لیست انواع بهترین طرز تهیه غذاهای ایرانی سنتی + مواد لازم دکور پلاس-غذای هرمزگان


این غذا به عنوان غذای سنتی خاورمیانه هم شناخته می­‌شود. در کتاب کارنامه خورش به نگارش نادرمیرزای قاجار از حلیم با نام کهن هریسه نام برده است. واژه یخنی در میان بعضی شهرها مانند کازرون و شیراز همچنان شنیده می‌شود و غذایی مانند آبگوشت است. در گذشته این غذا به عنوان غذای مهمانی شناخته می‌شد و در مهمانی‌ها به عنوان یک غذای مقوی در سفره قرار می‌گرفت. رشته پلو قیسی، آش دوغ، شیر پلو، آش میوه، تاس کباب و سوغان سو از غذاهای لذیذ و معروف استان اردبیل است. آش خشکبار، تله کنجی، تاماشی، آش هویج و جو، کوفته همدان و کباب سرداش از غذاهای پرطرفدار ایرانی استان همدان است.

از قدیم الایام یکی از غذاهای اصلی و عضو ثابت سفره ایرانی ها شامی‌ کباب بوده و محبوبیتش علاوه بر طعم لذیذ و خوشمزه آن به نوعی به علت نوستالژیک بودن آن هم می باشد. بیشتر ایرانیان سال جدید خود را با وعده غذایی سبزی پلو با ماهی شروع می‌کنند. منشا این غذا به استان مازندران باز می‌گردد اما در حال حاضر توسط مردم کلیه شهرها طبخ می‌شود. از خوشمزه‌ترین غذاهایی که می‌توان برای مهمانی‌ها استفاده کرد، زرشک پلو با مرغ است که با کمی زعفران می‌توان رنگ و عطر خوشی به آن هدیه داد. مرصع پلو طرفداران خاص خود را داشته و با کمک زرشک، مرغ، کشمش، پسته و برنج تهیه می‌گردد.برای اطلاع از طرز تهیه این غذا اینجا کلیک کنید.

  • در طرز تهیه خورش فسنجان، نکته مهم، به روغن افتادن غذا است.
  • اگر در منزل گوشت در دسترس ندارید، ما به شما غذاهای با مرغ را پیشنهاد می‌دهیم.
  • کباب تابه‌ای در بیشتر نقاط کشور شناخته شده بوده و طعم خوشمزه آن سبب محبوبیت این غذا شده است.
  • رشته پلو از انواع غذاهای ایرانی با شناسنامه در تاریخ استبه همین خاطر کیفیت این غذا در آن دوران بالاتر از رشته پلوهای امروزی بود.

در منوی غذای ایرانی، نمی‌توان از «کوفته تبریزی» چشم پوشی کرد. در طرز تهیه کوفته تبریزی از مواد ساده و مقوی استفاده می‌شود. البته طرز پخت این غذا ایرانی خوشمزه فوت و فن‌هایی دارد که کدبانوهای ترک‌زبان، به خوبی آن را بلد هستند.

قدیمی‌ها «اشکنه» را به عنوان یک غذای ایرانی نونی خوشمزه می‌شناسند که آن را به عنوان غذای ساده برای شام یا ناهار هم درست می‌کنند. برای طرز تهیه اشکنه زمان کمی لازم است و با مواد ساده‌ای هم درست می‌شود. از انواع غذاها ایرانی محلی می‌توان به «آبگوشت به و بادمجان» اشاره کرد. در طرز تهیه آبگوشت قمی به و بادمجان از نخود یا عدس هم استفاده می‌شود.

در این لیست غذا های ایرانی بیش از 230 نوع غذای اصیل و سنتی را معرفی کردیم. بعضی از آن ها عام تر بوده و هر ایرانی، دست کم یکبار آن ها را نوش جان کرده است. اگرچه پختن کوفته تبحر خاص خود را می طلبد اما باز هم افراد زیادی می خواهند توپک های این غذا را با دستان خودشان درست کنند. دلمه انواع مختلفی دارد و دلمه برگ مو، دلمه گوجه، بادمجان و فلفل دلمه ای از جمله معروف ترین آن ها هستند.

خورش بادمجان یکی از انواع خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد و از محبوب ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود. در این نظرسنجی از غذاهای معروف ایرانی که در اکثر شهرها شناخته شده هستند استفاده شده است و غذاها و خوراک‌های بومی در نظرسنجی لست‌سکند قرار نداشتند. البته قرار گرفتن خورشت کرفس در مقابل قرمه سبزی در مرحله اول از بدشانسی این خورشت بی‌دفاع بود و حذف شدنش در رقابت با قرمه سبزی کاملا بدیهی به نظر می‌‌آمد. معمولا اسم غذاهای ایرانی بر اساس موادی که در طرز پخت انواع غذای ایرانی به کار می‌رود، انتخاب می‌شوند.

لیست انواع پلو و چلو

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که بیش از ۴۰۰ نوع آش در ایران وجود دارد؛ اما آش رشته مشهورترین و پرطرفدارترین آن‌ها است. آش رشته را غالبا با کشک و گاهی با سرکه یا ترشی سرو می‌کنند. اما قدیمی ترین نوشته‌ای که از این غذا نام برده شده به قرن 8 هجری (سنه 700 – 800 شمسی) بر می‌گردد. البته در نوشته‌های قدیمی با نام آبگوشت از این غذا یاد نشده و بیشتر با نام شورباج شناخته می‌شده.

بعد از یک ساعت چربی موجود در گردو از آن خارج می‌شود و خورشت در اصطلاح به روغن می‌افتد، در این زمان باید رب انار، شکر و در صورت تمایل رب را به خورشت اضافه کرد. در بعضی مناطق همزمان با اضافه کردن گردو، بجای آب از آب انار برای پخت گوشت استفاده می‌کنند که باعث ترشی غذا می‌شود. ترش، شیرین یا ملس، فسنجان همیشه جز خوشمزه‌‌ترین غذاهای ایرانی است. مرصع پلو را می‌توان به ۳ روش كلی و با استفاده از مرغ، گوشت و ماهی درست كرد. این غذا یك غذای خوشمزه و مقوی و پر از رنگ و زیبایی است و می‌تواند رنگ لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد.

۱۸- آبگوشت اراکی به و گردو

سیب پلو از غذاهای اصلی و خوشمزه کشورمان است که اصالتی کرمانشاهی دارد و می توانید به دلخواه آنرا به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید. خورش لوبیا سبز از خورش های قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است که با رسپی های متنوعی طبخ می شود، این خورش معمولا با گوشت قرمز یا گوشت مرغ درست می شود. خورشت بسیار محبوب و دوست داشتنی قورمه سبزی که هم نیازی به معرفی ندارد و تقریبا کمتر ایرانی را می توانیم پیدا کنیم که این خورشت خوشمزه را دوست نداشته باشد.

کباب تابه‌ای

بنابراین این غذای ایرانی خوشمزه هم می‌تواند یک خورش ایرانی باشد و هم جای خودش را در میان لیست انواع غذای ایرانی با برنج باز کند. همانطور که از نامش پیداست” کوفته تبریزی” متعلق به تبریز است و یکی از غذاهای سنتی این منطقه به شمار می رود که امروزه در بیشتر نقاط کشور طبخ میشود. این غذای خوشمزه با ترکیبی از موادی همچون برنج، گوشت چرخ کرده، سبزیجات و … به دست می آید که پس از ترکیبشان با هم به صورت گرد در می آید و سپس پخته می شود. ناگفته نماند که طبق سلیقه و ذائقه افراد داخل کوفته ها موادی همچون آلو تخم مرغ آب‌پز گردو و یا پیاز داغ قرار داده می شود.