لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی


برای سرو، خوراک لوبیا را در ظرف بکشید و تکه‌های کباب را روی آن بچینید. در روش دوم، یک تابه پر از آب را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب گرم شود، اما نجوشد. سپس کولی‌ها را دوتا دوتا در آب گرم بریزید و پس از چند لحظه آن‌ها را دربیاورید. ماهی‌ها را در سینک بریزید و با فشاری کوچک، پوست آن‌ها را جدا کنید. توجه دشاته باشید که مایه کولی نباید زیاد در آب گرم بماند؛ زیرا آب‌پز می‌شود. قاشق غذاخوری سیب‌زمینی پخته شده نیز به مایه کوکو گردو اضافه می‌کنند.

  • صرف غذا در یک محیط آرامش بخش و زیبا از مهم ترین ویژگی های یک رستوران با کیفیت است.
  • روش پخت آن به این صورت است که آب غوره، آب، كمی نمك و زرد چوبه را در قابلمه بريزيد و روی حرارت ملايم بگذاريد تا بجوشد.
  • در ادامه بادمجان‌های کبابی را با استفاده از چاقو، روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید.
  • در کنار این غذا برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی قرار می‌دهند.
  • سپس گوجه ها را بر روی تخته آشپزخانه ریز کنید و کنار بگذارید.

برای داشتن یک نرگسی خوشمزه‌تر و مجلسی‌تر، کمی گردوی خرد شده به غذا اضافه کنید. بعد از شکستن تخم‌مرغ‌ها روی اسفناج‌ها می‌توان آن‌ها را هم زد یا به‌صورت عسلی درست کرد. واویشکا، شامی، میرزا قاسمی و … از غذاهای نونی شمالی محسوب می‌شوند. اگر راهی سفر طعم‌ها شدید، سری به جاذبه های لاهیجان بزنید. میرزاقاسمی را باید یکی از غذاهای شناخته شده و لذیذ گیلانی دانست که در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان، صومعه‌سرا و … محبوبیت بالایی دارد.

طرز تهیه انواع آش گیلانی

برای درست کردن آن باید ابتدا بادمجان را کبابی کرد و سپس مواد دیگر را به آن افزود. اگر می‌خواهید برای رژیم غذایی سبزیجات یک ترشی خوشمزه انتخاب کنید، نازخاتون انتخاب بسیار درستی است. اسفناج خرد شده را با ماست غلیظ یا معمولی، سیر رنده شده، دارچین، نمک و فلفل مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. شما می‌توانید کمی گردوی خرد شده نیز به بورانی اسفناج اضافه کنید. دوش خرد شده را برای ۲۴ ساعت در پیاز رنده شده و فلفل سیاه بخوابانید تا مزه‌دار شود. این کباب باید با باد زدن مداوم پخته شود تا چربی‌های آن زغال را خفه نکند.

روستای اشکور در شهر رامسر مازندران و رودسر گیلان

از پله‌ها باید بروید پایین و آنجا هم تعدادی میز و صندلی چیده شده که می‌توانید بنشینید. در نهایت مرغ های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا خورش آلو مسما پخته شود. این مخلوط را داخل شکم مرغ بریزید و مرغ را به زعفران آغشته کنید. بعد مقداری رب انار اضافه کنید و برای ملس شدن مقداری شکر بریزید. سبزی ها را با روغن سرخ کنید و سیر را اضافه کنید و مقداری تفت دهید.

اسفناج مرجی از غذاهای محلی استان مازندران

دسته دوم اما غذاهایی مانند باقلاقاتق و ترش تره هستند که در کنارشان می‌توان ماهی شور یا ماهی دودی سرو کرد. این خورشت یکی از غذاهای شمالی با مرغ است که البته در بعضی شهرهای گیلان با گوشت قرمز نیز تهیه می‌شود. از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد.

بادمجان، پیاز، رب انار، گوجه‌فرنگی، زردچوبه و مغز گردو مواد اصلی این خورش خوشمزه را تشکیل می‌دهند. شش انداز بادمجان را می‌توانید با کته و یا نان سنگک میل کنید. یعنی آشتی با انار و دل دادن به مزه ی ملس آن و دانه هایش. این غذا اصالتا برای مازندران است و ترکیب انار و رب انار و گردو و سیر و مرغ سرخ شده، با کته برنج شمال، طعمی فراموش نشدنی تا پایان عمر در ذهن شما خواهد داشت. سیر واویج دیگر غذای گیلانی است که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می‌شود.

باید بگذارید آب خورشت خشک شود و آن را به صورت غلیظ سرو کنید. اگر دانه های اناری که در این غذا استفاده می کنید ترش است باید کمی شکر به آن اضافه کنید تا طعمش ملس شود. اگر زیتون شما، شور یا ترش بود، آن را بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در آب خیس کنید. سپس زیتون‌ها را در آبکش بریزید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود.

پیش غذاهای شمالی انواع مختلفی از سوپ‌ها تا در برخی موارد غذاهایی همچون میرزاقاسمی را شامل می‌شوند. بادمجان کباب، آش قلیه، ترشه آش، اشپل کوکو و … از پیش غذاهای شمالی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً امتحان کنید. پیش غذاهای شمالی به‌مانند غذاهای لذیذ شمالی دستور پخت‌های جذابی دارند؛ طعم لذیذ پیش غذاهای شمالی شما را برای خوردن غذای اصلی به تکاپو می‌اندازد.