لذیذترین غذاهای محلی ایران شکم گردی در شهرهای ایران مجله اتاقک-غذای هرمزگان


خورش قورمه یا قورمه سبزی، یکی از غذاهای ملی کشور ایران است که در میان ایرانیان، طرفداران بسیاری دارد. پخت انواع غذاهای ایرانی، مخصوصا غذاهای محلی اصلا سخت نیست. در طرز تهیه خورش دال عدس، برای اینکه طعم غذا ترش شود کافی است مثل اهوازی‌ها کمی تمبر هندی به غذا اضافه کنید. شیرازی‌ها آن را از موادی چون گشنیز، تخم مرغ، آرد، گوشت چرخ کرده، برنج، گوجه فرنگی و …

  • سپس پوست سیب‌زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را با خردکن یا گوشت‌کوب بکوبید تا به شکل پوره دربیاید.
  • همان طور که می‌دانید در اصطلاح عامیانه ظروف روی با نام ظروف روحی شناخته می‌شوند.
  • قرمه سبزی از معدود غذاهای سنتی ایرانی است که از زمان گذشته تا به امروز هیچ تغییری نکرده برای مثال در گذشته برای پخت آبگوشت خبری از گوجه فرنگی و سیب زمینی نبود!
  • در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  • استان سرسبز گلستان به مرکزیت شهر گرگان، در شمال کشور قرار دارد.

مجمع به سینی گرد و لب کنگره‌دار از جنس رویی یا استیل گفته می‌شود. معمولا هر مجمع برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود و افراد به‌شکل گرد دور سینی جمع می‌شوند و غذا را میل می‌کنند. بهتر است از گندم سبوس‌دار برای تهیه این آش استفاده کنید. نسبت دقیق سبزی را رعایت کنید و بیش از حد در سبزی شنبلیله نریزید؛ زیرا خورش شما را تلخ می‌کند. برخی افراد از گرد لیمو عمانی برای مزه‌دار کردن خورش استفاده می‌کنند. شیر پلو نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه دم بکشد؛ زیرا ته‌دیگ آن زود تیره می‌شود و می‌سوزد.

ته‌چین گوشت گرمسار

هم‌اکنون نیز به غیر از جنوب ایران، در معدود نقاطی از ایران از واژه قلیه استفاده می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که شما نمی‌‌توانید در شهرهای مختلف ایران، قلیه‌های محلی را مزه کنید. سپس این عصاره که به آن «کلگ» نیز می‌گویند، برای یک هفته در آب خیس می‌شود تا به‌صورت خمیر دربیاید. این خمیر در مرحله بعدی در سبدهای مخصوصی که از شاخه‌های بادام کوهی می‌سازند، پالایش می‌شود.

اردک شکم‌پر، یکی از غذاهای محلی و اصیل ایرانی است که از سال‌های دور در استان مازندران در کنار غذاهای دیگری چون مرغ شکم‌پر و غاز شکم‌پر خورده می‌شده است. باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند.

طرز تهیه قرمزه نخودچی (کوفته قیمه ریزه)

رستوران سنتی خیام از رستوران های سنتی تهران است که در بنایی 240 ساله راه‌اندازی شده است. طاق زیبا و خوش‌نقش‌ونگار رستوران، اشیای غنیمتی و قدیمی دورادور و کاشی‌کاری‌های دیواره‌های رستوران همگی نشان از آن دارند که در محیطی تاریخی و چشم‌نواز حضور دارید. بازدید از رستوران سنتی خیام یک تیر و دو نشان است؛ چراکه هم از چشیدن طعم لذید غذاهای ایرانی این رستوران لذت خواهید برد و هم فرصت بازدید از یک بنای تاریخی را خواهید داشت. مشتریان رستوران خیام همیشه از نوشیدنی‌های تازه و کباب‌ها و خوراک‌های این رستوران تعریف کرده‌اند. بد نیست بدانید که غذای رستوران سنتی ترمه به‌صورت سلف سرویس سرو می‌شود و با پرداخت مبلغ ورودی، می‌توانید از تنوع بی‌شمار غذاهای سنتی و فرنگی لذت ببرید. همچنین هر شب، به جز ایام سوگواری، از ساعت ۷ عصر تا ۱۲ شب، برنامه موسیقی زنده در این رستوران برگزار می‌شود.

در لیست غذاهای ایرانی ، حلیم ها بیشتر به عنوان صبحانه یا سحری و افطاری در ماه رمضان سرو می شوند. آبگوشت از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که به روش های مختلف تهیه می شود. این غذای ایرانی ساده و سنتی را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا هم به کار ببرید.

برای تهیه این غذای مجلسی و خوشمزه کافی است به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.

ابتدا حبوبات را همراه گوشت و چربی پخته و پیاز را به آن اضافه می کنیم و در انتها گوجه ها را اضافه می کنند. کباب تابه‌ای از غذا‌های ایرانی ساده و راحتی است که در بسیاری از خانه‌های ایرانی دوست‌داران پر‌وپاقرص خودش را دارد. امکان دارد بار‌ها این غذا را با نام‌های کباب دیگی یا کباب بشقابی هم دیده باشید که نشان‌دهنده‌ی روش‌های مختلف تهیه و طبخ آن است.

مقداری آب جوش روی گوشت‌ها بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود. خورش خلال بادام، یکی از غذاهای سنتی، لذیذ و مجلسی استان کرمانشاه است که برخی آن را به‌عنوان بهترین خورش ایرانی می‌شناسند. این خورش خوشمزه متشکل از گوشت گوسفندی به‌همراه خلال بادام، زرشک سیاه، هل، دارچین، گلاب، زعفران، رب گوجه‌فرنگی و لیمو امانی است.