لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور سایت آشپزی یامی شف


جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید. مرغ را باید داخل مواد تفت داده شده بچینید و اجازه دهید پخته شود. یک چوب دارچین را می توانید در داخل خورش بیندازید تا با حرارت کم این غذای خوشمزه جا بیفتد. طعمغذا به سمت ملس تمایل دارد و اگر دویت دارید غذای شما کمی ترش تر باشد، می توانید آب انار ترش را نیز به آن اضافه کنید. مرغ ترش از غذاهای شمال سنتی ایران است که وجود دو ماده ی سیر و نارنج آن را از دیگر خورشت های ایرانی متمایز کرده است.

  • پیاز داغ را با زردچوبه و مرغ‌ها تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود و مرغ‌ها طلایی رنگ شوند.
  • ذائقه غذایی مردمان شمال کشور به گونه‌ای است که سراسر رژیم غذایی آن‌ها از خوشمزه‌ترین غذاها تشکیل شده است.
  • نمک و زردچوبه و رب وگردوها را خرد کنید و سبزی معطر را به پیاز اضافه کنید.
  • پس از جا افتادن فسنجان، کوکوها را در خورش بچینید و ۱۵ دقیقه بعد آغوز کوکو را با خورش فسنجان سرو کنید.
  • شما می‌توانید گوجه‌فرنگی را از طرز تهیه ورقه حذف کنید.
  • جوجه خروس را به گیلکی «طلا کوله» می‌ نامیدند و اسم این خورشت هم«طلا کوله غورابه» بود.

این غذای جنوبی با ماهی، پیاز، شوید، شنبلیله و سیر درست می‌شود. برای پختن هواری باید مواد لازم را با ماهی سرخ کنید و بعد برنج را به آنها اضافه و دم کنید. همان‌طور که از نام آن مشخص است این غذا نوعی شامی است که در روستایی به همین نام پخته می‌شود. مواد اولیه تشکیل دهنده این غذا سبزی‌های خشک محلی، گوشت، روغن زیتون، ادویه‌جات و سس پوره گوجه پخته می‌شود.

سپسبادمجان‌ها را در روغن داغ با حرارت متوسط شعله گاز، خوب سرخ کنید تا طلایی شوند. شما می‌توانید علاوه بر پیاز، از یک تا دو حبه سیر رنده یا خرد شده نیز استفاده کنید. خورش شیرین تره در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود و یک غذای بسیار ساده و راحت است.

هرچند که مردم شمال در وعده‌های غذایی خود کمتر به سراغ آش می‌روند اما آش‌های خوشمزه‌ای همچون ترشه آش یا همان تورش آش را در لیست غذاهای خود دارند. این غذای خوشمزه از ترکیب بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و طعم و مزه بی‌نظیری دارد. میرزا قاسمی را هم به‌عنوان پیش غذا و هم به‌عنوان غذای اصلی می‌توان سرو کرد. سیر واویج یکی از غذاهای شمالی رشت محسوب می‌شود که از ترکیب برگ سیر تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود. این غذا البته فقط مخصوص رشت نیست و در بسیاری از شهرهای شمالی همچون سیاهکل، ماسال، رودسر، لاهیجان و … نیز در لیست غذاهای محبوب قرار می‌گیرد. آلو مسما گیلانی با گوشت مرغ طبخ می‌شود و ازاین‌جهت می‌توان آن را یکی از غذاهای شمالی با مرغ دانست.

۱. کباب ترش

در طرز تهیه اصلی این غذا از نصف قاشق چای‌خوری گلپر استفاده می‌شود. شما می‌توانید خورش مرغ ترش گیلانی را بدون لپه نیز درست کنید. اگر از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، شکر را حذف کنید. اگر هم ترشی آن کافی نیست، کمی آبغوره یا آب لیمو به مواد اضافه کنید. از طبخ کامل خورش، تخم‌مرغ‌ها را در مرحله آخر به مواد اضافه کنید و بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

پس از پخت عدس و سیب‌زمینی و جذب آب، مواد را از روی حرارت بردارید و در غذاساز بریزید تا به‌صورت پوره دربیایند. استان گیلان، دارای تنوع بی‌نظیری از غذاهای بدون گوشت است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت تنها یا به‌عنوان پیش غذا یا در کنار غذاهای دیگر سرو کرد. به همین دلیل است در دستور غذاهای کاملا گیاهی گیلانی مانند میرزاقاسمی، باقلا قاتق، باقالی خورش و ترشه تره، تخم‌مرغ وجود دارد. جزییات و مراحل طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ یا گوشت و آموزش ترکیب دقیق سبزی آن را در لینک مربوطه مطالعه کنید.

در این بخش قصد داریم لیست غذاهای شمالی با دستور که در ترکیب خود بادمجان دارند را معرفی کنیم. مالابیج یکی از غذاهای شمالی با ماهی است که هم در شهرهای استان گیلان و هم در شهرهای استان مازندران تهیه و پخت می‌شود. ماهی در وعده‌های غذایی مردمان گیلان و مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شمالی‌ها ماهی را به دو شکل شور و دودی نیز در می‌آورند که مزه خاصی به خود می‌گیرد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش اجزای اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۲. خورش انار مسما و طرز تهیه آن

ترشه پلو، یک نوع پلوی مخصوص گیلانی است که معمولا با فسنجان، کوکو گردو و ترب سرو می‌شود. ترشه پلو با طبعی گرم، غذایی فوق‌العاده برای فصل زمستان است. ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با این مواد پر کنید. لونگی ماهی را برای یک ساعت در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد. سپس گریل را روشن کنید تا روی ماهی برای چند دقیقه برشته شود. در آخر، کوکو را به قسمت بالای فر منتقل کنید تا روی کوکو بادکوبه‌ای طلایی و برشته شود.

برای این کار، روی شعله گاز یک توری بگذارید و ماهی کولی را برای چند لحظه روی آن قرار دهید. ماهی را چند بار برگردانید و سپس آن را از روی حرارت بردارید و پوست آن را بکنید. در این روش، گاز کثیف می‌شود و آشپزخانه بوی بد می‌گیرید. برای همین بهتر است از روش دوم برای کندن پوست ماهی کولی استفاده کنید. رب انار، نمک و فلفل و سبزیجات معطر را در غذاساز بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.