لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی


ترش سماق یکی دیگر از غذاهای پرخاصیت شمالی است که به دلیل وجود سماق در آن خواص بسیاری دارد. سینه مرغ ،سبزی خورشت، پیاز، لوبیا قرمز، آبغوره، سماق، غوره، سیر و نمک مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. اگر به دنبال یک پیش‌غذا یا میان‌وعده خوشمزه هستید و یا می‌خواهید غذای سبکی بخورید بورانی بادمجان شمالی‌ها را فراموش نکنید. این بورانی از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می‌شود و پودر موسیر و نمک نیز به آن اضافه می‌کنند. اگر به دنبال یک غذای گیاهی و رژیمی خوشمزه هستید باید کدوبره را در فهرست غذایی‌تان قرار دهید. این غذا از ترکیب سیب‌زمینی، کدوی سبز، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و تخم‌مرغ و ادویه تهیه می‌شود و خواص فراوانی دارد.

  • سپس شامی‌های آماده شده را در روغن سرخ کرده و در سسی که از گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل تهیه شده است، می‌پزند.
  • در ضمن در تهیه قلیه ماهی شمالی علاوه بر گشنیز و شنبلیله از سبزی محلی چوچاق نیز استفاده می‌شود که عطری بی‌نظیر به آن اعطا می‌کند.
  • غذایی بسیار خوشمزه که دو عضو اصلی آن، رب انار و سبزی های معطر هستند.
  • و این غذا جزو غذاهای اصیل و مجلسی به حساب میاد که برای جشن و مهمانی ها توصیه می شود.

البته در این شهر به جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی به عنوان حبوبات آن استفاده می‌ کنند. خورش‌های شمالی بسیار متنوع هستند و این تنوع را نمی‌توان در هیچ شهر و روستای جهان پیدا کرد. همچنین در کنار شامی کباب ممکن است مخلفات دیگری مانند سیر و باقلا نیز وجود داشته باشد. اگر با این همه غذای رنگارنگ راهی رشت شدید، بخشی از این مزه‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات رشت با خود به همراه بیاورید.

غذاهای شمالی ؛ خوشمزه ترین غذاهای محلی شمال ایران

گردوی آسیاب شده را نیز در تابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. سپس آب آن را خالی کنید و آن را همراه با شیر و نمک در قابلمه بریزید. در این مرحله در صورت تمایل کمی شکر و زردچوبه هم در غذا بریزید تا رنگ غذا زرد شود. سپس کدو حلوایی خرد شده را به برنج اضافه کنید و برنج را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا آرام بپزد. پس از جذب شدن شیر، مقداری کره در قابلمه بریزید و دم‌کنی بگذارید.

غذاهای نونی شمالی

اگر تا اینجای این مطلب از شادیما همراه ما بوده اید قطعا متوجه شده اید که سیر بخش جدایی ناپذیر غذاهای شمال ایران است. سیر واویج هم یکی از غذاهایی است که از سیر درست می شود ولی فقط برگ بوته سیر در آن استفاده دارد. نمی شود از غذاهای شمالی یاد کرد و نازخاتون را فراموش کرد و اسمی از آن نبرد. این ترشی محلی شمال، برای کسانی است که عاشق بادمجان هستند و اگر به بادمجان حساسیت دارید و یا اینکه بادمجان را دوست ندارید، نازخاتون انتخاب خوشایندی برای شما نیست. ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است.

میرزا قاسمی هم که از بهترین های شمال محسوب می شود و نیازی به معرفی خاصی ندارد، این غذای خوشمزه را در دستور اصلی با بادمجان کبابی یا دودی درست می شود. آنگاه حرارت را کم کنید تا ته چین به مدت یک ساعت، کاملا دم بکشد. پیاز کوچکی را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه تفت دهید تا سرخ شود. کشمش را بشویید و به پیاز سرخ شده اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس نصف برنج را در قابلمه ریخته و روی آن مقداری از مخلوط ادویه ها را بپاشید.

یکی از مواد پرکاربرد در آشپزی مازندرانی‌ها، باقلای مازندرانی یا باقلا پلویی است. آنها با استفاده از این ماده و ترکیب آن با شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، زردچوبه و دارچین غذایی به نام باقلا وابیج درست می‌کنند. در کنار این غذا معمولا برنج، زیتون پرورده، ماهی شور و ماست هم سرو می‌شود.

بهتر است بدانید این غذا به دلیل طبع گرمش در زمستان‌ها طرفداران زیادی دارد. به پایان معرفی بهترین غذاهای شمال رسیدیم اما همانطور که می دانید فهرست غذاهای شمال به اینجا ختم نمی شود. همانطور که ذکر شد؛ شمال ایران شهری پر مسافر است و به این دلیل هتل ها و اقامتگاه های مختلفی در این شهر برای حضور میهمانان پیش بینی شده است. اگر می خواهید در یکی از هتل های این منطقه ساکن شوید خوب است بدانید که غذاهای شمالی را می توانید در هتل های شمال نیز پیدا کرد. اگر می خواهید غذاهای شمال را در سفر نوش جان کنید باید به سراغ رستوران های سنتی بروید.

بهتر استبا انگشت میان شامی را سوراخ کنید تا هنگام سرخ شدن حرارت به همه جای شامی برسد. اگر به سبزی خالواش و چوچاق دسترسی داشتید، آن‌ها را جایگزین جعفری و گشنیز کنید. از مایه شامی به‌اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و با دست به‌صورت گرد پهن کنید. شامی را در روغن بیندازید تا سرخ شود؛ سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود.

از مواد داخل شکم ماهی لونگی می‌توان به رب انار، گردو، اشپل ماهی، دانه انار، سبزی معطر و پیاز اشاره کرد. لونگی ماهی یا ماهی شکم پر گیلانی، یکی از لذیذترین غذاهایی است که می‌توانید در این روزهای سرد سال در خانه تهیه و سرو کنید. به مرغ، نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را با دستانتان ماساژ دهید تا خوب به نمک و فلفل آغشته شوند.