واقعا ترکیبی از خورشت و ماست است!

برای رفع نفخ نخود می‌توانید نخودها را چند بار بجوشانید و آب نخود پخته را دور بریزید. شما می‌توانید مرغ را با پیاز خلالی شده بپزید تا طعم بهتری پیدا کند. ساطری‌پلو در بخش‌های مختلفی از خراسان رضوی طبخ می‌شود؛ البته پخت این غذا در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی نیز رایج است.