لذیذترین غذاهای محلی ایران شکم گردی در شهرهای ایران مجله اتاقک-غذای هرمزگان


شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد. با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید. شما می‌توانید همراه با رب، چند عدد گوجه‌فرنگی را نیز سرخ کنید و در خورش بریزید.

  • ادویه‌هایی مثل دارچین هم در ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فسنجان خورشت نمادین و جزء جدایی ناپذیر غذاهای ایرانی در عروس ها و مهمانی هاست، که ترکیب دلپذیزی از پخت رب انار و گوشت مرغ یا اردک است.
  • تخم‌مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به همین دلیل نان و برنج، بیشترین بخش خوراک ایرانی ها را تشکیل می دهند.

در نورپردازی این رستوران از نور آبی استفاده شده تا احساس آرامش را در شما ایجاد کند. فضای رستوران بسیار خودمانی، راحت و دلنشین است و می‌توانید ساعت‌ها از آرامش محیط لذت ببرید. رستوران سنتی بابا قدرت یکی از کافه رستوران‌های سنتی محدوده هروی محسوب می‌شود که مشتریان ثابت خود را دارد. فضای داخلی این کافه به‌خوبی دکور شده و در طراحی آن از پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی استفاده کرده‌اند. شاید شما نیز با نشستن روی تخت‌های سنتی در رستوران راحت نباشید و حتی شاید میانه شما با فضای خیلی سنتی نیز خوب نباشد. در این صورت بهتر است سری به رستوران سنتی شب های سرو بزنید.

انواع خوراک ماهی

روی قوورت بادمجان را با بادمجان سرخ شده، نعنا داغ و دارچین تزئین کنید. قوروت بادمجان یکی از غذاهای محلی و لذیذ استان خراسان و بیرجند است که برعکس بلغور پلو، طرز تهیه مشکلی دارد؛ زیرا برای آماده‌سازی آن باید کشک را سابید. قوروت بادمجان با کشک بیرجندی معروف به قروت درست می‌شود که در صورت عدم دسترسی به آن، باید خودتان آن را در خانه تهیه کنید.

یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی «باقلا قاتق» است که اصالت آن به شمال کشور برمی‌گردد. در طرز تهیه خورش باقلا قاتق شمالی از باقلا شمالی استفاده می‌شود و اگر به این باقلای محلی دسترسی ندارید می‌توانید آن را با باقلا کشاورزی ساده هم درست کنید. طرز تهیه خورش ماست در شهرهای شمالی و همدان هم مشابه است و شکر، خلال یادام و پسته جزو اصلی آن به شمار می‌روند.

خورش عدس طالقان (مرجو خورش)

آش دنگو، یکی از غذاهای معجزه‌آسا در درمان سرماخوردگی است که با انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود و گندم و گیاهی بومی به نام لیزک درست می‌شود. این آش سنتی منطقه یاسوج بیشتر در فصل زمستان خورده می‌شود. گیاه لیزک به تره شباهت دارد و معمولا به‌صورت خشک یا تازه در تهیه انواع پلوها و آش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته می‌شود. کوکو شیرین با سیب‌زمینی آب‌پز شده، تخم‌مرغ، ماست، هل سابیده شده، زعفران و گاهی اوقات آرد درست می‌شود و برای تزئین آن از زرشک، خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند.

و البته در فصل زمستان هم می توان آن را به وسیله مربای آلبالو و یا آلبالو های تابستانه که در فریزر نگه داری شده اند تهیه کرد. به طور کلی آلبالو پلو را می توان ملس یا شیرین طبخ کرد که بسته به سلیقه شما دارد. اگر به دنبال غذاهای برنجی (چلو و پلو) هستید حتما این مطلب رو مطالعه کنید.

بهتر است برای داشتن یک کلم پلوی خوشمزه کلم را حسابی مزه دار کنید. با شنیدن نام دلمه معمولا اولین چیزی که به ذهن همه ما می آید فقط دلمه برگ مو است، اما دلمه دارای تنوع بسیار زیادی است. دلمه‎ ی فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه و کلم از جمله معروف ترین انواع دلمه‏ ها هستند اما با این وجود همیشه دلمه‎ ی برگ مو طرفدار بیشتری داشته است.

در ادامه پیاز داغ و خلال نارنج را در تابه بریزید و برای یک دقیقه با هویج‌ها تفت دهید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید. در کف قابلمه، ته‌دیگ مورد نظر خود را بچینید و به‌صورت لایه لایه، برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیاز داغ را در قابلمه بریزید. در پایان، کمی کره روی برنج بریزید و اجازه دهید تا هویج پلو برای ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز با دم‌کنی، دم بکشد. نخود چرخ شده، سیب‌زمینی رنده شده و سیر و پیاز رنده شده را در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید.